وزیر پیشین آموزش و پرورش کاندیدای ریاست جمهوری می شود

 
سیدمحمد بطحائی
 
جهادگران نیوز – سید محمد بطحائی در دیدار و گفتگو با وهاب عزیزی مدیر مسئول جهادگران نیوز با نقد عملکرد دولت حسن روحانی، آمادگی خودش را برای حضور در رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام کرد.
 
روحیه روزمرگی و فرار از اقدامات بزرگ در دولت
وهاب عزیزی با اشاره به فرمایشات  مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید ایشان به  مدیریت جهادی  که فرموده بودند علاج مشکلات کشور در مدیریت جهادی است و به  مدیران جهادی هم بسیار بهاء می دهند؛ و همچنین یادآوری نشان ملی مدیر جهادی آقای بطحائی گفت: شما مسئولیت سنگین ترین و وزین ترین وزارتخانه را در دولت برعهده داشتید. احساس می شود مشکلات دولت ها در روزمرگی است که خیلی نمی خواهند حرکتی داشته باشند و کاری انجام بدهند. حتی گاهی اوقات به نظر می رسد که بعضی از وزرا فقط می خواهند زمان را سپری کنند تا زمان مسئولیت شان تمام شود. شاید هم منافعی دارند که  خارج از مجموعه دولت بدنبال آن میباشند. جنابعالی بعنوان وزیر سابق آموزش و پرورش نظرتون را در این زمینه بیان کنید.
بطحائی ضمن قدردانی از نیروهای جهادی جبهه جهادگران ایران اسلامی  که زمینه حضور در دفتر جهادگران و صحبت در مورد مسائل کشور بالاخص آموزش و پرورش را فراهم کردند ادامه داد: متاسفانه روحیه روزمرگی و فرار از اقدامات بزرگ و آینده ساز در کشور مدام در حال تقویت است. روحیه محافظه کاری، جرات و جسارت نداشتن برای عرصه های جدید به شدت در حال توسعه است. به استثنای مقام معظم رهبری که هر از گاهی نهیب و تذکری می دهند و انرژی ورود به عرصه های جدید را مطالبه می کنند، فضای دولت و دولتمردان به محافظه کاری گرایش دارند. البته ممکن است که حتی مدیر به تنهایی مقصر نباشد. فضای روزمره گی و وارد نشدن به عرصه های جدید باعث شده بسیاری از مسائل و مشکلاتی که از قبل وجود داشته همچنان باشد.
 
مافیای کنکور یک نقطه چرکین و تباهی کننده آینده فرزندان 
وهاب عزیزی با بیان اینکه یکی از معضلات در کشور بحث وجود مشکل در آموزش و پرورش است. اگر آموزش و پرورش ضعیف باشد کشور آینده خوبی را تجربه نخواهد کرد؛ از آقای بطحائی سوال کرد: شما بعنوان یک معلم زمانی که در جایگاه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفتید تمام تلاشتان را کردید تا معضل و سد کنکور را بردارید که متاسفانه مافیای کنکور باعث شد که این امر محقق نشود. زمانی که دانش آموز و فرزند خانواده ای مراحل ابتدایی را طی می کند بجای اینکه به علایق و استعدادهای خود توجه کند تمام هم و غمش غلبه بر یک نقطه سیاه بنام کنکور است. می خواهند فنی را یاد بگیرند تا با این غول کنکور بجنگند. به نظر من آینده فرزندان کشور ما را کنکور به تباهی می کشد. از طرفی هم موسسات آموزشی خصوصی نیز ذهن و روان فرزندانمان را جولانگاه اقتصادی خود کرده اند. 
بطحائی این طور پاسخ داد: کنکور بعد از 42 سال که از انقلاب گذشته به یک غده چرکین تبدیل شده است که نسل امروز ما را رنج می دهد و آثارش تا سالهای سال در زندگی و آینده کودکان، جوانان و نوجوانان باقی می ماند. جراحی این غده چرکین فقط از عهده وزیر آموزش و پرورش بر نمی آید. باید وزارت علوم و در برخی مواقع رئیس جمهور شخصا حمایت بکنند. حتی بعضی از اعضای هیات دولت، مجلس و قوه قضائیه  نیز حمایت های را بکنند. ما تلاشهای جدی برای حل این مشکل انجام دادیم. در راستای زحماتی که همکارانم قبل از دوره مسئولیت بنده متقبل شده بودند و یکی از اهدافی که در زمان وزات خود برنامه ریزی کرده بودم ریشه کنی کنکور بود که زمینه اش نیز فراهم بود و اصلا نیازی نیست که این غده چرکین را تحمل کنیم. فشارهای زیادی به انواع مختلف به دولت و وزاتخانه وارد می شد؛ از طرف کسانی هستند که از کنار کنکور میلیاردها میلیارد از چنین غده چرکین در بدنه نظام آموزش کشور ارتزاق می کنند. آخرین عدد رسمی که دو سال گذشته در اختیارم قرار گرفته بود حدود 15 هزار میلیارد تومن میباشد. در آن سال یعنی یک سوم کل بودجه آموزش و پرورش بود. مافیایی کنکور از طریق افراد ذینفوذ اعمال نفوذ می کردند. حتی افراد موجه نیز فریب مظلوم نمایی ها را میخوردند و از ما درخواست میکردند فتیله تغییرات و برچیدن مافیای کنکور را پایین بکشیم، می گفتند سخت گیری ها را کمتر کنید. اجازه بدهید چند سال بگذرد و یواش یواش حذف کنکور صورت بگیرد. متاسفانه از جهات مختلف فشار وارد می کردند.
 
