نکاتی در مورد خاموشی های اخیر

 

منصور کمالی: خاموشی برق در روزهای حال و آینده چند علت عمده دارد ولی عده ای دوست دارند مثل همیشه و همه اتفاقات و بحرانهای این ملک بحران زده ماهی خود را از آب بگیرند.

منصور کمالی

منصور کمالی، متخصص سد و شبکه و نیروگاه های انتقال وتوزیع  در یادداشتی تحت عنوان «نکاتی در مورد خاموشی های اخیر» نوشت: خاموشی برق در روزهای حال و آینده چند علت عمده دارد ولی عده ای دوست دارند مثل همیشه و همه اتفاقات و بحرانهای این ملک بحران زده ماهی خود را از آب بگیرند.

۱_ حاکمیتی

سیاستهای کلی نظام در قالب برنامه های پنج ساله پنجم و ششم دولت را مکلف کرده که بخش اعظمی از نیروگاه‌ها را واگذار کند و ضمنا سرمایه‌گذاری دولتی در توسعه نیروگاه‌ها را کاهش دهد و از بخش خصوصی جذب سرمایه کند که در این مورد تعداد زیادی مراجعه برای سرمایه‌گذاری نیروگاه‌ها بوده و تا مرحله اخذ مجوز هم پیش رفته و لیکن موارد کمی عملیاتی شده‌اند و در بخش توسعه دولتی هم با بی پولی شدیدی مواجه است که روند توسعه دولتی را کند کرده است.

از طرفی مساله مهم تر عدم توافق واگذاری به بخش خصوصی بود که سرمایه گذار خصوصی از قیمت پایین بهائ برق گله مند یا تمایل به سرمایه گذاری نداشت و بخشی هم که واگذار شده بود تعطیل شد 

۲_ بودجه ای

وزارت نیرو تا قبل از دولت اول احمدی‌نژاد با فروش برق و دریافت هزینه‌های آن ، ابتدا هزینه‌های توسعه ،نگهداری و تعمیرات تاسیسات شبکه را برداشته و باقیمانده را به خزانه دولت واریز می کرد ، اما در دولت احمدی‌نژاد روال عوض شد و هزینه فروش ابتدا برای پرداخت یارانه نقدی به خزانه دولت واریز می شود و دولت بودجه توسعه ، تعمیرات و نگهداری را با تاخیر زیاد و قطره چکانی به وزارت نیرو تخصیص می دهد بطوریکه اغلب اوقات تا ماههای پایانی سال بودجه تامین نمی شود .

۳_تحریم

صنعت برق کشور در هر سه حوزه تولید ، انتقال و توزیع صنعتی تکنولوژیک و وابسته به قدرتهای تکنولوژی بزرگ جهان است و بدون ارتباطات سالم و مطمئن امکان نگهداری و توسعه بسیار سخت و طاقت فرسا و گران قیمت است . لذا تحریمها تاثیر مستقیم و کمرشکن در صنعت برق دارند و هزینه ها را سرسام آور می کند بطوریکه با ادامه تحریم ها روزهای سخت و بدتری در انتظار این صنعت حیاتی می باشد

۴_ مدیریتی

در سالهای دولتین احمدی‌نژاد و حتی پس از آن متاسفانه مدیران سفارشی و بدون تخصص مربوطه در این صنعت رشد فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند که در تصمیم گیریها ضعیف و فاقد قاطعیت هستند. بطور مثال مدیرعامل شرکت توزیع تهران از حراست به مدیرعاملی این شرکت رسید و چند روز پیش مجبور به استعفا شد و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ، فارع التحصیل اللهیات دانشگاه امام صادق ع با گرایش اقتصاد اسلامی است.

