مشروح گفتگوی تلویزیونی قالیباف

 

به گزارش  جهادگران نیوز و به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خود با مردم که شامگاه پنجشنبه سیزدهم آذر از شبکه یک سیما پخش شد، درباره دغدغه این روزهای مردم یعنی گرانی ها گفت: طبیعتا ما به عنوان نمایندگان دغدغه ای جز دغدغه مردم نباید داشته باشیم با گرانی ها آشنا هستیم و وقتی با مردم صحبت می‌کنیم در این بخش گله‌مند هستند.

محمدباقر قالیباف

وی با بیان اینکه اخیراً در بازدیدهایی که بنده داشتم نانوایی را دیدم که بر روی درب خود نوشته بود نان نسیه داده نمی شود، ادامه داد: وقتی این نوشته را دیدم تعجب کردم وقتی با نانوا صحبت کردم و او گفت که کارگرانی هستند که در چند وقت اخیر فرصت اینکه کار کنند نداشته اند و برای خریدن نان مشکل دارند و نمی توانند پول نان را پرداخت کنند مشکلات زیادی در حوزه گرانی‌ها وجود دارد که اخیراً در بحث مرغ هم دیدیم مسائلی به وجود آمد.

رئیس مجلس درباره اینکه قوه مقننه درباره حل مشکلات گرانیها چه کار کرده است، اظهار داشت: بحث گرانی ها را باید به دو بخش مدیریت ها و تحریم ها تقسیم کرد.

**بخشی از مشکلات گرانی‌ها ریشه ای است

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه بخشی از مشکلات گرانی‌ها ریشه ای است، عنوان کرد: مردم در سالهای گذشته می دانستند که به طور مثال 25 درصد قیمت ها در سال آینده افزایش پیدا می کند اما امروز از این ناراحت هستند که در سال چند بار تورم اتفاق می افتد که این اتفاق بازمی گردد به کسری بودجه که همه دولت ها و مجلس ها با آن دست و پنجه نرم کرده اند.

قالیباف با بیان اینکه در شبکه تهیه و توزیع در کشور مشکلات عدیده ای وجود دارد، ادامه داد: به جز بحث سوء مدیریت ها در نظارت ها نیز مشکلاتی داریم شما نگاه کنید در شرایط ارزی امروز کشور، ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی داده می شود تا 27 مهرماه یعنی 6 ماهه اول سال 4 میلیارد دلار ارز قطعی برای واردات کالاها داده شده است اما آثار آن را ندیده ایم حتی پای مرغ نیز امروز قیمتش افزایش پیدا کرده است.

وی درباره اینکه مجلس برای حل مشکلات گرانی‌ها چه کار کرده است، گفت: کار اجرایی دست ما نیست نباید جای دولت باشیم و اصلاً جای دولت هم نیستیم ما فقط حق قانونگذاری داریم البته آیین نامه هایی که در دولت مصوب می‌شود نیز باید تطبیق قوانین داده شود و سپس اجرا شود درحقیقت مجلس ریل گذار است و در اجرا دخالت نباید داشته باشد.

**مجلس ریل گذار است و در اجرا دخالت نباید داشته باشد

رئیس مجلس درباره کسری بودجه و پارادوکس آن با بحث معیشت مردم گفت:ن قطه قوت مدیریت در این جاست که باید یک نقطه بهینه برای این موضوع پیدا کند، اکثر متخصصان اقتصادی وقتی نظر می دهند دو عامل را در این مورد دخیل می دارند یکی سوءمدیریت و دیگری تحریم‌هاست البته وضعیت سوء مدیریت و از تحریم ها بیشتر است در قوا باید این مشکل را حل کنیم که این مشکل هم قابل حل است.

وی ادامه داد وقتی از کسری بودجه می گوییم یعنی اینکه دخل و خرج دولت با هم نمی‌خواند و باید منابع و مصرف را تنظیم کنیم اگر می‌خواهیم کسری عملیاتی نداشته باشیم باید بین مصارف و مخارج یک تعادل برقرار کنیم.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه باید در بودجه منابع پایدار داشته باشیم عنوان کرد: منابع پایدار مالیات و گمرکات و سایر درآمده‌است و نفت جزء درآمد پایدار نیست، تولید کشور باید رونق پیدا کند که چرخ کشور نیز بچرخد و واردات و صادرات نیز رونق بگیرد وقتی تولید شکل می گیرد کسری بودجه نیز دیگر شکل نمی گیرد، در بودجه سال 98 ما حدود 150 هزار میلیارد کسری بودجه داشتیم.

