مصونیت قضائی خبرنگاران و فعالان فضای مجازی را پیگیری می کنیم

 

جهادگران نیوز؛ جامعه خبرنگاری پویا نقش تعیین کننده ای در سلامت جامعه و تأمین امنیت ملی کشور دارد، با این نگاه اهمیت رسانه کمتر از موشک نیست.

وهاب عزیزی فعال سیاسی به مناسبت گرامی داشت روز خبرنگار گفت: نباید اجازه بدهیم روز خبرنگار به ارسال چندتا پیام تبریک، برگزاری نشست های خبری و مراسم‌های  بی محتوا و بی خاصیت خلاصه شود.

روز خبرنگار

در شرایط امروز کشور، جامعه خبری اعم از خبرنگاران حرفه‌ای، عکاسان خبری، روزنامه‌نگاران و فعالان فضای مجازی نیازمند حمایت جدی قانون هستند. حمایت های معمول مثل بیمه خبرنگاری، مسکن و امنیت شغلی از بدیهات مسلم است که بایستی از مدتها پیش انجام می شد که متأسفانه هنوز هم تحقیق و عینیت پیدا نکرده است، اما بحث جدی ما مصونیت قضائی و حمایت قانونی از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی در حیطه وظیفه حرفه ای خبرسانی، تهیه، تولید و توزیع محتوای رسانه ای، اخبار و گزارشات خبری است. از مجلس یازدهم مطالبه جدی داریم که در اسرع وقت یک طرح جامع و کامل برای حمایت از خبرنگاران و فعالان فضای مجازی با اولویت مصونیت و حمایت کامل قضائی تهیه و به تصویب برساند. 

وهاب عزیزی در پاسخ به این سوال که ضرورت مطرح کردن چنین ایده ای چیست، گفت: 

چه بسیار خبرنگار و فعال رسانه ای را سراغ داریم که به دلیل کشف و انتشار جرم و یا انتقاد به برخی مدیران ناکارآمد و متخلف، سالیان سال گرفتار راه روها و سالن‌های انتظار محاکم قضایی هستند، در حالی که متخلفین و مجرمین دسترسی بیشتری به منابع مالی و رانت اداری دارند و براحتی می توانند برای خبرنگاران دردسر ایجاد کنند. اغلب متخلفین دارای گروه و تیم هستند و خبرنگاران در مقابل چنین موجودات بی رحمی تنها و بی دفاع می مانند. پس چنانچه اگر می خواهیم جامعه ای سالم و عاری از تخلف داشته باشیم لازمست ابتدا خبرنگاران را به عنوان عامل بازدارنده از جرم تقویت و حمایت کنیم.

در جامعه ای که متخلف احساس امنیت نکند آمار تخلف و اختلاس پایین می آید که همین موضوع کاهش تخلف، یکی از عوامل تحکیم و تقویت امنیت ملی کشور است و رضایت افکار عمومی از حاکمیت را نیز افزایش می دهد.