گفتگوی جهادگران نیوز با حجت الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی موسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع)

حجت الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی موسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع)

حجت الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی در اذر ماه سال 1347 در روستای واشقان از توابع شهرستان فراهان (استان مرکزی) اراک در خانواده کشاورز متولد شد. قرآن را در مکتبخانه فرا گرفت و سپس تحصیلات ابتدایی و راهنمایی را در مدرسه دبستان معراج واشقان آغاز نمود. تا اینکه با مطالعه کتب اسلامی و بخصوص قران کریم به تحصیل علوم حوزوی علاقه مند گردید. لذا مهرماه سال 1363 وارد حوزه علمیه صاحب الامر(عج) شهرستان آشتیان شد. بعد از مدتی به حوزه علمیه شهرستان محلات و سپس به حوزه علمیه امام خمینی (ره) اراک رفت. در سال 1372 به تهران هجرت نمود و در حوزه علمیه آیت الله ایروانی بطور آزاد مشغول به تحصیل شد و در مسجد حجت منطقه 17 تهران به عنوان امام جماعت مردمی انجام وظیفه نمود. سپس در مسجد حضرت ابوالفضل اسلام شهر و پس از مدتی امام جماعت مسجد باب الحوائج منطقه 10 تهران و در نهایت خود نیز موسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع) توفیق یافت. هم اکنون با مدیریت و امامت این روحانی مردمی مسجد امام رضا (ع)، از جمله مساجد فعال و شبانه روزی در تهران محله دهکده المپیک در خدمت اسلام و مردم نیز میباشد که منحصر به فرد و دارای مقبولیت اجتماعی میباشد. ایشان امام جماعتی عملگرا و سریع البیان و بلندنظر میباشد.

حجت الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی موسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع)

جهادگران نیوز – گفتگو با حجت الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی موسس و امام جماعت مردمی مسجد امام رضا (ع)

1.معمولا حاج آقا واشقانی امام مسجد به امامت در محراب می پردازد.

شما با چه انگیزه ای به ساخت مسجد از بدو گرفتن زمین اقدام نمودید؟

هر چیزی (کاری ) در دنیا الگو دارد که باید از آن تجربه نمود که در تبیین شرح وظائف امام مسجد انبیاء و اهل بیت قران است از جمله اینکه امام صادق (ع) فرمود : مردم را بسوی انجام کار خیر بغیر زبانتان دعوت کنید تا اینکه تقوای شما را از شما ببینند  و سعی و همت شما را بینند و همچنین کار خیر و نماز و راستگویی شما را مردم مشاهده کنند و همانا قران فرمود: در انجام کارهای خوب از هم سبقت بگیرید و نیست برای انسان مگر به انچه که سعی و کوشش میکند خواهد رسید و رسول خدا (ص) فرمود: در سخت ثمره ا ی نیست مگر به انچه عمل کنید،بنابراین صد گفتار چو نیم کردار نیست.

2.از چه سالی به فکر ساخت مسجد شدید؟

از سال 1383 به لطف خداوند و با استعانت از انبیاء و اهل بیت (ع) به ظاهر بدون هزینه اعتبار مالی و اما به باطن با توکل به خداوند متعال آنچه که در قران و نهج البلاغه و کتب اسلامی مطالعه نمودم و تجربه ا ی که در مسجد باب الحوائج منطقه 10 تهران سپری نمودم پس از تدبر و اندیشه در گام نخست منحصر بفرد کلیه امور اخذ زمین را به پایان رساندم و در گام دوم احداث بنای مسجد را به عنوان کار فرما 5 خرداد سال 1387 به لطف خدا شروع نمودیم و در زیر بنای 2000 متر به مدت یک سال ساخت بنای مسجد به پایان رسید و با تمام تجهیزات اماده و به بهره برداری رسید،در سه طبقه و دارای سالن اجتماعات می باشد.