قالیباف تصریح کرد :مجلس یازدهم دقیقاً برای کسری بودجه،جلوگیری از تورم ، گرانی اصلاح شبکه تهیه و توزیع کالا در شش ماه گذشته با یک برنامه منظم اقداماتی را انجام داده است به طور روشن اگر بخواهم به اقدامات انجام شده توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کنم این است که اولاً ما 4 رویکرد روشن که عبارتند از مردمی سازی، شفاف سازی ،هوشمند سازی و کارآمد سازی است که بسیار مهم هستند و در تمامی تصمیمات ما دخیلند.

وی افزود: ما باید بپذیریم که در کشور دچار کسری بودجه هستیم، وقتی این واقعیت را پذیرفتیم طریق صحیح و درست چگونه بودجه را به سمت پایداری ببریم کجاست؟قطعا یکی از آنها بحث مالیاتی است،ما سه نوع مالیات داریم که pt,نام دارد و مرتبط به حداقل سرمایه ها است، دیگری cgtبوده که دارایی و عایدی های موجود را شامل می‌شود و دیگری نیز pitاست که به مالیات های قراردادی خاص یک فرد اختصاص دارد.

نماینده تهران در مجلس بیان کرد : وقتی ما درباره مالیات صحبت میکنیم این سه مدل مجموعه آن را تشکیل می‌دهد ما امروز در کشور در این حوزه به شدت وضعیت به هم ریخته ای داریم چرا که حدود ششصدهزار تا شرکت حقوقی داشته و حدود سه میلیون نفر در حوزه کسب و کارها هستند‌.

**دچار سو مدیریت و تصمیم گیری های غلط هستیم

رییس مجلس گفت: به میزان 32 هزار نفر نیز ممیزی مالیاتی در کشور داریم که شصت درصد این افراد تنها 15درصد مالیات را جمع می‌کنند یعنی مالیات امسال که 170 هزار میلیارد تومان در قانون بود این افراد تنها می‌توانند حدود 25تا 27هزار میلیارد را جمع کنند این امر بیان گر سو مدیریت و تصمیم گیری های غلط است.

وی ادامه داد: معتقدم که مدیران و قانونگذاران باید به ایستند و قوانین را اصلاح کنند بنده به جرات میگویم که در گذشته دولت‌های مختلف در برابر این موضوع قد علم نکردند و نتیجه این شد که دلالان و سوداگران بدون عرق و زحمت حجم عظیمی از پول و درآمد را به دست آوردند بدون اینکه مالیات بدهند.

قالیباف عنوان کرد : یکی از کارهایی که ما در 6 ماه گذشته با همکاری وزارت اقتصاد و سازمان مالیاتی انجام دادیم طرح مربوط به cgtبود که در کمیسیون اقتصادی به تصویب رسیده و اکنون در نوبت صحن قرار دارد لذا همه تلاش ما این است که قبل از بودجه این قانون را تصویب کنیم و مطمئنا این مسئله حجم درآمد ما را به شدت بالا خواهد برد

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: شرکتهای دولتی باید در آمده خود را برای ما بیاورند، بودجه دولتی مادر سال آینده 850 هزار میلیارد تومان است ولی بودجه شرکتهای دولتی که بر اساس قانون پیگیری شده هزار و پانصد هزار میلیارد تومان است که تقریبا دو برابر این بودجه است.

نماینده تهران در مجلس اظهار داشت: جالب است که سی شرکت دولتی 80 درصد بودجه را در اختیار دارند که بخشی از آن به شرکت نفت اختصاص دارد، ما در مجلس مصمم هستیم و دیروز هم جلسه مفصلی داشتیم و دیوان محاسبات و مرکز پژوهش‌ها به همراه مجلس شورای اسلامی به صورت ریز این شرکتها را بررسی کرده ایم.