۵_ انرژی های تجدید پذیر

بی توجهی و عدم سرمایه گذاری به انرژی های تجدید پذیر توسط مجلس و دولت ، که توسعه آن میتوانست کمک بزرگی به شبکه و تامین کسریهای نیروگاه‌های حرارتی نماید ” علیرغم توجه و رویکرد وزیر سابق نیرو” باعث شده که از این انرژی پاک و ارزان قیمت محروم شویم .

۶_ خشکسالی

حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد از انرژی برق در ساعات پیک از انرژی برق آبی تامین می شد که بدلیل خشکسالی و کمبود بارندگی و بی آبی سدها بر کسریهای تولید شبکه افزوده و این در حالی است که اصولا در کشور ما می بایست انرژی برق آبی در کمترین حد خود استفاده شود تا شاهد هدر رفت آب و ذخایر سدها نباشیم .

۷_هدر رفت انرژی

تلفات و هدر رفت انرژی در شبکه به دو صورت است ، یک در تاسیسات و خطوط انتقال و توزیع انرژی که اصلاح آن به موارد ۱ و ۲ و ۳ و ۴ وابسته است.

دوم تلفات در مصرف کننده که به خود مردم و رعایت قوانین ساخت و ساز مربوط است و متاسفانه موارد بسیار جزئی شاهد رعایت هستیم و در اکثر موارد رعایت نمی شود

مثال بارز آن مساکن مهر است که حتی در استانهای گرمسیر علیرغم وجود زمین زیاد، برجهای تا ده طبقه احداث شده که بهیچوجه ایزولاسیون انرژی موضوع مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در آنها رعایت نشده و برای تحمل گرما در تمام اتاقها و پذیرایی از کولرهای گازی با توان بالا استفاده می شود که این کولرها اولا توان معکوس (ری اکتیو) به شبکه تحمیل و تلفات را افزایش می دهند و ثانیا بار مصرفی خانگی شبکه را بشدت بالا برده اند بطوریکه پیک بار شبکه از شب به روز منتقل شده است .

البته این عدم رعایت مبحث ۱۹ در بقیه ساخت و سازها هم فقط در حد پنجره‌های دو جداره رعایت می شود و لاغیر .

اینروزها که موضوع خاموشی داغ شده عده ای کم اطلاع و گاها مغرض و مخالفان کینه توز دولت بجای نقد درست از مطالبی غیر واقعی آویزان شده اند مثل معاهده زیست محیطی پاریس یا رمزارزها!

این معاهده فقط دولتها را الزام به عدم استفاده از سوخت مازوت و تامین کیفیت سوخت گازوئیل در پایین آوردن گوگرد و ناکس می نماید که با پایش مداوم دودهای خروجی نیروگاه‌ها سعی در پایین آوردن سطح گازهای گلخانه‌ای برای اصلاح لایه ازن و افزایش سلامت محیطی است .

اما عده‌ای با آویزان شدن از این موضوع سعی در گمراه کردن مردم و سرپوش گذاشتن بر اصل ماجرا هستند .

منصور کمالی ، متخصص سد وشبکه

القصه کار دشوار رییس جمهور منتخب که انباشتی  از ناکارآمدی و نتایج تسامح و تساهل بوده ،خاموشی‌های امروز و آینده را به همراه خواهد داشت که  جلوگیری از بدتر شدن شرایط بستگی به رفع تحریمها، برقراری مبادلات بانکی ، سرمایه گذاری دولتی ، افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی های تجدید پذیر و استفاده از مدیران متخصص و مجرب و تقویت سازمان های مردم نهاد به منظور آموزش کم مصرفی و حفظ محیط زیست نیاز دارد .   

بدیهی است ایجاد زیرساخت های رفاه، اقتصاد، امنیت، سلامت ، محیط زیست و…… عملیاتی نخواهد شد مگر با علاقمند کردن و هدایت مردم به مسیری صحیح و منطقی که تعادلی برقرار شود در غیر اینصورت ضمن بی توجهی به بقا نسل های آینده به آیات و روایات دینی هم در خصوص اسراف عمل نکرده ایم .