3.آیا توان پیگیری از ابتدا تا انتها را در خود می دید؟

بدیهی است که انچه مرا در این تصمیم توان بخشید خداوند متعال بود و دیگر رهنمود انبیاء و اهل بیت و پیروی از بیانات بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری و  آنچه که در مکتب خانه قران در روستای واشقان فراهان تجربه کردم و همچنین عمل به آرمان دین و آنچه را که از دین فرا گرفته،که کار به عمل برآید به سخنرانی نیست که به هدف عمل میسازد.و دیگر اینکه این توان را در خود زمانی یافتم و ویژگیهایی که بیان داشتم از جمله خود هدف مبنا است که با اندیشه و برنامه زمان گذاشتن و پیگیری بی وقفه و مستمر و تحمل معظلات و ناملایمات و احساس مسئولیت و درس و عبرت از شهدا و جانبازان که در حفظ و قداست دین نظام جمهوری اسلامی و سرزمین ایران جان خود را نثار کردند و راه انها نیز با همت و عمل شایسته است تحقق یابد که در مجموع انتظار جامعه از امام جماعت،عمل است و هدف راسخ و پایداری راسخ و تعهد راسخ و عمل راسخ که طعم خدمت با عمل است و تقوا ولاغیر

4.آیا هزینه اعتبار مالی ساخت مسجد را پیش بینی کرده بودید؟ و زمان ساخت چه مدت بود؟

با توجه به روند ساخت مسجد در جامعه که در سطح شهر مشاهده می شد اینگونه به مصلحت ندیده بلکه هم زمان با پیگیری بی دریغ و شبانه روزی گرفتن زمین،فکر در تامین اعتبار مالی بوده و پیگیر هم بودم که به لطف خدا توفیق یافتم،که بمدت یکسال مسجد ساخته شد و به بهره برداری رسید و همچنین با تجهیز امکانات مناسب روز که خود نیز از نگهبانی تا مدیریت و کارفرمایی در کانکس جوار مسجد حضور شبانه روزی داشتم حتی پایم مصدوم شد در محل کار با زبان و قلم مدیریت نمودم. و اما با کمترین هزینه پیگیر گرفتن زمین بودم و از کسی دریافت نداشتم با اینکه از جایی حقوقی ندارم و استخدام جایی هم نیستم.

5.جنابعالی که از جای کوچکی به شهر بزرگ هجرت کردید چگونه تصمیم بزرگ عمرانی و فرهنگی گرفتید؟

باری با توجه به اعتقاد قلبی و عملی که به دین اسلام داشته بر همین مبنا جز از راه التزام قلبی و عملی نمی توان در عرصه خدمت بود.آنچه که مرا در این مسیر مساعدت کرد عمل باید کرد که دین اسلام دین عمل است ولاغیر و مردم هم امام جماعت مردمی و فعال را خواستارند که مدرک و اعتبار و عزت و تقوا و عمل بهترین ویژگی امام مسجد است.

6.ویژگی های ساخت مسجد از لحاظ عمرانی و مکانی در نظام اسلامی چگونه است؟

با توجه به اینکه اولین خانه ای که در کره زمین ساخنه شده خانه کعبه (که در مسجد الحرام است)برای عموم مردم جهان ایجاب میکند در سطح شهر در مکانهایی ساخته شود که در بهره برداری از آن بطور تسهیل و تسریع و تکریم از آن استفاده کرد که مسجد نماد شهر و کشور اسلامی است و باید در جوار مسجد مکانی در نظر داشت که مردم مستمند و مستحق و یا مسافر از آن استفاده کنند (همچون اصحاب صفه) انشعاب شهر در نظام اسلامی باید از مسجد باشد. محتویات مسجد نیز باید به مقتضای استعداد مردم باشد و امکانات را برای مردم فراهم کرد در مسجد و ظاهر مسجد سنتی مذهبی باشد و دارای گنبد و سالن اجتماعات.

7.فعالیتهای فرهنگی مذهبی و اجتماعی با چه خصوصیاتی کار آفرین است؟

موقعیتهای راه اندازی فعالیت فرهنگی مذهبی و اجتماعی مسجد را از ابتدا باید در طراحی معماری مسجد از لحاظ مکانی لحاظ کرد و دیگر اینکه به استعداد مردم و مردم منطقه پیش بینی نمود که رسالت بنیادی مسجد پاسخگوی همه جوانب مسائل محل و منطقه و بلکه نظام است باید توجه تخصصی داشت و تحقق این امور به همت امام مردمی مسجد است که مسجد حافظ حقوق شهروندان است و به خصوص به کتابخانه مسجد و فرهنگ اسلامی جامعه در مسجد باید همت مضاعف نمود.