**سی شرکت دولتی 80 درصد بودجه را در اختیار دارند

وی گفت: ما کلا از بخش 50 درصد سود ویژه مالیات و سودی که از طریق سهام به دولت داده می‌شود حدود 25 هزار میلیارد تومان از 1500 هزار میلیارد تومانست اما بدهی که برای دولت ایجاد می‌شود بین 70 تا 80 هزار میلیارد تومان است.

رئیس مجلس ادامه داد: شرکتهای مذکور همان خصولتی ها هستند ،الان در تولید مشکل ما این است که نقدینگی نداریم شاید بتوان گفت که نقدینگی ها به درستی هدایت نشده اند،اکنون نگاهی به بورس بیندازید. تا قبل از این قصه که مردم به قول مسئولان اعتماد کردند و آمدند، دو هزار و 200 هزار میلیارد تومن ما سرمایه بورس بود.

نماینده تهران در مجلس گفت: با اینکه نقدینگی به سمت بورس هدایت شد بیش از نه هزار میلیارد تومان سرمایه آن شد اما کجا رفت؟ از پانزدهم اردیبهشت و پانزده مرداد که دو میلیون و خورده ای سهم رسید ،ما به عنوان مجلس اگر بگویم که موضوع بورس و مسائل اقتصادی اولویت هر روز ماست و به آن رسیدگی می‌کنیم اغراق نکردم.

قالیباف درباره انباشت قوانین واینکه مجلس یازدهم برای تجمیع و یا حذف برخی از قوانین چه اقداماتی را انجام خواهد داد، گفت: یکی از کارهایی که بنده در فاصله بین منتخب بودن و نماینده شدن انجام دادم و پس از اینکه نمایندگان اعتماد‌کردن برای پست ریاست مجلس به بنده، این بود که به این نتیجه رسیدیم که نظارت بر قانون گذاری باید اولویت داشته باشد مابین صحن و کمیسیون به کمیسیون ها اصالت داده ایم.

وی با بیان اینکه در دوره های گذشته مجلس تنقیح قوانین شروع شده بود و در مجلس یازدهم نیز این موضوع ادامه دارد، خاطرنشان کرد: ما حدود 12 هزار قانون داریم که تعارض در قوانین باعث شده فرار از قانون هم وجود داشته باشد مجلس یازدهم به جد دنبال تنقیح قوانین است که نظارت میدانی هم خروجی همین موضوع است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه یکی از بحث های مهم در مجلس شفافیت است، ادامه داد: آن شرکت های که اعلام کردم وقتی حسابرسی که انجام می‌شود درباره آنها قطعاً اعلام خواهیم کرد که چه اقداماتی در آنها انجام شده است چون به دنبال هوشمند سازی داده های اطلاعاتی هستیم.

رئیس قوه مقننه درباره هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز گفت: در مجلس یازدهم 7 نماینده برای این هیئت انتخاب شدند و جلساتی نیز برگزار کرده اند و شکایت‌هایی نیز در این چند ماه به این هیئت واصل شده بود بررسی شده و به برخی از آنها حتی حکم هم داده شده است رهبر معظم انقلاب نیز در دیداری که با نمایندگان به صورت ویدئو کنفرانسی داشتند بر تقویت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان تاکید داشتند.

قالیباف درباره اینکه چه خبر خوشی برای پرستاران و کادر درمان در دوران کرونا دارید اظهار داشت: کادر درمان ایثارگران و فداکارانه کارشان را انجام دادند و سنگ تمام گذاشتند و مانند رزمندگان دفاع مقدس به ایفای وظیفه پرداختند.

وی ادامه داد: یک میلیارد دلار برای تجهیزات کادر درمان در نظر گرفته شده بود که قدری با تاخیر تخصیص آن اتفاق افتاد که مجلس به جد دنبال کرد و الان معوقات در حال پرداخت شدن است.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه باید در بودجه سال 1400 به بحث پرستاری نیز توجه کنیم اضافه کرد: در سال‌های گذشته در بحث پرستاری مشکلاتی داشتیم که باید توجه بیشتری به آنها داشته باشیم.