در دولت همگرایی و انسجام وجود ندارد
وهاب عزیزی: گاها در افکار و رسانه عمومی این تصور مطرح است که دولت را کس دیگری اداره می کند یعنی جوانان و بدنه اجتماعی کشور بخصوص اصلاح طلبان این را بیان می کنند که 24 میلیون رای به آقای روحانی دادیم ولی تصمیم گیرنده اصلی افراد دیگری چون آقایان واعظی، نوبخت میباشند.
بطحائی در ادامه اظهار داشت: همگرایی و انسجامی که باید در درون دولت باشد وجود نداشت. مثلا در بحث کنکور که این مسئله فقط مربوط به آموزش و پرورش نیست. بلکه یک مسئله ملی است و همه اعضای دولت و شخص رئیس جمهور این مسئله را باید حمایت کنند. همگرایی و همراه شدن خیلی کم وجود داشت. این مسئله تنها در آموزش و پرورش نیست در سایر وزارتخانه چون وزارت کشور و وزارت علوم و سایر وزارتخانه ها نیز این مسائل وجود دارد. بنابراین شاید علت اصلی که در کشور مسائل حل نمی شود همگرا نبودن است. مقام معظم رهبری در اردیبهشت 97 در حوزه اقتصاد شورای عالی هماهنگی سران قوا را تشکیل دادند. با وجودی که بعضی ها معتقد بودند این تصمیم خلاف قانون اساسی است. ولی به نظر بنده وقتی این شورا تشکیل شد بنده و بسیاری از دوستان  معتقد بودیم که با این ابتکار رهبری، بسیاری از مشکلات در آینده هر چه سریعتر حل می شود و از این روزمره گی و امروز و فردا کردن ها خارج می شویم. اگر از این ظرفیت و تصمیم خوب مقام معظم رهبری استفاده میشد بسیاری از تعارضات ها و کشمکش هایی که بین قوا وجود داشت حل می گردید. متاسفانه به دلیل همگرا نبودن و خودخواهی های که در بعضی از افراد وجود دارد باعث به هدر رفتن این ظرفیت و فرصت شد. یکی از بندهای که مقام معظم رهبری به این شورا اجازه داده بود این بود که شورا می تواند در حوزه مسائل برجام و احتمالاتی که در مورد عدم ایفای تعهدات آمریکا و اروپاییان به برجام باشد اتخاذ تصمیم کند. این همان مدیریت جهادی است. مدیریت جهادی یک مفهوم انتزاعی صرف نیست بلکه موضوعی عملیاتی است که ابزار میخواهد و ابزارش همین شورا سران قوا بود.
 
