آنچه در جلسه یکم تیرماه پارلمان گذشت: از نماز آیات در مجلس یازدهم تا افتخار هفت ساله دولت به تعطیلی مسکن

صحن علنی امروز پارلمان با نطق کوبنده رئیس مجلس آغاز شد، این نطق را می توان به عنوان پاسخ رئیس مجلس به اقدام اخیر سه کشور اروپایی قلمداد کرد.

به گزارش پایگاه خبری جهادگران نیوز و به نقل از خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، صحن علنی امروز پارلمان با نطق کوبنده و رسای محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد، این نطق را می توان به عنوان پاسخ رئیس مجلس به اقدام اخیر سه کشور اروپایی قلمداد کرد.

رئیس مجلس در اظهارات خود گفت: از همه کشور‌های غربی و آنهایی که در اتاق‌های در بسته علیه ایران توطئه می‌کنند، می‌خواهم توجه کنند که ایران راه مقاومت فعال را برگزیده و مسیری جز این موضوع در ماه‌های آینده پیش روی کشور نیست.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همه جهان دیدند با وجود همه طراحی‌ها در موضوع تصویب قطعنامه علیه ایران، اجماع جهانی علیه ایران شکل نگرفت و بسیاری آشکارا مخالفت کردند و بعضی موافقان تحت فشار سنگین آمریکا بودند.

او در بخشی دیگر از سخنان خود بیان کرد: تاریخ ۱۷ سال گذشته نشان می‌دهد ایران همواره در چارچوب مقررات بین المللی و منافع ملی خود سخاوتمندانه‌ترین همکاری‌ها را با آژانس داشته؛ اما اغلب جز دشمنی‌های افزون تر و باج خواهی‌های بیشتر چیزی عاید آن نشده است. ملت ایران با اراده سیاسی جدید خود که در ماه‌های گذشته به بهترین وجه آشکار شده و بنده و شما افتخار نمایندگی آن را داریم، بر همه تفکرات سازش طلبانه و معامله گرانه مهر بطلان زده و راه مقاومت فعال با قدرت را انتخاب کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما مخالف دیپلماسی و مذاکره نیستیم، اما عقیده داریم مذاکره با آمریکا مطلقا مضر و ممنوع است. مذاکره با کشورهای اروپایی باید با حداکثر بی اعتمادی انجام شود، مذاکره با آژانس باید با اطمینان از استقلال آنها از قدرت‌های سلطه گر صورت گیرد و مذاکره با بقیه کشورها برحسب این شاخص طرح ریزی شود که در صحنه‌های حساس چقدر از حقوق و منافع ملت ایران حمایت می کنند.

توقف بیست دقیقه ای مجلس برای خواندن نماز آیات

پس از نطق رئیس مجلس شورای اسلامی مطابق دستور کار هفته های اخیر پارلمان، دو وزیر برای ارائه گزارش درباره عملکرددر وزارتخانه متبوع خود در صحن علنی حاضر شدند،اولین وزیری که برای ارائه دفاعیات خود پشت تریبون رفت خاوازی وزیر جهاد کشاورزی بود او در اظهارات خود گفت، در بخش کشاورزی ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بهره بردار داریم که سهم آنها از ارزش افزوده تولید ناخالص ملی ۸ درصد و بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود و اگر بخش‌های پسین و پیشین سهم بخش کشاورزی را در نظر بگیریم، رشد افزوده تولید ناخالص ملی ۳۲.۵ درصد خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سال گذشته فشار‌هایی روی کشور وجود داشت، از سوی دیگر نتوانستیم درآمد نفتی داشته باشیم، با این حال بخش کشاورزی نشان داد در شرایط تحریم می‌تواند رشد اقتصادی کشور را مثبت و تاب آوری کشور در مقابل تحریم‌ها را افزایش دهد.

رئیس مجلس نیز در پاسخ به اظهارات وزیر جهاد گفت که خسارت کشاورزان الگوی کشت که پس از چند دهه باید درباره آن تدبیر شود از موضوع‌های لازم به توجه است.

او در ادامه افزود: خرید گوجه کیلویی ۱۸۰ تومان از کشاورز در جنوب کشور چه معنایی دارد؟ قیمت خرید تضمینی مسئله جدی است، همچنین باید به نهاده‌های دامی به عنوان نیاز اساسی عنایت شود

پس از ارائه نظرات ده نفر از نمایندگان درباره عملکرد وزرات جهاد طبق اعلام قبلی رئیس مجلس شورای اسلامی صحن علنی پارلمان به مدت 20دقیقه تنفس یافت تانمایندگان به دلیل خورشید گرقتگی امروز در کشور نماز آیات به جای آورند.

هفتاد میلیون ایرانی به شبکه ملی ارتباطات دسترسی دارند/ کرونا و شیوع آن مجال خوبی برای محک زدن وضعیت ما در توسعه زیرساخت‌ها بود