رئیس مجلس با بیان اینکه برای هدر نرفتن زحمات کادر درمان باید تلاش شود تا تست بیشتری انجام شود ،گفت: در کشورهای اروپایی به ازای هر یک میلیون نفر400 هزار تست گرفته می شود اما در ایران به ازای هر میلیون نفر 35 هزار تست گرفته می شود که باید این مقدار افزایش پیدا کند.

قالیباف اظهار داشت: درباره بورس لایحه دو فوریتی تصویب کردیم تا پول در بورس به شرکت‌ها و عرصه تولید برسد و اجازه دهیم که مردم در ارائه اولیه سهام بیایند. من در ماجرای بورس درباره کسانی که کار درست انجام نمی‌دهند با برخوردهای امنیتی و قضایی مخالفم. ما درباره بورس با آقای دژپسند و رئیس سازمان بورس جلساتی داشتیم و گفتیم که باید در این‌زمینه نظارت داشته باشید؛ باید با انضباط به تخلفات اداری رسیدگی شود و حق جریمه در این‌جا وجود دارد؛ اینجا سوءمدیریت هست و باید مدیریت اعمال شود. در حوزه مدیریت در این‌زمینه کمیسیون اقتصاد را فرستادیم و گزارش دادند که پیشنهادشان در دستورکار مجلس است و تا قبل از بودجه هم تصویب می‌شود و پیشنهاد داده شده که قانون بورس را عوض می‌کنیم تا این مشکلات حل شود.

** با برخوردهای امنیتی و قضایی در زمینه بورس مخالفم

وی گفت: در شش‌ماه اخیر در مجلس هم نظارت میدانی کردیم و با دستگاه‌های اجرایی و وزرا جلسه گذاشتیم و نارسایی‌ها را پیگیری کردیم. یکی از نکات قوی این مجلس این است که تعدادی از نمایندگان، سابقه استانداری، شرکت‌های بزرگ و وزارتخانه را دارند و ما با مجریان جلسه می‌گذاریم و با این‌فضا آشنا هستیم و قانون مورد نیاز را ایجاد می‌کنیم؛ این‌ها بخشی از اقدامات ماست.

رئیس مجلس با اشاره به اقدامات نظارتی قوه مقننه خاطر نشان کرد: در سفر اخیر من، قرار بود 550 هزار هکتار زمین کشاورزی احیا شود و دولت از مقام معظم رهبری درخواست ارز کرده بود و ایشان اجازه دادند ولی می‌بینیم که در اجرا ناقص است و زمان می‌برد؛ چون بخشی از شرکت‌های مجری همان شرکت‌هایی هستند که در حال ضرردهی هستند و در صورتی که اگر واگذاری درست انجام بگیرد، این مشکلات را نخواهیم داشت. مشکل این است که درآمدها پایدار نمی‌شود و به این علت به سمت مالیات می‌روند، لذا کسی که بیشترین پول را می‌گیرد قاچاق هم می‌کند.

وی گفت: من روزی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا بودم و واقعا مبارزه با قاچاق امکان‌پذیر است. قاچاق کجا رخ می‌دهد؟ من همان روز هم گفتم که این با کوله‌بری و با استفاده از قایق نمی‌شود؛ البته آن هم اشکال دارد و البته ما مسئولان مقصریم که او وادار به کوله‌بری می‌شود و در بازارچه‌های مرزی مدیریت صحیح انجام نمی‌شود. چند ده میلیارد قاچاقی انجام می‌گیرد، از بندر و با کانتینر می‌آید و سیستم بروکراسی در کشور فاسد است و کسی مدیریت نمی‌کند و این سوءمدیریت است و این‌ها باید حل شود.

