ناصر امانی: به وعده ها و شعارهای ایام انتخابات پایبند هستیم

 

انتصاب مدیران از بدنه شهرداری، توجه به تسهیلات رفاهی پرسنل، نظارت بر عملکرد شهرداری، پیگیری وضعیت آلودگی هوای تهران، اصلاح سیستم حمل و نقل، پیگیری مسائل و مشکلات شهروندان در این گفتگو مطرح شد.

ناصر امانی عضو شورای شهر تهران

به گزارش جهادگران نیوز، ناصر امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران ضمن بازدید از دفتر رسانه ای جهادگران نیوز در گفتگوی ویژه با وهاب عزیزی مدیرمسئول این سایت به سوالات مطروحه پاسخ داد.

مهندس امانی عضو شورای شهر تهران در خصوص ارزیابی از عملکرد چند ماهه شورای شهر تهران با این توضیح که هنوز برای قضاوت زود است؛ عملکرد چهارماهه شورا را متوسط ارزیابی کرد و گفت: بیشتر وقت شورا در چند ماه گذشته به امور داخلی،‌ انتخاب شهردار و‌ تشکیل کمیسیون ها گذشت. با تاکید بر این نکته که شهردار تهران با یک ماه تاخیر کار خودش را شروع کرد و همچنین انتخاب معاونین شهردار و دیگر انتصابات و آشنایی مدیران جدید با شهرداری زمان برده است؛ لذا نمیتوان انتظار عملکرد خاصی داشته باشیم. در واقع حدود سه هفته است که شورا در ریل اصلی خودش قرار گرفته است و کار جدی آن شروع شده است و مطالبات مردم را پیگیری می کند. وی گفت امیدوار است تا پایان سال بتوانیم یک جمع بندی قابل قبول از عملکرد شورا ارائه دهیم که آیا به سمت برآوردن توقعات مردم و وعده های که در انتخابات به مردم داده ایم در حرکت هستیم یا خیر؟

ناصر امانی ادامه داد: الحمدالله هم اکنون شورا در ریل اصلی خودش قرار گرفته است و امیدوار هستیم که بعد از این به 3 وظیفه اصلی شورا که ریل گذاری و قانونگذاری برای مدیریت شهری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را در دستور کار خود قرار دهیم. انشالله در جهت شعار ایام انتخابات “دوباره خدمت، تهران سربلند” گام های اساسی را برداریم. البته رسیدن به این شعار بستگی به عملکرد خودمان در شورا و شهرداری دارد. لذا نگران هستم به دلیل بعضی از بی دقتی های که در نوع انتخاب ها در شهرداری صورت می گیرد که به نظر می رسد جنبه تخصصی و تکنیکی کار کمتر مورد توجه قرار می گیرد دچار مشکلاتی شویم ولی چون تا 4 سال آینده فرصت داریم تا با تعامل بیشتر با شهرداری و آشنایی مدیران جدید با محیط شهرداری به این شعار عمل کنیم.

وهاب عزیزی مدیرمسئول جهادگران نیوز مطرح کرد: با توجه به الگو بودن تهران برای دیگر شهرها،‌عملکرد شورای تهران میانگین و نماد عملکرد کل مدیریت شهری و شوراهای کشور است. اگر شورای فعلی تهران موفق عمل نکند جامعه ارزشی و ایثارگری کشور نسبت به شوراها دلسرد میشوند که این امر موجب می شود فضای سیاسی کشور در چند سال آینده به سمت ناپایداری و عدم اعتماد سوق پیدا کند و همچنین اعتماد به جریان اصولگرایی و شاید کل نظام کمتر شود که اثر آن در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آتی مشخص می شود. حال سوال افکار عمومی این است مجموعه ای که به آنها اعتماد کرده و مدیریت شهری را به دستشان سپرده ایم چقدر نقش عملی در سیاستگذاری شهرداری دارند؟ آیا در انتصاب های شهرداری نقشی دارند یا اینکه شورا و شهرداری هر کدام مسیر جدای خود را می روند؟

عضو شورای شهر تهران توضیح داد: قانون این موضوع را شفاف مشخص کرده است. مهمترین کار ما انتصاب شهردار و هیات رئیسه شورا میباشد بعد از آن نظارت بر عملکرد شهرداری است. قانون ما را از دخالت مصداقی در امور انتصابات شهرداری منع کرده است و ما به شکل مصداقی به امور اجرایی و انتصابات ورود پیدا نمی کنیم اما حتما بر عملکرد مدیرانی که انتخاب می شوند نظارت می کنیم. تذکراتی که مرتب در جلسات شورا می دهیم تذکر بر عملکرد شهرداری و مدیران شهرداری است. ما ایرادات و نقض ها را بیان می کنیم و هیچگونه محدودیت در نظارت نداریم البته اگر شهرداری بخواهد می تواند در حوزه انتصابات از شورا مشورت بگیرد که به نظر ما این موضوع نه تنها نقضی برای شهرداری تلقی نمی شود بلکه اطلاعات او را کامل تر می کند و تصمیم گیر نهایی شهردار است و البته به هر حال 13 نفر از اعضای شورای شهر از مدیران گذشته شهرداری هستند که شهر و شهرداری را خوب می شناسند. طبیعتا اگر شهردار از نظرات دوستان استفاده کند ضرر نمی کند که سود هم میبرد و می تواند همراهی شورا را با خود نیز داشته باشد. موضوع بعدی این بود که در 4 ماه گذشته اکثر مدیران ارشد شهرداری بیرون از بدنه شهرداری انتخاب شدند. با وجود اینکه افراد سالم و صالحی میباشند آیا خواهند توانست با بدنه 60 هزار نفری داخل شهرداری یک رابطه منطقی و مستحکم برقرار کنند یا اینکه مدیران جدید مسیر خودشان را خواهند رفت و بدنه شهرداری هم در مسیر دیگری حرکت خواهد کرد.

