پرونده منطقه  ۱۵ / آزمون عملی برای مسئولین استان

 
شورای شهر تهران برای کار جدی و عملیاتی آستینها را بالا زده ولی به تنهایی حریف مشکلات چند وجهی نخواهد بود.
 
پرونده منطقه 15 / آزمون عملی برای مسئولین استان
 
جهادگران نیوز، منطقه 15 واقع در جنوب شرقی تهران در چند سال اخیر با انباشت مسائل بغرنج خدمات اجتماعی، عمرانی، شهرسازی و امنیتی مواجه بوده است. مشکلات شهری منطقه 15 چنان حاد، چند لایه، عمیق و پیچیده است که کمتر مسئولی جرات می کرد گوشه پرده را کنار زده و نگاهی هرچند گذرا به آن بیاندازد.
وهاب عزیزی فعال اجتماعی، باز شدن پرونده مشکلات انباشته منطقه 15 بر روی میز شورای شهر را به فال نیک گرفت و گفت: عوامل متعددی موجب شده است که منطقه 15 تهران در طول زمان به پاتوق معتادین متجاهر تبدیل شود که خود این موضوع انواع بزه اجتماعی از جمله سرقت، توزیع مواد مخدر و ناامنی را به  دنبال داشته است.  ورود شهرداری و شورای شهر تهران به  معضلات کهنه منطقه و باز کردن پرونده آن را می توان  یک گام عملیاتی و موثر در مسیر خدمت ارزیابی کرد که حتی صرف مطرح کردن مسئله، یک امتیاز مثبت محسوب می شود.
مدیر مسئول جهادگران نیوز اضافه کرد: اقدام و پیش قدم شدن شهردار منطقه و اعضای شورای شهر  برای حل مشکلات منطقه یک اقدام جهادی است ولی مسئولیت مشکلات این منطقه به تنهایی متوجه شهرداری نیست و لازم است که استانداری تهران با تمام ادارات زیر مجموعه، دستگاه قضایی و دانشگاههای علوم پزشکی قبول مسئولیت کنند.
افکار عمومی به هیچ وجه قبول نمی کند که در کنار ام القرای جهان اسلام چنین ناهنجاری جریان داشته باشد و مسئولین استانی به راحتی از کنار آن بگذرند. به سرانجام رسیدن پرونده منطقه 15 می تواند یک آزمون کوچک ولی ملموس برای راست آزمایی روحیه خدمت و توان مدیریتی مسئولین ذی ربط باشد.
شهرداری منطقه 15 با جمع آوری تعداد 1200  نفر از معتادین متجاهر و پلمپ کردن واحد های صنفی غیرمجاز که اقدام به جمع آوری ضایعات می کردند و همچنین ایجاد چندین دسترسی به محل تجمع معتادین و توزیع کنندگان مواد مخدر در منطقه کوه سنگی  گام های خوبی را برای بازگرداندن آرامش به منطقه برداشته است ولی گام های اصلی نیاز به همراهی و حمایت های چندجانبه دارد.
 
پرونده منطقه 15 / آزمون عملی برای مسئولین استان
 
مسئله اصلی پرونده منطقه 15 
1 – بخش عمده مشکلات اجتماعی منطقه به دنبال احداث گرمخانه خاوران به وجود آمده است که موضوع خود گرمخانه و علل پیدایش آن قصه ای پرغصه است و مبحث جداگانه ای را می طلبد.
اما گرمخانه خاوران سرپناهی موقت و شبانه است که از سال ۱۳۸۵ فعالیت خود را به صورت فرامنطقه‌ای آغاز کرد؛ این گرمخانه در محله رضویه منطقه ۱۵ تهران قرار گرفته و هر شب سرپناه کسانی است که جایی برای ماندن ندارند؛ بی‌خانمان‌ها و کارتن‌خواب‌ها و معتادان میهمانان اصلی این گرمخانه‌ هستند. 
تجمع 400 الی 700  نفر بیمار معتاد  در یک محدوده شهری خاص به تنهایی کافی هست که توازن زیستی منطقه را به هم بزند. توزیع کنندگان مواد مخدر و تشویق کنندگان به سرقت را به آن اضافه کنید. قطعا افراد معتاد بیکار و بدون درآمد برای تهیه مواد، نیازمند پول هستند و برای تهیه یول مواد راحت ترین راه یعنی سرقت را انتخاب می کنند. حتی برای کسانی که در این منطقه زندگی نمی کنند تصور آن نیز سخت است که به صورت دائمی هر روز صبح حداقل 400  نفر معتادی که به جز رفع نیاز خود به چیز دیگری فکر نمی کند، روانه محله شوند. آیا در چنین فضایی خانواده احساس آرامش و امنیت خواهد داشت. 
 
 
وهاب عزیزی: پرونده منطقه 15 / آزمون عملی برای مسئولین استان
 
2 – تشکیل پاتوق ترکیبی معتادین و مواد فروش ها در منطقه ای به نام کوه سنگی و ایجاد حصار انسانی اطراف آن  و حفاظت از آن محیط با توسل به پرتاپ سنگ و ترقه به سمت عابرین مسئله حاد دیگری است که نیازمند تدبیر اساسی و درمان محور می باشد.
3 – وجود بافت های فرسوده، تراکم جمعیتی زیاد، صنایع آلاینده، اوراغچی ها، محله های کم برخوردار و واحد های صنفی غیر مجازی که به جمع آوری و انبار ضایعات در داخل محلات مسکونی مشغول هستند تنها بخشی از مشکلات آشکار منطقه می باشد. بدیهی است که مشکلات زیادی وجود دارد که زیر پوست شهر جریان دارد و از چشم دوربین ها پنهان است.
 
ورود اعضای شورای شهر به پرونده منطقه 15
وهاب عزیزی خاطر نشان کرد: قرائت گزارشی کامل از مشکلات منطقه ۱۵ بویژه محله رضویه  توسط ناصر امانی عضو شورای شهر و واکنش مناسب میثم مظفر، احمد علوی، مهدی اقراریان و تهیه گزارش مفصل دیگری توسط خانم زهرا شمس از مشکلات اجتماعی منطقه نشان می دهد که شورای شهر عزم جدی دارد به مطالبات مردم پاسخ عملی بدهد.
 
مصاحبه مهندس چمران رئیس شورای شهر در پایان جلسه روز یکشنبه و حمایت از اقدامات شهرداری منطقه ۱۵ نیز مبین این مطلب است که رویکرد اکثریت شورای شهر دوره ششم توجه به مسائل زیر ساختی و حل مشکلات شهر است.