**65 درصد سوءمدیریت و 35 درصد تحریم در مشکلات موثرند

قالیباف در پاسخ به این سوال که برخی دولت‌ها قبل از انتخابات‌ها درباره مشکلات می‌گویند 80 درصد سوءمدیریت و 20 درصد تحریم است ولی بعد از انتخابات برعکسِ این را می‌گویند؛ الان که شما در مجلس هستید، چه درصدی به این موارد می‌دهید؟ تصریح کرد: نظر کارشناسی من این است که نهایتا 65 درصد سوءمدیریت و 35 درصد هم تحریم. مثلا چند وقت اخیر گفته می‌شد که دولت فرانسه می‌خواست 5 میلیارد دلار وام بدهد و ما هم نفت بدهیم؛ اینکه ارز 4200 تومان شد، چه مبنایی داشت؟ طی سنوات اخیر تا امسال 15 میلیارد دلار برای ارز 4200 تومانی می‌گذاریم و من می‌گویم که اگر آن 5 میلیارد دلار می‌آمد چه می‌شد؟ الان 15 میلیارد دلار داریم، باید آن را درست مدیریت کنیم؛ دیدیم که قیمت مرغ از کیلویی شش‌هزار تومان به به بیست‌هزار تومان رسید و می‌بینیم ارز 4200 تومانی را هم گرفته‌اند و این اوج بی‌عرضگی و چوب حراج‌زدن به بیت المال است.

وی اظهار داشت: روزی در کشور بوده که هر بشکه نفت 110 دلار فروخته شده و تورم 20 درصد را داشتیم و روزی هم که 24 میلیارد دلار پول داشتیم وضع‌مان بهتر بوده است. من نمی‌گویم در تحریم فشار روی سیستم بانکی نیست ولی وقتی پول داریم چرا این‌طور عمل می‌شود؟ اینجاست که می‌گویم 35 درصد تحریم و 65 درصد هم سوءمدیریت است و این‌ها واقعیت‌هاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اینکه یکی از راه حل‌ها برای تأمین کسری بودجه، گسترش پایه‌های مالی است، عنوان کرد: ما نماینده مردم هستیم و اجازه بدهید مثل مدیران دولتی حرف نزنیم؛ مواردی هست که مثلا ممیّز مالیاتی می‌گوید مثلا اگر 20 میلیون تومان به من بدهی، مالیاتت نصف می‌شود. ما از هوشمندسازی سخن می‌گوییم و درباره قانون مالیاتی مصصم هستیم تا جلوگیری از این موارد را در قانون ببینیم. درباره شبکه توزیع نیز قانون آن تصویب شده که باید از نیمه‌دوم امسال اجرا شود و مقداری دیر شده است ولی فشار می‌آوریم تا این‌کار انجام شود.

قالیباف در ادامه بیان کرد: مثلا در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که 2.5 میلیون بشکه نفت در روز در داخل یا خارج به فروش برسد؛ این چه معنا دارد؟ چرا کاهش هزینه نمی‌دهیم؟ وقتی تحریم نبودیم هم این‌قدر فروش نداشتیم. نباید خام‌فروشی انجام بگیرد و وقتی نفت خام در پالایشگاه ستاره خلیج فارس تبدیل به بنزین می‌شود، آن را صادر می‌کنیم و پولش هم بر می‌گردد؛ وقتی خام‌فروشی می‌کنیم از از ما نمی‌خرند و پولش را هم به ما نمی‌دهند. باید رشد نقدینگی مورد توجه قرار بگیرد و وقتی از بانک‌ها قرض می‌شود یعنی خلق پول صورت می‌گیرد و به قول مردم، اسکناس چاپ می‌کنند.

وی در ادامه این گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به این سوال که ضمن اینکه شما به عنوان رئیس مجلس و نمایندگان از مشکلات موجود آگاهی دارید، ولی وظیفه اصلی مجلس نظارت بر اجرای قوانینی است که درست اجرا نمی‌شود، آیا مجلس ناظر بر حُسن اجرای قوانین نیست؟، تصریح کرد: این‌کار وظیفه ماست و بنده نمونه‌های اقدامات مجلس در زمینه بورس و مالیات را بیان کردم. ما در مجلس یک برنامه یکساله داریم و بعد از تشکیل کمیسیون‌ها چهار ماه است که عملیاتی شدیم و نظارت و قوانین مورد نیاز را ایجاد می‌کنیم. گام بعدی ما این است که در بودجه 1400 اصلاح ساختار بودجه انجام بگیرد و مطمئن باشید که بودجه 1400 در مجلس متفاوت‌تر از همه بودجه‌های قبلی خواهد بود؛ البته اصلاح ساختار بودجه در یکسال امکان‌پذیر نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کامل شدن اصلاح ساختار بودجه 3-4 سال زمان می‌برد، افزود: روز گذشته با آقای نوبخت جلسه داشتیم و گفتند که با اصلاح ساختار بودجه همراه هستیم. سال آینده برنامه ششم توسعه به پایان می‌رسد و مهمترین رکن ما در برنامه هفتم اصلاح ساختار بودجه است و محکم هستیم تا کسری تراز عملیاتی در بودجه را به صفر برسانیم.

