تیغ مصاحبه بر گردن دانشجویان دکتری تخصصی

 بهتر است سازمان سنجش به نکته نظرات صاحب نظران و داوطلبان کنکور توجه بیشتری داشته باشد‌.

امید رسا

جهادگران نیوز – همه ما در مقاطع مختلف با کنکور سروکار داشته ایم و طعم سختی‌های آن را نیز تحمل کرده ایم. شرایط آموزشی در کشور به گونه ای هست که حذف کنور را ناممکن می سازد و ما ناگزیر هستیم برای کاهش آثار و عوارض جانبی آن به فکر اصلاح روش‌ها و  قوانین برگزاری آن باشیم. 

امسال پذیرش دانشجویان دکتری تخصصی در دو مرحله آزمون و مصاحبه انجام شد. از آزمون که بگذریم شیوه برگزاری مصاحبه در دانشگاه های مختلف مورد اعتراض داوطلبین بود. عمده اعتراض دانشجو ها به سهم ۵۰ درصدی نظر مصاحبه کنندگان در پذیرش نهایی، برخورد سلیقه ای در مصاحبه، نداشتن یک سازوکار مشترک و وحدت رویه در پذیرش دانشجویان بود.

در همین خصوص امید رسا پژوهشگر اجتماعی و داوطلب دکتری تخصصی نامه ای را خطاب به سازمان سنجش کشور به دفتر رسانه جهادگران نیوز ارسال کرده است که نکات حائز اهمیتی در آن وجود دارد. تصویر نامه و متن نامه ایشان را منتشر می کنیم تا مورد توجه تصمیم گیران قرار بگیرد.

تیغ مصاحبه بر گردن دانشجویان دکتری تخصصی

ریاست محترم سازمان سنجش آموزش کشور 

با سلام
احتراما،  پیشنهاد و درخواست می گردد در اسرع وقت نسبت به تغییر و اصلاح کیفیت و روند سنجش و پذيرش داوطلبان ورود به مقطع دکتری تخصصی دانشگاه ها که متاسفانه ناعادلانه و زمینه ساز ظلم و فساد است، عنایت و اقدام شایسته فرمائید!. اکنون داوطلبان، پس از شرکت در کنکور و کسب رتبه و حدنصاب دانشگاه ها،  و پس از پرداخت وجه به حساب سازمان سنجش جهت‌ شرکت در مرحله مصاحبه و سنجش علمی: به هریک از دانشگاههای منتخب،  معرفی می شوند که مجددا هریک از دانشگاه ها،  هزینه مازاد و متفاوتی را از داوطلبان ورود به آن دانشگاه،  مطالبه می نماید و او را به شرکت حضوری در مرحله‌ مصاحبه و سنجش علمی، دعوت می نماید که به انصراف و محدود شدن دایره انتخاب بسیاری از داوطلبان می انجامد.

همچنین، هریک از دانشگاه ها، رویکرد متفاوتی به ارزیابی سوابق آموزشی و پژوهشی داوطلبان دارند. که علاوه بر آن، دیدگاه ها و رفتار های متنوع و سلیقه ای ارزیابان در هر دانشگاه؛ به نتایج متفاوت و بعضا ناعادلانه، و ممانعت از ورود بسیاری از استعدادها به دانشگاه های متناسب، سرانجام‌ می شود!. فلذا ، نظارت؛ یکسان سازی و متمرکز نمودن و سامانه محور شدن ارزیابی های آموزشی و پژوهشی؛ و حذف یا کاهش، و متمرکز نمودن هزینه‌های سنجش و ارزیابی داوطلبان ورود به مقطع دکتری تخصصی دانشگاه ها می تواند عدالت و رشد و نشاط را به ارمغان آورد. 

قبلا متشکرم 
امید رسا (داوطلب کنکور دکتری ۱۴۰۱)