تشکری هاشمی: با حرف، ادعا و گفتار درمانی نمی شود شهر را اداره کرد/ در حوزه سخت افزاری دچار مشکل هستیم 

 
سید جعفر تشکری هاشمی در گفتگو با رسانه جهادگران نیوز هدفگذاری،  برنامه ها،  سیاست ها، مشکلات  و عملکرد مدیریت شهری را تشریح کرد.
 
وهاب عزیزی و سیدجعفر هاشمی تشکری
 
جهادگران نیوز – در این گفتگوی اختصاصی دلایل استقبال شهروندان تهرانی از شعار “دوباره خدمت، تهران سربلند” – فرسودگی ناوگان حمل‌ونقل عمومی- دغدغه های معیشتی و حقوق و دستمزد کارکنان شهرداری و توسعه زیرساخت های هوشمندسازی مورد بحث قرار گرفت. 
 
 مردم از وضع چهار سال گذشته راضی نبودند که شعار دوباره خدمت را پذیرفتند
 
عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که شعار دوباره خدمت، تهران سربلند مورد اقبال شهروندان قرار گرفت  و درحال حاضر تعدادی از اعضای شورای شهر ششم از مدیران سابق شهرداری تهران هستند، چه ویژگی ها و مختصاتی را برای تهران سربلند ترسیم کرده بودید و چقدر به اهداف مورد نظر نزدیک شدید؟ گفت: این شعار متکی به تجربه شهروندان تهرانی بود با این توضیح که مردم تهران دورانی را تجربه کرده بودند که شاید در سال‌های قبل از انقلاب و بعد از انقلاب چنین تحولات گسترده ای در جهت کیفیت بخشیدن به زندگی مردم اتفاق نیفتاده بود. 
 
همچنین استقبال مردم از این شعار نشان می‌دهد که در چند سال اخیر یک فطرت و خلا در خدمات رسانی اتفاق افتاده بود و خدمت دچار افت و کاهش محسوس بود. مردم از وضع چهار سال گذشته راضی نبودند که شعار دوباره خدمت را پذیرفتند.
 
مردم نباید هر لحظه منتظر یک اتفاق عجیب و غریب در شهر باشند
 
رئیس کمیسیون حمل ونقل و عمران شورای شهر افزود: ویژگی تهران سربلند این است که بتواند کیفیت زندگی مردم این شهر را بهبود ببخشد،  ارتقاء بدهد و مردم حس آرامش بکنند.
 
بایستی توجه کنیم که آرامش و آسایش در کنار هم معنی می دهد. گاهی اوقات مردم آسایش دارند ولی ممکن است آرامش نداشته باشند و یا برعکس.
 
ممکن است مردم آرامش را داشته باشند ولی آسایش هم از الزامات زندگی است. ما باید هر دو را برای مردم تامین بکنیم. در حوزه آسایش بایستی مردم از کیفیت در رفت و آمد در شهر، انجام کارهای روزمره،  استفاده از تفرجگاه‌ها،  گذران ساعات اوقات فراغت،  آموزش و کیفیت ساعات حضور در شهر را رضایت داشته باشند.
 
در حوزه آرامش نیز مردم دغدغه و استرس نداشته باشند،  هر لحظه منتظر یک اتفاق عجیب و غریب در بخش های اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در شهر نباشند.
 
در واقع ما بایستی الگوهای ایرانی اسلامی را هم در حوزه آسایش و هم در حوزه آرامش برای مردم فراهم کنیم.
 
این کارها را با شعار نمی توان توجیح کرد، مردم باید در واقعیت آسایش و آرامش را لمس کنند. اگر نتوانیم اینها را انجام دهیم ما هم به سرنوشت شورای پنجم گرفتار می شویم، چون مردم بصورت مستمر عملکرد مرا ارزیابی می کنند.
 
ما در شورای شهر به اندازه یک سال شناسنامه و عملکرد ممتاز نداشته ایم
 
تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا شورای ششم توانسته است، لختی و خلل ایجاد شده در دوره قبل را پر کند، گفت: سرعت کار ما به انداره ۲۵ درصد از فرصت از دسته رفته نبوده است. ما چهار سال فرصت داشتیم که برای مردم کار انجام بدهیم و به انتظارات آنها پاسخ بدهیم که نزدیک به یک سال از آن را سپری کردیم. ارزیابی من این است که ما در شورای شهر به اندازه یک سال شناسنامه و عملکرد ممتاز نداشته ایم.
 
البته همکاران من در شورا و شهرداری تلاش می کنند که گپ و خلا ایجاد شده را پر کنند ولی برای غلبه بر اینرسی سکون چهار سال گذشته تلاش و انرژی زیادی لازم است. در اثر سستی چهار سال گذشته کارکنان شهرداری مورد بی توجهی بی اعتمادی واقع شدند، لذا ما بایستی ابتدا با عملکرد خودمان اعتماد مردم و کارکنان را به مدیریت شهری برگردانیم. ما دیگر نمی توانیم با صرف خرف، ادعا و شعار چهار سال را بگذرانیم. 
 