**اصلاح ساختار بودجه را در همین برنامه هفتم انجام می‌دهیم

قالیباف گفت: در مجلس بر شرکت‌های دولتی تمرکز داریم و اگر این شرکت‌ها کار دولتی می‌کنند، تبدیل به سازمان شوند و آن‌موقع کار دولتی کنند. من در این زمینه تجربه دارم و اگر دولت‌ها بخواهند تولیدِ خدمت کنند، با قیمت چهار برابر بیشتر از بخش خصوصی این‌کار را انجام می‌دهند و ما در گام اول اجازه تولیدخدمت در دولت‌ها را نه بلکه اجازه خرید خدمت توسط دولت‌ها را می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که از سال 1382 و در دولت‌های مختلف گفته شده که می‌خواهند بودجه را عملیاتی کنند ولی این‌کار هنوز انجام نشده و چند سال زمان نیاز است تا ساختار بودجه به‌روز و عملیاتی شود؟، بیان کرد: ما حتما اصلاح ساختار بودجه را در همین برنامه هفتم انجام می‌دهیم و این قابل انجام است. من از سال 1382 در جریان این هستم و وقتی این مجلس و افراد آن را می‌بینم، در می‌یابم که این‌کار شدنی است.

رئیس مجلس با یادآوری اینکه ما با این‌کارها نمی‌خواهیم مزاحم دولت شده و مچ‌گیری کنیم، عنوان کرد: باید به مدیرانی که قوی هستند اجازه دهیم با شجاعت تصمیم بگیرند؛ الان برخی مدیران با شجاعت تصمیم نمی‌گیرند و ما در مجلس مدافع مدیران قوی و امین هستیم که با شجاعت تصمیم می‌گیرند. باور من این است که باید به قولی که به مردم می‌دهیم عمل کنیم. بودجه‌نویسی کار ماست و در بودجه‌ای دولت داده، تغییرات اساسی اتفاق می‌افتد و باید هم انجام شود و آقای نوبخت و آقای رئیس‌جمهور نیز این اعتقاد را دارد. البته طبق قانون اگر ماهیت بودجه عوض شود، باید به دولت بازگردد و الان چنین شرایطی را نداریم ولی در جلساتی که داریم، تغییرات انجام می‌شود.

**طرح مجلس در مقابله با تحریم ها کارشناسی شده است

قالیباف در ادامه گفتگوی زنده تلویزیونی خود در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از تصویب طرح مجلس در مقابله با تحریم ها برخی این طرح را طرحی غیرکارشناسی دانسته و معتقدند در شرایطی که باید به دولت در انجام فعالیت هایش در مقابله با تحریم ها کمک کرد و به اجماع جهانی که‌‌ درباره برجام صورت گرفته به دولت کمک کرد، اظهار داشت: این را حرف غیرکارشناسی می‌دانم اصلاً این گونه نیست ما برای تحریم ها و خنثی کردن آنها دو راه داریم یک اینکه‌ اقتصاد را قوی کنیم تا در صورت تحریم اثر بخشی آن کم شود.

وی در توضیح این مطلب گفت: به جای اینکه از قبل این کار را می کردیم حتی اگر تحریم نبود چرا نفت خام می فروختیم و آن را تبدیل به فرآورده نکردیم. چرا گاز را تبدیل به پتروشیمی نکردیم. نگویند اگر این کارها را می کردیم FATF را انجام می دادیم.

رئیس مجلس افزود: برای تهیه این قانون 4 ماه کار کارشناسی صورت گرفته و مجلس کار دقیقی کرده است.‌ اولا این موضوعات چیزی نیست که مجلس به تنهایی درباره آن تصمیم بگیرد. از شئونات شورای عالی امنیت ملی است. ما یک بحثی در کمیسیون امنیت ملی داشتیم و این موضوع در شورای عالی امنیت ملی بحث شد که در آن یک مصوبه بند هفتی وجود دارد که مجلس با اخذ نظر از وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی و با محوریت دبیرخانه شورایعالی امنیت ملی و کمیسیون امنیت ملی مجلس این کار را انجام دهد.

