ایده جهادگران ایران اسلامی برای حضور شهرداران کلانشهرها در ترکیب شورای شهر تهران

 

نشست تخصصی مدیریت شهری با حضور عباس احمدیان شهردار سابق اسلامشهر و وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران درخصوص چالش های بین شهرداران و شورای اسلامی شهر ها، نیاز به اصلاح قانون اولیه شوراها و همچنین حضور احمدی نژاد در انتخابات بحث شد.

عباس احمدیان شهردار سابق اسلامشهر

جهادگران نیوزوهاب عزیزی دبیرکل جهادگران با اشاره به اینکه کاندیداها در زمان انتخابات، شعارها و برنامه هایشان را مشخص می کنند و مردم بر این اساس پای صندوق های رای می آیند و شوراها تشکیل می‌شوند. ولی مردم در آخر نتیجه‌ای که مورد انتظارشان از شورا و مدیریت شهری است را به دست نمی آورند؛ بیان داشت: اغلب شوراها در کشور ما با شهرداری ها چالش دارند. چالش‌های شهرداران آینده با شوراها موضوعی است که باید مورد بررسی های بیشتر قرار بگیرد تا مردم بدانند چه اقداماتی باید بکنند که مجدد شوراهای این چنینی تشکیل نشود یا اینکه مشکل شورا ها را قبل از تشکیل بتوانند حل کنند.
عباس احمدیان شهردار سابق اسلامشهر با بیان اینکه در پست های مختلف در حوزه شهرداری به عنوان خادم ملت ایران انجام وظیفه کرده است؛ گفت: بحث چالش بین حوزه شهرداری با شورای اسلامی شهر ها به قانون اولیه شوراها برمی‌گردد که بیش از ۲۰ سال از تصویب آن قانون می‌گذرد. مطمئنا بعد از طی بیش از دو دهه نیازمند بازنگری اساسی در حوزه قانون هستیم. اصل وظیفه مجموعه شهرداری به خدمتگزاری و اجرا برای شهروندان هر شهری برمی‌گردد. شورای اسلامی شهر به عنوان دستگاه ناظر بر عملکرد شهرداری است نه اینکه دخالت در حوزه شهری و شهرداری بکند. مردم از بین کاندیداهای شورای شهر، تعدادی را براساس هر شهر انتخاب می کنند و مطمئنا این انتخاب آگاهانه و درست است. اصلی ترین وظیفه منتخبین مردم که در قانون مشخص شده است انتخابات شهردار است. بنابراین شوراها و شهردار انتخابی مردم می‌شوند. شورا به بحث نظارت و شهردار هم به وظایف اجرایی می پردازد. وقتی شهردار از انتخاب شورا در بیاید همیشه خودش را مدیون و بدهکار اعضای شورا می‌داند. بحث استیضاح و چالش‌ها و نظرات اعضای شورای شهر باعث می‌شود تداخل وظایف پیش بیاید. پیشنهاد می کنیم قانونگذاران و شورای عالی استانها که می توانند موضوع را طی لایحه به مجلس شورای اسلامی پیشنهاد بکنند. همچنین خود مجلس شورای اسلامی به این موضوع بپردازند تا بعد از 20 سال به صورت یک قانون مدون در بیاید تا شوراها و شهرداری‌ها کارآمدتر و کیفی تر باشند. اعضای شوراهای شهر بعنوان نمایندگان مردم باید بدنبال مطالبه گری باشند.
وهاب عزیزی یادآوری کرد: اعضای شوراهای شهر بعنوان نمایندگان مردم هستند که از جانب آنها باید بدنبال مطالبه گری خواسته ها و نیازهای مردم باشند. حال در صورتی که اعضای شورای شهر وظایفشان را به درستی انجام ندهند وظیفه مردم چیست؟ در اینجا راهکار مطالبه گری مردم به درستی تعریف نشده است. لازم است اقداماتی در این خصوص صورت بگیرد.
عباس احمدیان بیان داشت: این موضوع از وظایف دستگاه‌های نظارتی است. تمام مصوبات شورای اسلامی شهر باید به تصویب کمیسیون انطباق مصوبات شورای شهر در فرمانداری همه شهرهای ایران برسد.در فرمانداری با وجود دستگاه‌های قضایی و دولتی و کارشناسانی که در فرمانداری وجود دارند بر این مباحث نظارت عالیه صورت می گیرد. گویا کمیته انطباق به مانند شورای نگهبان است که باید نظارت کند تا مصوبات شرعی و قانونی در شورای اسلامی شهر به تصویب برسد. اگر انتخاب مردم در شوراهای شهر انتخاب درستی باشد که قطعاً هم هست شهردار خوبی انتخاب خواهد شد و شهردار خوب باعث می شود که پروژه ها و امکانات خوبی فرا تر از کارهای خدماتی برعهده شهرداری گذاشته شود و به نحو مطلوب اداره شود.
