مسجد جامع و مجتمع فرهنگی ولی عصر عج بهره برداری شد

نمازگزاران مسجد جامع حضرت ولی عصر عج پس از 15 سال انتظار همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی 22 بهمن ماه، نماز خود را در شبستان ساختمان جدید مسجد اقامه کردند.
آیت ا… میر حیدر جعفری 31 سال است که در قامت امام جماعت راتب این مسجد با عشق و ایمان از سنگر مسجد دفاع نموده است. در سرمای بی مهری مسئولین، نگاه مهربان این سید جلیل القدر گرما بخش دل های نمازگزاران بوده است.
مسجد جامع ولی عصر در ضلع جنوبی پارک دانشجو و همجواری تئاتر شهر واقع در چهار راه ولیعصر تهران یکی از مساجد مشهوری است که شهرت جهانی دارد.
ساختمان این مسجد در زمینی به مساحت پنج هزار متر مربع که کلنگ آن در سال 1382توسط رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت ا… محمدی گلپایگانی زده شده است. بنابر توافق امام جماعت مسجد، سازمان اوقاف و شهرداری تهران مقرر شده بود ساختمانی بر اساس معماری اصیل ایرانی اسلامی توسط شهرداری تهران احداث و در اختیار هیئت امنای مسجد و نمازگزاران قرار بگیرد.
آیت ا… جعفری که سابقه نمایندگی مجلس شورای اسلامی را نیز دارد، همواره نسبت به نقشه ساختمان مسجد و طولانی شدن مراحل ساخت آن معترض بوده است.
بنابر اسناد موجود نقشه اولیه ساختمان مسجد توسط یک معمار خبره به نام مهندس نقره کار براساس معماری اصیل ایرانی اسلامی تهیه شده بود که بصورت کاملا پنهان نقشه آن مورد دست برد قرار گرفته و از نقشه ایرانی اسلامی به نقشه مجهول الهویه تبدیل شده است. گویا عده ای نتوانسته اند بالا رفتن مناره های مسجد را در کنار ساختمان تئاتر شهر تحمل نمایند، لذا با اعمال نفوذ در فرآیند ساخت مسجد، نقشه ای غربی برای خانه خدا کشیده اند تا همچنان در سایه ساختمان تئاتر شهر قرار بگیرد. داستان تغییر ساختمان این مسجد، قصه ساختمان های اطراف کعبه را در ذهن تداعی می کند که تحت نفوذ یهود خانه خدا را محصور نموده اند.
مسجدی که صیغه شرعی بر آن جاری شده است، ساختمان آن به هرچیزی شبیه است الا مسجد، گویا کاربری های زیادی نیز بر آن تعریف شده است.
حتی عملیات ساختمان مسجد در مقطعی به مدت چهار سال متوقف شده بود که با پی گیری های امام جماعت مسجد از دفتر مقام معظم رهبری و دیدار با معظم له، مجدد به جریان افتاده است.

مسجد جامع ولیعصر
در حال حاضر قریب به دو سال است که بنابر مکاتبه پیمانکار ساختمان مسجد، عملیات عمرانی آن تمام شده است و سازمان عمران مناطق نیز به شهرداری منطقه 11 اعلام نموده است که مسجد را از پیمانکار تحویل بگیرد ولی هنوز به صورت رسمی اتفاقی صورت نگرفته است.
تحویل و بهره برداری از این مسجد نیز تبدیل به قصه ای طولانی شده است. کمیسیون اصل نود مجلس به شهرداری تهران تکلیف کرده است که مسجد را تحویل امام جماعت و هیئت امنائ آن بدهد ولی اختلاف بین پیمانکار و سازمان عمران شهرداری به چالشی دیگر تبدیل شده است.
نمازگزاران که در روز انقلاب با یک حرکت خود جوش انقلابی بهره برداری از مسجد را آغاز کردند هنوز در سرمای کم توجهی مسئولین، بدون سیستم گرمایشی و روشنایی در شبستان مسجد اقامه نماز می کنند.

مسجد حضرت ولیعصر
این مسجد که در مسیر راه پیمایی قرار دارد در روز 22 بهمن ماه مورد توجه مومنین قرار گرفت و اهمال کاری شهرداری در امر تغییر و تحول مسجد خشم آنها را برانگیخت. اگر تدبیر امام جماعت مسجد نبود احتمال داشت اتفاقی ناگوار رخ دهد که با هدایت آیت ا… جعفری ختم به خیر شد.
به یمن بهره برداری از این مسجد افرادی که از راهپیمایی روز 22 بهمن ماه بر می گشتند در مسیر بازگشت به صرف نهار مورد پذیرایی قرار گرفتند.