پس از اقامه نماز آیات توسط نمایندگان صحن علنی پارلمان مجددا کار خود را از سر گرفت و این بار محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ارائه گزارش وزراتخانه خود و عملکردش در حوزه ارتباطات پشت تریبون رفت او در ابتدای صحبت های خود گفت که در سال ۹۲ در حدود ۳۰۰ هزار شهروند ایرانی از طریق موبایل پهن باند، به شبکه ملی دسترسی داشتند و این عدد هم اکنون به یک عددی حدود ۷۰ میلیون شهروند ایرانی رسیده است. از وابستگی که یکی از موضوعات مهم زیرساختی شبکه ملی اطلاعات است، امروز به لطف فعالیت درخشان شرکت‌های نوآور ایرانی به خودکفایی رسیده ایم و ما در شرایطی که علی رغم همه تحریم‌های بین المللی و به زعم برخی فشار‌های حداکثری، شکوفایی حداکثری داشتیم و این گواهی ما نیست.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: شبکه بین المللی مخابرات در گزارش خود که سال گذشته منتشر شد، جمهوری اسلامی ایران را علی رغم فشار‌ها و تحریم‌های بین المللی دارای بالاترین نرخ رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات در منطقه معرفی کرد و در دنیا ایران موفق شد رتبه دوم را کسب کند. البته کرونا و شیوع آن مجال خوبی برای محک زدن وضعیت ما در توسعه زیرساخت‌ها بود و ما در یک بازه زمانی ۱۰ روزه با رشد ۱۵۰ درصدی و یا به عبارتی ۲.۵ برابر شدن استفاده از شبکه ارتباطی مواجه شدیم.

آقای جهرمی آیا اجازه می‌دهید فرزندتان به فضای ولنگار اینستاگرام برود؟

محمدحسن آصفری یکی از نمایندگانی بود که در واکنش به سخنان وزیر ارتباطات نطق کرد او در صحبتهای خود متذکر شد که  رهبری در نامه ۱۳۹۶.۶.۲۲ به صراحت مسئولیت تنظیم مقررات و اقدامات فضای مجازی را منحصرا به صداوسیما دادند. پس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات حق ورود به لایه ارائه خدمات و تولید محتوا را ندارد، بلکه فقط وظیفه تامین زیرساخت به عهده اوست.

او با اشاره به جو فضای مجازی گفت: اقدامات یاد شده علیه ارزش‌های فرهنگی و بر خلاف آرمان‌های امام و وصایای شهداست، آقای جهرمی آیا به فرزند خودتان اجازه می‌دهید که به فضای اینستاگرام برود ولنگاری ببیند.

دولت اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند/ آژانس انرژی اتمی رویه نادرست در تعامل با جمهوری اسلامی را تصحیح کند
پس از اتمام گزارش دو تن از وزرای کابینه دولت، بیانیه ای که ۲۴۰ تن از نمایندگان ملت آن را امضا کرده اند در واکنش به قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران قرائت شد که در بخشی از این بیانیه آمده است:

با کمال تأسف تناقض کامل رفتار و گفتار این کشور‌های اروپایی که از یک سو بانی قطعنامه غیرقانونی علیه ملت ایران و از سوی دیگر مدعی پایبندی به برجام و تلاش برای حفظ آن هستند نشانگر آن است که آن‌ها بار دیگر در دام آمریکا و رژیم صهیونیستی گرفتار شده و همگام با تلاش آن‌ها برای تکمیل پروژه ناکام فشار حداکثری آمریکا بر جمهوری اسلامی ایران ضربه‌ای دیگر به چندجانبه‌گرایی بین‌المللی وارد کرده‌اند.

مجلس شورای اسلامی تن دادن به چنین اخاذی سیاسی آشکار را بنا نهادن سابقه‌ای غلط در پذیرش فرهنگ سلطه حاکم بر آژانس می‌داند که باعث ریشه‌دارتر شدن تبعیض ساختاری ذاتی در NPT خواهد شدومجلس شورای اسلامی از دولت محترم می‌خواهد که اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را متوقف و نظارت‌ها را آفلاین کند.

امید است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رویه نادرست و خطرناک در تعامل با جمهوری اسلامی را تصحیح و نظام پادمانی آژانس را به صورت حرفه‌ای و مستقل و نه متأثر از فشار‌های سیاسی و خصمانه برخی اعضای شورای حکام اجرا کند.

مجلس شورای اسلامی قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را که به پیشنهاد ۳ کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان و تحت فشار رژیم حاکم بر آمریکا و رژیم جعلی صهیونیستی در تاریخ ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ علیه منافع ملی ایران به تصویب رسید به شدت محکوم کرده و آن را نشانه دیگر از وجود تبعیض ساختاری در آژانس بین‌المللی می‌داند.»

افتخار هفت ساله دولت به تعطیلی مسکن/کمیسیون اصل نود خواب خوش را به رانت خواران زهر می‌کند
پایان جلسه علنی امروز خالی از تذکرات شفاهی نمایندگان نبود، به عنوان مثال نصرالله پژمانفر به عنوان اولین تذکر دهنده گفت:آقای رئیس جمهور مقداری نگاه خود را برای حل مسائل از بیرون کشور به داخل برگردانید، مشکلات، مسکن و گرانی اجاره بها زندگی مردم را با آسیب مواجه کرده است و دولت ۷ سال است که به تعطیلی مسکن افتخار می‌کند.

نماینده مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد ضعیف مجلس دهم در حوزه نظارت گفت: در مجلس جدید با توجه به ترکیب کمیسیون اصل ۹۰ نخواهیم گذاشت که مفسدان و رانت‌خوار‌ان خواب خوش داشته باشند و سلطان شکر، سلطان آهن و غیره به وجود بیاید.

همچنین محمدرضا صباغیان نیز طی تذکری، با اشاره به تصویب قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه جمهوری اسلامی ایران، افزود: انتظار این است که ایران هم به آنان عکس العمل درخوری نشان دهد، اما متأسفانه دولت منفعل است که باید وارد شود و اقدامی اساسی انجام دهند.

نماینده مردم بافق تصریح کرد: اگر ما در مقابل این اقدام غربی‌ها کاری نکنیم، آنان به اقدامات قبلی خود بسنده نمی‌کنند و روز به روز بیشتر علیه ایران فعالیت می‌کنند و بر این اساس نباید بگذاریم آنان جری‌تر شوند.