ما اجازه نداریم همه کارها را با سلیقه خودمان از نو شروع کنیم
 
عضو شورای شهر تهران در خصوص تغییرات گسترده در سطح مدیریت شهرداری و میزان آشنایی آنها با مختصات و ویژگی های تهران سربلند گفت: مدیران جدید افراد با انگیزه ای هستند که این خودش یک نقطه قوت محسوب می شود ولی انگیزه به تنهایی کفایت نمی کند، بایستی در حوزه دانشی، نگرشی، مهارتی و تجربی هم قابليت هایی وجود داشته باشد تا وقتی نظام انگیزشی هم بر آن قرار می گیرد، مدیریت جهادی متبلور شود.
 
انتخاب مدیران یک مجموعه از اختیارات مدیر ارشد آن است و منظور ما این نیست که این مدیران بروند و افراد دیگری بیایند، اما بایستی بپذیریم که برای موفقیت صرف داشتن علاقه و انگیزه کفایت نمی کند، باید بتوانند از افراد صاحب اندیشه، مهارت و تجربه و کسانی که به لحاظ نگرشی تصویر درسای از شهر دارند در کنار این مدیران داشته باشیم و مکمل همدیگر باشند.
 
ما اجازه نداریم همه کارها را با سلیقه خودمان از نو شروع کنیم، باید طبق الگوی تجربه شده، علمی و آکادمیک ادامه کار و توسعه را به سرانجام برسانیم.
 
هرکسی که در پستی قرار می گیرد بایستی احساس کند که در یک مسابقه دو امدادی است. در مسابقه دو امدادی هیچ کس به عقب برنمی‌گردد که از اول شروع کند، تا هر کجا که شخص قبلی رسیده بود، فردی بعدی از همانجا ادامه می دهد. در مسابقه دو امدادی مقصد تغییر نمی کند و هیچ کس از ابتدا شروع نمی کند. لذا در مدیریت شهری ما موظف هستیم که ادامه مسیر را به درستی طی کنیم.
 
تشکری هاشمی خاطر نشان کرد: سر جمع، مدیران شهرداری توانمند و با انگیزه هستند ولی ما نباید با مصادیق قضاوت مان را انجام دهیم، بلکه باید ببینیم معدل عملکرد مجموعه چطور خواهد بود.
 
عضو شورای شهر اظهار نظرهای زودهنگام و غیرکارشناسی در خصوص افزایش دستمزد را موجب بروز دغدغه در بین کارکنان شهرداری و دیگر بخش‌ها عنوان کرد و گفت: شهروندان علی‌رغم افزایش حقوق و دستمزد با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند و کیفیت زندگی متأثر از افزایش تورم، کاهش پيدا کرده است. بایستی هم در دولت و هم در بخش خصوصی تصمیم گرفته شود که شدت مشکلات را بتوانیم کم کنیم.
 
هرساله متناسب با نرخ تورم و هزینه‌های زندگی و سبد مصرفی خانوار بایستی نظام دستمزد را تنظیم بکنیم. شهرداری مثل سایر نهادهای عمومی از تصمیم شورای عالی کار تبعیت می کند. واقیت این هست که کیفیت زندگی پرسنل هر ساله نسبت به سال‌های قبل کاهش پیدا می کند چون نرخ رشد تورم همواره بیشتر از نرخ رشد حقوق و دستمزد بوده است. 
 
در خصوص دغدغه های اخیر نیز اظهار نظرهای زودهنگام و غیرکارشناسی موجب نگرانی پرسنل شد، بایستی صبر می کردیم تا تصمیم قطعی در الگوهای ملی در لایحه های کارشناسی گرفته  شود که متاسفانه اینطور نشد.
 
وی در ادامه افزود: برای افزایش حقوق و دستمزد در بخش نهادهای عمومی تابع نظام پرداخت هماهنگ هستیم،  در بخش دولتی نیز نظام خدمات کشوری حاکم است که متاسفانه در حال حاضر در شرایط یکسان برای افراد تابع هرکدام از این قانون‌ها تفاوت های فاحشی در پرداخت دستمزد وجود دارد. از مسئولین در دولت و مجلس انتظار هست، نظاماتی که نرخ رشد متفاوت دارند را به سمت هماهنگی بیشتر ببریم. البته مطرح کردن بحث مساوات درست نیست، بایستی آیتم های متعدد، بخصوص آیتم بهره وری در محیط کار الگوی نظام پرداخت ما باشد. باید قاعده‌مندی نظامات پرداخت را به هم نزدیک بکنیم.
 