وهاب عزیزی گفت: ترکیب های مختلف در شوراهای شهر در دوره های گذشته وجود داشت و در آینده نیز احتمال تکرار آن است. گاهی ترکیبی از چهره های فرهنگی و متخصصین مدیریت شهری از طیف های مختلف ورود پیدا می کنند و بعضی وقتها هم لیست معرفی شده یک طیف سیاسی بصورت کامل وارد شورا می شود. به نظر می رسد اگر متخصصین مدیریت شهری با دیدگاههای تخصصی در شورا حضور داشته باشند بهتر می توانند مسائل و مشکلات شهری را درک کرده و با تبادل ایده ها راهکار مناسب پیدا کنند.
شهردار سابق اسلامشهر اظهار داشت: این موضوع به نگاه مردم شهر نسبت به شوراها برمی‌گردد. نگاه مردم در شهرهای کوچک محلی است و در کلانشهرها که وسعت پیدا می کند و تعداد افراد و آراء هم گسترده تر می شود مطمئناً افراد متخصص در حوزه‌های مختلف کاری نیاز است. اگر افراد متخصص در شورا باشند چون تجربه مدیریت شهری را دارند طبیعتاً کمک بیشتری در اداره بهتر امور شهرداری می کنند. زمان آقای دکتر احمدی‌نژاد که از شهرداری به ریاست جمهوری می رسد مشاهده می کنید که موفقیت‌های بیشتر است.
وهاب عزیزی ضمن تاکید به اینکه احمدی نژاد فردی است که همیشه خودش را خادم ملت می‌داند و حاضر است در هر حوزه‌ای کار بکند اگر شما به عنوان عضو شورای شهر تهران انتخاب شوید آیا از آقای احمدی‌نژاد دعوت می‌کنید که در شهرداری تهران خدمت کند؟ به نظر بنده ایشان این مسئولیت را به خاطر خدمت به مردم قبول می‌کند.
احمدیان با بیان اینکه همه دولتها به اندازه خودشان موثر بودند و آقای احمدی‌نژاد به عنوان فردی که خدمات موثری در طول خدمت خود انجام داده اند و در حوزه اجرا موفق عمل کرده اند. طبیعتا در این جایگاه هم می توانند کمک بسیاری به کشور بکنند گفت: از همین تربیون جهادگران به افرادی که توانایی خدمت به مردم را دارند دعوت می کنیم که مسئولیت قبول کنند و ورود پیدا کنند تا کمک به حضور حداکثری مردم و انتخابات پرشور را در پای صندوق های داشته باشیم.
وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران در ادامه بیان داشت: جهادگران ایران اسلامی ایده حضور شهرداران کلانشهرها در ترکیب شورای شهر تهران را مطرح کرده است. نظرمان این است که از شهردارانی که با شوراهای مختلف کار کرده اند و قطعا به وظایف شهرداری و شوراها شناخت دارند دعوت به حضور در انتخابات شوراها بکنیم. اگر شهردارانی که تجربه کار با شوراها را دارند وارد شورا بشوند با شناختی که از مدیریت شهری دارند بهتر می توانند مسئولیت شان را انجام دهند. از شهرداران با تجربه و دلسوز دعوت میکنیم که در انتخابات شوراها حضور داشته باشند.
احمدیان تاکید کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری که “دولت جوان و انقلابی” را میفرمایند. منظور ایشان از جوان به معنای جوان سن پایین نیست بلکه جوان از نظر روحیه و شادابی انجام وظیفه میباشد. قطعا همکاران ما که هنور تفکر جوان انقلابی و روحیه و نشاط برای قبول مسولیت ها را دارند وارد این صحنه بشوند. به دلیل تجرباتی که در شهرداری و همکاری با شورای شهر دارند قطعا این افراد می توانند به فعالیت های شهرداری و شورای شهر کمک شایانی بکنند. شهر تهران مشکلات عدیده ی دارد که این به کارهای که قبلا شده برمی گردد. بدهی های انباشته شده که در شهر تهران هست. بایستی با کار کارشناسی و فعالیت های مختلف و درست بتوانند مجموعه شهرداری را خیلی پویاتر از این فضای که وجود دارد اداره کنند.

 

انتهای پیام/