سیدمحمد بطحائی و وهاب عزیزی
 
روحانی کمی رفتارهای اعلی حضرت گونه دارد
وهاب عزیزی: اکبر ترکان مشاور سابق روحانی در مصاحبه ای گفتند که آقای روحانی رفتارهای اعلی حضرت گونه دارند. به نظر من این رفتارها باعث می شود که به خودمان اجازه ندهیم با بقیه در یک شورا بشینیم و هماهنگ رفتار کنیم.
بطحائی: کشور ما در موقعیتی قرار دارد که تنها راه حل مسائل گفتگو کردن و همراهی باهم است. ما مدعی هستیم که با آمریکایی ها و اروپاییان باید گفتگو کنیم. همان بیانی که مقام معظم رهبری در یکی از فرمایشاتشان نیز اشاره کردند که این روحیه را در داخل خودمان تقویت بکنیم. اگر همکاری و همگرایی شورای سران قوا تداوم داشت و تکبر را بخاطر کشور،‌ انقلاب و مردم کنار می گذاشتند بسیاری از مسائل ما می توانست حل بشود.
 
احتملا مافیایی در بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی وجود دارد
وهاب عزیزی: معضل دیگری که در کشور وجود دارد بحث فیلترینگ شبکه های اجتماعی است. با فیلترینگ تلگرام بحث آشنایی جوانان با فرآیند عبوراز فیلتر پیش آمد. قاعدتا یک مافیایی برای فروش فیلترشکن وجود دارد. در صورتی که افرادی که فیلترینگ را انجام دادند خود از این فضاهای مجازی استفاده می کنند. همه در یک زمین و منطقه ممنوعه حضور داریم و می گوییم در را  ببندید تا کسی نیاید. شما در دولت حضور داشتید و احتمال اینکه در دولت آینده رئیس دولت باشید دور از انتظار نیست. اگر مسئولیت دولت دست شما باشد چه برنامه ای برای این موضوع دارید؟
بطحائی: آنچه که بحث علمی و منطقی موضوع است اینکه شما با پدیده های مثل فیلتر قطعا نمی توانید یک مبارزه پایدار داشته باشید. شاید در کوتاه مدت بتوانید جلوی هجمه های پدیده هایی مثل شبکه های غیرقابل تطبیق با فرهنگ خود را بگیرید اما در بلند مدت این امر امکانپذیر نیست. افراد برای دور زدن این امر تکنولوژی های سازگار با این موضوع را بدست میاورند. باتجربه ای که با کار چندین ساله در حوزه فرهنگ داشتم  باید اعتراف کنم در مدیریت فضای مجازی ذره ی کار نکردیم. باعث تاسفم است که عرض کنم کشورهایی که حتی فضای فرهنگی آنها سازگار با این هجمه است، باز مدیریت می کنند. به این صورت نیست که فضای مجازی همچنان یل و بدون حساب و کتاب باشد و هر کسی هر مطلب و موضوعی را که بخواهد در اختیار آحاد جامعه خصوصا کودکان و نوجوانان قرار بدهد. ولی ما در حوزه مدیریت کاری نکردیم و اصرار بر این داریم که فیلترینگ را انجام بدهیم که این امر فقط در کوتاه مدت است. 
شبکه اجتماعی و فضای مجازی یک فرصت بسیار مقتنمی است که باید از آن استفاده کنیم ولی چون انفعالی عمل می کنیم ضربه میخوریم و بعد به فکر فیلترینگ می افتیم که بعد از آن نمی توانیم جلوی این هجمه را بگیریم.
 