ابهاماتی که در خصوص میزان افزایش حقوق و دستمزد ایجاد شد، بایستی قبل از مطرح شدن در جامعه، در لایه های کارشناسی و مدیریتی مطرح شده و قبل از اتمام سال کارشناسی و مدل سازی می‌شد، بار مالی این تصمیم و تاثیر آن بر اشتغال، نیازها و هزینه های خانوار لحاظ می شد.
 
بجای انتقال ۴/۵ میلیون نفر مسافر، روزانه کمتر از ١ ميليون نفر را جابجا می کنیم
 
تشکری هاشمی در خصوص وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران گفت: از تعداد ۶۵۰۰ اتوبوسی که در سال ۱۳۹۵ در تهران داشتیم، در سال ۱۴۰۰ این عدد به ۲۲۰۰ دستگاه رسید.
 
دلیل کاهش اتوبوس ها از یک طرف به خاطر فرسودگی و از رده خارج کردن آنها بود و از طرف دیگر به خاطر حمایت نکردن دولت ها در مقاطع مختلف بود و اتوبوس جدید به ناوگان اضافه نشد. در دوره چهار ساله اخیر هر کدام از اتوبوس ها که خراب می شدند اغلب به پارکینگ منتقل شدند و اتوبوس جایگزین نیز اضافه نشد در حالی که در ادوار قبل‌تر علاوه بر تعمیر اتوبوسها، اتوبوس های جدید نیز خریداری می شد. 
 
در همه جای دنیا حمل‌ونقل عمومی مورد حمایت دولت ها قرار می گیرد. حتی در بسیاری از کشورها حمل‌ونقل شخصی را گران می کنند تا بیشتر مردم میل به استفاده از حمل‌ونقل عمومی داشته باشند و از همین محل بخشی از بودجه حمایت از حمل‌ونقل عمومی را تأمین می کنند. در ادوار گذشته در تهران ۸۲/۵ درصد قیمت اتوبوس را دولت تقبل می کرد و بقیه را شهرداری پرداخت می کرد، علاوه بر این یارانه حمل‌ونقل نیز تعلق می گرفت.
 
در زمان مسئوليت من در شهرداری تهران با پی گیریهای که صورت می گرفت سالانه تعداد ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ اتوبوس از دولت می گرفتیم که الان این روند تقریبا متوقف شده است و اتوبوس قابل توجهی به ناوگان حمل‌ونقل اضافه نمی شود. 
 
وی افزود: در تهران نیاز داریم که روزانه حدود ۴/۵ میلیون نفر مسافر جابجا بکنیم ولی متاسفانه حدود ۱۵۰۰ اتوبوس فعال داریم که در حالت خوشبینانه توان جابجایی ۷۵۰ هزار مسافر در روز را داریم لذا بقیه شهروندان بالاجبار برای تردد در شهر از وسایل شخصی استفاده می کنند. از سوی دیگر بخاطر کاهش تولید ثروت در شهرداری، منابع شهرداری محدود شده و بخش خصوصی نیز از سرمایه گذاری استقبال نمی کند، از حمایت دولت نیز خبری نیست‌‌. در نتیجه ما بجای انتقال ۴/۵ میلیون نفر مسافر، روزانه کمتر از ١ ميليون نفر را جابجا می کنیم. شهرداری به تنهایی توان حل مشکل حمل‌ونقل را ندارد. ما مجبور هستیم تلاش کنیم سهم مدیریت شهری را از دولت بگیریم، برای اتوبوس های معیوب در پارکینگ بودجه اختصاص بدهیم و اونها را تعمیر کنیم. همچنین از بخش خصوصی حمایت کنیم که در حمل ونقل عمومی سرمایه‌گذاری کند.
 
ما در حوزه سخت افزاری دچار مشکل هستیم
 
تشکری هاشمی تاکید کرد:الان دیگر مردم از ما نمی پذیرند با حرف، ادعا و گفتار درمانی بخواهيم مشکلات شهر را حل بکنیم. ما در حوزه سخت افزاری دچار مشکل هستیم. کسی می تواند در حوزه نرم‌افزاری حرفهایش را به جامعه منتقل کند که در حوزه سخت افزاری نگرانی نداشته باشد. 
 
ما در چندین بخش دچار تنش های جدی در شهر هستیم، در بحث حمل‌ونقل عمومی مترو نیاز به بازسازی، اورهال کردن واگن ها و  توسعه دار‌د، ناوگان اتوبوسرانی نیاز به توجه فوری و جدی دارد‌، در بخش تاکسیرانی نیز به اندازه اتوبوسرانی مشکل داریم، ۵۰ درصد تاکسی ها فرسوده هستند و باید ماشین نو در اختیارشان قرار بدهیم.