ناصر امانی در پاسخ به این سوال که چند درصد  از مدیران جدید براساس تجربه و تخصص انتخاب شدند و چند درصد سیاسی هستند بیان داشت: در حقیقت ما هم مثل سایر مردم از سوابق مدیرانی که منصوب می شوند بعد از انتخاب شدنشان از طریق رسانه ها و فضای مجازی مطلع می شویم. در عین حال حسن نیت داریم و بنا را بر این میگذاریم که افراد براساس کارآمدی و تخصص انتخاب می شوند. شاید موارد جزئی هم باشد که افراد منتخب تخصص و تجربه کافی را نداشته باشند که طبیعی است در بین 40 تا 50 انتخاب چند مورد هم بدون تخصص باشد تحلیل ما این نیست انتصابات سیاسی است بلکه تحلیل ما بر انتخاب های مدیریتی و بر مبنای نیاز و تخصص است. آن چیزی که مهم است خروجی کار، عملکرد و نتیجه آن است. اگر طی یکسال آینده عملکرد و خروجی مثبت و مناسبی باشد نشان خواهد داد که انتخابات تخصصی و تجربی بوده است.

وهاب عزیزی تاکید کرد: پرسنل 60 هزار نفری شهرداری به همراه خانواده هایشان جمعیت یک شهر متوسط با بیش از 200 هزار نفر را تشکیل می دهد که از شهرداری ارتزاق می کنند و معیشت این جمعیت به تصمیم مدیران شهرداری وابسته است با این توضیح که در مدیریت 4 ساله گذشته سقف تسهیلات رفاهی، گردشگری و ساعت اضافه کاری پرسنل به شدت کاهش پیدا کرده است. آیا شورای شهر جدید تصمیمی برای اصلاح این موارد دارد آیا فکری برای افزایش درآمد پرسنل شهرداری و تامین مسکن آنها شده است؟ 

مهندس در پاسخ گفت: یکی از مهمترین وعده های که به پرسنل شهرداری داده ایم این بود که دوباره سطح معیشت را به همان دوره شورای سوم و چهارم برگردانیم. علت هم این است که اگر ما رضایت پرسنل درون شهرداری را نداشته باشیم و از  حداقل ها برخوردار نباشند طبیعتا نمیتوانیم تاثیر مثبت در شهر بگذاریم. چون ابزار ما برای توسعه شهر کارکنان و کارمندان شهردای هستند حتی برای مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری باز هم رسیدگی به پرسنل شهرداری لازم است . پرسنل نباید برای رفع نیازهای خود به دیگران روی بیاورد. در همین راستا اولین مصوب را در خصوص معیشت کارکنان با موضوع حذف فرانشیز درمان که در مراکز درمانی اخذ می شد به تصویب رساندیم. در خصوص تامین مسکن نیز اولین جلسه مشترک را با معاون محترم نیروی انتظامی و اداره کل رفاه شهرداری برگزار کردیم. در این جلسه راهکارهای فعال سازی تعاونی های مسکن را بررسی کردیم. همچنین بحث پست های سازمانی و اضافه کاری پرسنل را که از دغدغه های جدی کارکنان است به شهرداری منعکس کردیم.

عضو شورای شهر تهران در خصوص آلودگی هوای تهران نیز گفت: جلسات متعددی در این خصوص با مسئولین کشوری و استانی داشته ایم. در عین حال شهرداری فقط یکی از 21 دستگاه و نهادی است که در خصوص آلودگی هوا مسئولیت دارند که کنترل و نظارت بر این دستگاه ها براساس قانون مصوب هوای پاک برعهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است و همچنین شهرداری و شورای شهر در حیطه وظایف خود حتما باید اقدامات اساسی انجام بدهد.

مدیرمسئول جهادگران نیوز گفت: شورای شهر بعنوان نماینده مردم تهران می تواند از سازمان محیط زیست و دیگر نهادها بخواهد که در خصوص کاهش آلودگی هوای تهران به وظایف خود عمل کنند. همچنین شهرداری با ترمیم و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری و خارج کردن صنایع آلاینده از شهر می تواند گام های اساسی بردارد.

امانی توضیح داد: حساسیت های که اخیرا شورای شهر ایجاد کرده است موجب شد توجهات به آلودگی هوا جلب شود و همچنین توسعه حمل و نقل عمومی، گسترش فضای سبز، کنترل آلاینده های تهران، کنترل تردد وسایل نقلیه و کاهش بار ترافیکی اقداماتی است که شهرداری با یک برنامه زمان بندی شده می تواند انجام دهد و به کاهش آلودگی هوا کمک کند. همچنین تاثیر اساسی زمانی اتفاق می افتد که همه دستگاه ها پای کار بیایند و براساس زمان بندی مشخص و قابل ارائه برای مردم اقدام کنند. متاسفانه از قانون هوای پاک 4 سال گذشته است ولی اگر از دستگاه ها سوال کنیم عملکرد مناسب و قابل ارائه نداشته اند اگر داشته اند وضعیت اینگونه نبود که در وضعیت هشدار قرار دارد.

 

انتهای پیام/