اگر یک معلم رئیس جمهور شد سراغ اقتصادهای تکنوکراتی نمی رود 
وهاب عزیزی: عرصه انتخابات شروع شد و تعدادی از عزیزان بالاخص نیروهای نظامی اعلام آمادگی برای ثبت نام کردند و صحبتی از ورود معلمان و فرهنگیان نیست. تصمیم شما بعنوان یک معلم برای حضور در انتخابات چیست؟
بطحائی: بحث ورود بنده برای انتخابات بحثی است که صحبت از آن فعلا زود میباشد. من از سوال شما این استفاده را میکنم که واقعا ما در طول دوران بعد از انقلاب خاطره بسیار شیرینی که از دوران ریاست جمهوری روسای جمهوری داریم شاید شیرین ترین آن مربوط به زمان بسیار کوتاه شهید رجایی باشد. به نظر می آید اگر یک معلم رئیس جمهور شد سراغ اقتصادهای تکنوکراتی نمی رود یعنی یک معلم حواسش به همه آحاد جامعه و طبقات جامعه میباشد. بنده بعنوان یک معلم از همه معلمین و همکاران عزیز دعوت میکنم در عرصه انتخابات وارد بشوند تا برای بار دیگر یک معلم بعنوان رئیس جمهور بشود. معلمانی که فرزند در خارج نشین و ویلا در لواسان ندارند بیایند کاندیدا بشوند و قوه مجریه را در اختیار بگیرند.
 
گفتگو و مناظرات انتخاباتی
وهاب عزیزی: پایه و اساس حکومت ما بر انتخابات است. انتخابات یک جشنواره ملی است. در صورتی که انتخابات باشکوه برگزار نشود مشروعیت نظام تضعیف خواهدشد. امروزه انتخابات با رکودی همراه شده است و فضای سردی را تجربه می کند. از یک طرف فشار اقتصادی و تحریم ها و مشکلات معیشت مردم مطرح است. و از طرف دیگر محدودیت های که ویروس کرونا ایجاد کرده است. در دوره های قبل جلسات وهمایش هایی برگزار می شد که در این دوره انتخابات تعطیل هستند. در این فضا جبهه جهادگران تدبیری کرده که حرکتی آتش به اختیاری و جهادی را انجام دهد. علاوه بر این تریبون تصویری که خدمت شما هستیم یک تربیون تصویری دیگری نیز برای انتخابات ریاست جمهوری و احیانا برای سران احزاب و شوراها در نظر گرفتیم. اگر تصمیم به ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را داشتید علاقه دارید که در این گفتگو و مناظره  تربیون جهادگران شرکت کنید؟
بطحائی: گفتگو در مورد مسائلی که کشور با آن مواجه است باعث روشن شدن افکار عمومی خواهد شد. مردم ما از این همه وعده های توخالی که به آنها داده شده است ولی آثاری از آن وعده ها را ندیده اند خسته شده اند. اینکه سرد بودن انتخابات کاملا محسوس است و مردم رغبتی برای حضور ندارند باید به آنها حق داد. مردمی که مکرر وعده هایی را شنیده و در باغ سبزی را به آنها نشان داده شده است ولی تاثیر این وعده ها را ندیده اند. با توجه به تجربه اندکی که با کار در سطوح مختلف بدست آوردم هر زمانی که بفرمایید آمادگی گفتگو با کاندیداهای ریاست جمهوری و صاحب نظران را دارم. معتقدم این گفتگوها باعث شفافیت و روشن شدن ابهاماتی که در افکار عمومی وجود دارد بشود. مطالب جدید، جالب و جذابی در این گفتگوهای مطرح می شود که می تواند افق های جدیدی را برای کشورمان باز کند. بنده نه تنها اعلام آمادگی می کنم بلکه از جبهه جهادگران بخاطر ایجاد فضای گفتگوبرای شفافیت سازی تشکر می کنم.
 
دعوت از کاندیداهای ریاست جمهوری برای شرکت در مناظرات
وهاب عزیزی: کاندیدای محترم ریاست جمهوری که تمایل به گفتگو دارند آقایان محسن رضایی، سعید محمد،‌ سردار دهقان، ضرغامی،‌ محسن رهامی،‌ پزشکیان، محسن هاشمی و … هر کدام از بزرگواران که برنامه و طرحی برای  آینده کشور دارید که کاندیدای ریاست جمهوری شدید در تربیون جهادگران حضور یابند و از طریق تربیون تصویری جهادگران نیوز  وارد گفتگو و مناظره انتخاباتی شوید و طرح و برنامه های خود را برای مردم شرح دهید. تریبون جهادگران متعلق به همه مردم می باشد و از هیچ فردی هم اعلام حمایت نکردیم، بنابراین جانبداری از فرد خاصی نخواهیم کرد.
 
انتهای پیام/