8.ویژگی های امام جماعت کار آفرین را بیان بفرمایید؟

ویژگیهای امام جماعت مسجد بسیار است اما بطور اجمال عبارتند از اینکه مطالعه در شرح وظائف امام مسجد و مسجد و مردم داری داشته باشد و دیگر اینکه وقت نشاط و مطلوب خویش را به مسجد اختصاص دهد و تا چندین شعاع مسجد محل را مدیریت دینی و اجتماعی قرار دهد.مسجد محل دفتر کاری امام مسجد خواهد بود و امام جماعتی دارای نفوذ است که تحول صعودی از حراب مسجد در محل حوزه منطقه نیز ایجاد ارتفاع تجلیب قلوب و تحبیب و تالیف افکار و گفتار و اعمال هم صدا و همدل نماید و با عرض جامعه گام بردارد و در جمیع جهات مسجد امام جماعت باشد و فرا جناح باشد و در کلان اندیشه سیاسی داشته باشد که امام جماعت سخنگوی نظام و تعیین کننده بیانات رهبری است و در بین مردم باشد از مردم با مردم و هم زبان مردم و ساده زیست و آشنا به مسائل روز و نیازهای محل که امام جماعت میزبان مردم است در مسجد.

9.نقش مردم ومسئولین و متمکنین را در حقوق مسجد و حقوق مسجد را برای مردم (جامعه) چگونه ارزیابی می نمایید؟

بی تردید نقش مردم مسئولین و متمکنین در حفظ حقوق مسجد نقش بنیادی دارد. این روند از سوی این مجموعه عامل جذب مردم به مسجد است که به عمران مسجد و فرهنگی مسجد مساعدت نمایند و دیگر اینکه مسجد را محل مراجعات مردمی خویش قرار دهند. بنابراین حقوق مسجد نسبت به مردم این است که تمام وقت درب مسجد به روی مردم باز باشد و مردم با روند تسهیل و تسریع و تکریم از فضای معنوی مسجد بهره گیرند و مسجد بتواند در تمام زوایا در خدمت مردم باشد و همچنین دارای امام مردمی و پر کار و پر تحرک و مستمر در شبستان مسجد پاسخگوی مردم باشد و از هر لحاظ دارای ظرفیت استعداد نیک خود را در گره گشایی کار مردم قرار دهد و با اعضا و جوارح بدن در خدمت مردم و مسجد برآید که تاعمل نباشد گفتار هیچ خاصیتی نخواهد داشت.

10.از منظر مقام معظم رهبری جایگاه مسجد ،مردم و امام جماعت را اظهار کنید.

بطور کلی مسجد بعنوان یک پایگاه دین، عبودیت و معرفت میتواند برای جوامع اسلامی منشا و سرآغاز حرکات بزرگ و برکات ماندگار باشد.

مسجد را با این نگاه باید نگریست روح مسجد،کالبد زندگی را پر نشاط و پر  انگیزه می سازد.مساجد مراکزی هستند که به مردم معنویت می بخشند.مسجد مرکز ستاد اسلام است. عمران مساجد و پرداختن به آرایه های معنوی و ظاهری (عمرانی) آن وظیفه همگان است و هرکی به اندازه توان و همت باید در آن سهیم گردد.مردم، شهرداری ها و دستگاه های دولتی هر یک در آن باید سهمی ایفا کنند و روحانی(امام مسجد) دانا و مسئولیت پذیر و پرهیزگار می تواند و میباید محور این منظومه تلاش مقدس باشد.امام جماعت در مساجد را محترم بشمارید. مهم بشمارید کسانی که شایستگی دارند. امامت مساجد خیلی مهم است ، من با روحانیونی که در یک اداره ای مشغول بکار می شوند ،در حالی که پیش نماز (امام جماعت) فلان مسجد هم هستند . اگر امام جماعت، آقای وارسته ای باشد و توجه به دنیا نداشته باشد ،مردم از او تبعیت می کنند.پیش نمازی(امام جاعت) یعنی آدم. مسجد را واقعا محل کار خودش بداند.پیش نماز ی (امام جماعت مسجد)باید مردمی باشد.ائمه جماعت لزوم تشریک مساعی در تمام امور کشوری و لشگری و اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی را به مردم گوشزد نماید.پدید آوردن هویتی بنام مسجد، در شمار زیباترین و پر مغزترین ابتکارهای اسلام در آغاز تشکیل جامعه اسلامی است.