** طرح مجلس خروج‌ از برجام نیست/ از بندهای برجام در طرح استفاده شده

وی با بیان اینکه می گویند خروج‌ از برجام است که اصلا این گونه نیست، افزود: ما در این طرح به دنبال خروج از برجام نیستیم. در این طرح از بند 36 و 37 برجام استفاده شده است. این دو بند می گوید هر کدام از طرفین به تعهدات خود عمل نکردند طرف مقابل می تواند به همان میزان تعهدات خود را کاهش دهد.

رئیس مجلس با بیان اینکه ما به همه تعهداتمان عمل کردیم اما ایا طرف مقابل نیز عمل کرده است، افزود: از روزی که انجام تعهدات اغاز شد ما پایبند به تعهدات بودیم. هدف ما در این طرح کمک به دولت در برجام است.

وی تاکید کرد: ما به تعهدات عمل کردیم انها عمل نکردند. لذا بر اساس ماده 36 و 37 برجام به کاهش تعهدات می پردازیم، نه به صورت صوری بلکه عملی و 20 درصد غنی سازی را شروع می کنیم.

قالیباف یادآور شد: از مدتها قبل و با‌ اجرای تعهدات حادثه نطنز با نفوذ ایجاد شد. شهادت دکتر فخری زاده. شهادت سردار سلیمانی که‌ رئیس جمهور آمریکا رسما تایید کرد این کار را. اطلاعات ما و امنیت ما را می برند. شخصیتهای ما را ترور می کنند، خرابکاری می کنند و به تعهداتشان هم عمل نمی کنند.

وی با یادآوری سخنان کری در زمینه عدم‌ همکاری شرکت های بین‌المللی با ایران از ترس تحریم و اظهارات مکرر ظریف درباره روح برجام تاکید کرد: ما دنبال خروج‌ از برجام نیستیم در بند ‌7 طرح قید شده هر لحظه طرف مقابل به تعهدات خود برگشت ما هم به تعهدات قبل بر می گردیم. در مقابل زیاده‌خواهی تا نایستیم نمی‌توانیم حق خود را بگیریم.

وی با تاکید بر این نکته که ما در مجلس 2 کار در جهت خنثی‌سازی تحریم‌ها‌ انجام می دهیم، گفت: یک‌قوی شدن‌ کشور است تا عزت نفس مان حفظ شود و دیگر طرح هایی برای مقابله با تحریم است. وزیر امور خارجه امروز در نشستی با اروپایی ها سخن گفته و گفته است شاید نقدهایی به طرح مجلس داشته باشیم اما برای ما لازم الاجراست و ما آن را اجرا می کنیم‌ زیرا قانون‌است.

**درخواست از روحانی و دولتمردان

رئیس مجلس افزود: خواهش من از رئیس جمهور و دولتی ها این است که مردم از سران قوا‌ امروز همدلی، همکاری و حل مشکلات را می خواهند. ما در حل مشکلات مردم حتما پای کار و‌ همکار‌ دولت هستیم. اما در عرصه بین‌المللی باید یکصدا و‌ قوی باشیم.

قالیباف در پاسخ‌ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا کشمکشی بین دولت و‌ مجلس وجود دارد و‌چرا اساسا اتاق فکر مشترکی برای بررسی طرح‌های کارشناسی بین این‌ دو نهاد وجود ندارد، گفت: کشمکشی نیست.‌ هفته قبل سه شنبه بعد از جلسه شورای عالی اقتصاد من و‌ اقای رئیس جمهور 30 الی35 دقیقه دو‌ نفری درباره طرح معیشت صحبت کردیم.‌ ایشان‌ نگران اجرا نشدن قانون‌ بودند که وقتی من بیشتر توضیح دادم استدلال ها را قبول کردند و‌ به اقای نوبخت هم گفتند.‌لذا این همدلی و همکاری هست. مردم‌نگران نباشند.‌ به‌ انها قول می دهیم این‌ همدلی در مسائل مختلف وجود دارد و در زمینه مسئله امنیت ملی نیز یکپارچگی وجود‌ دارد.

انتهای پیام/