شیخ علی واشقانی فراهانی  مؤسس و امام جماعت مسجد امام رضا (علیه‌السلام): شهادت امام حسین (علیه‌السلام) در راستای وحدت بود

شیخ علی واشقانی فراهانی

جهادگران نیوز – آنچه از اهداف امام حسین (علیه‌السلام) در ایام ماه محرم می‌تواند درس و عبرت برای هدایت جامعۀ اسلامی و بلکه فراتر از آن باشد، امربه‌معروف و نهی از منکر است که همانا جامعه به فهم کلام آن حضرت خواهد رسید که در گام نخست متولیان جامعۀ اسلامی باید به آن عمل کنند وانگهی مردم که البته باید همۀ امور باتقوا همراه باشد و تا زمانی که ما با احساسات و تعصب مراسم ماه محرم را با امور سطحی و شور و بدون شعور و با نقل اما بدون عقل و عمل توأم نماییم قدمی درراه اَحیای خون آن حضرت بر نخواهیم داشت و با توجه به هزینه‌هایی که در این خصوص می‌شود باوجود معضلات جامعه، بیماران و مستمندان، این مراسم نتیجه‌ای نخواهد داشت که مجموع فرهنگ امام حسین (علیه‌السلام) خدمت به مردم و تعالی رسالت اسلام بوده است حال‌آنکه برای سلامتی خویش باید هزینۀ مالی کرد و اما با دین خود که اسلام است جان را باید هزینه کرد که به حقیقت امام حسین (علیه‌السلام) جان خویش را برای حیات اسلام هزینه کرد.

در ایام ماه محرم از حاشیه پردازی باید اجتناب کرد و به اهداف حضرت امام حسین (علیه‌السلام) عمل نمود و نکات آرامش جامعه را نباید به چالش رساند و در سطح خیابان‌ها راه‌بندان ایجاد کرد حتی برای یک‌لحظه. هیئت‌های مذهبی و به‌خصوص هیئت‌های ماه محرم شایسته است در فرهنگ‌سازی دینی دستیار مساجد باشند نه اینکه مقابل مساجد بایستند. هیئت‌های مذهبی باید در راستای گره‌گشایی معضلات مردم عمل نمایند و در این‌یک ماه شایسته است هیئت‌ها در مساجد برپا شوند و به اقامۀ نماز که چهرۀ اسلام است توجه کنند که رسالت امام حسین (علیه‌السلام) به‌درستی حکیمانه بود و پیام مجلس عزاداری امام حسین (علیه‌السلام) باید همچون مطب پزشک باشد که ناهنجاری‌های جامعه را اصلاح و هدایت نماید و انگیزۀ قرآن و عترت شنیده و عمل شود که مساجد و ائمۀ جماعات در نشر و ترویج کارآفرینی امام حسین (علیه‌السلام) نقش تبلیغی شاخصی دارند.

در پایان لازم به ذکر است هرساله در مسجد امام رضا (علیه‌السلام) در ماه محرم، مراسم اِحیای عزاداری سرور و سالار شهیدان حسین بن علی (علیه‌السلام) برگزار می‌شود. این مراسم داخل مسجد انجام می‌شود به‌طوری‌که ابتدا نماز مغرب و عشا خوانده و سپس آیاتی از قرآن تلاوت می‌شود. بعد از برپایی نماز و تلاوت قرآن از مطالب سخنران جلسه بهره‌مند می‌شویم سپس مجلس با مراسم مداحی و سینه‌زنی به پایان می‌رسد. در تمام طول مراسم اِحیا، مدیریت مسجد امام رضا (علیه‌السلام) در مسجد حضور دارد.