حمله پهپادی انصارالله به آرامکو پوشالی بودن گنبدآهنین آمریکا را نشان داد

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه حمله پهپادی انصارالله به عربستان کاخ‌های شیشه‌ای سعودی‌ها را به لرزه درآورد گفت: این حمله تکنولوژی و فناوری نظامی آمریکا را زیر سؤال برده و مشخص شد گنبد آهنین حرفی پوشالی است.

به گزارش پایگاه خبری جهادگران نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، اسدالله قره‌خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: در حمله پهپادی انصارالله یمن به پالایشگاه آرامکوی عربستان شکنندگی سعودی‌ها کاملا روشن شد.

وی افزود:‌با این حمله ادعای تولید 10- 11 میلیون بشکه‌ای نفت در طول روز با این حمله زیر سؤال رفته و عملا بازار با کمبود نفت مواجه شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: عربستان به شدت به حمایت دولت آمریکا متکی است و منتظر بلند شدن فریاد آنها پس از حمله پهپادی یمنی‌ها به پالایشگاه آرامکو بوده‌اند اما بعد از این متوجه شدند که دیگر آمریکا حاضر نیست حمایت لازم را از سعودی‌ها داشته باشد. چرا که آنها معتقدند عربستان آسیب دیده است نه آمریکا.

قره‌خانی افزود:‌در حمله اخیر پهپادی انصارالله یمن به عربستان تکنولوژی و فناوری نظامی آمریکایی‌ها زیر سؤال رفته و عملا مشخص شد که گنبد آهنین آمریکا حرفی پوشالی است و نمی‌توانست سعودی‌ها را در یک گوشه امن قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: حمله پهپادی انصارالله به عربستان کاخ‌های شیشه‌ای سعودی‌ها را به لرزه درآورده و نشان داد که احتمال آسیب دیدگی آنها بالاست.

عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: انصارالله با این حمله پهپادی نشان داد که چه برتری تکنولوژی و فناوری بالایی در اختیار دارد چرا که پیش از این آمریکایی‌ها مدعی در اختیار داشتن بالاترین توان نظامی بودند.

قره‌خانی افزود: آمریکایی‌ها میلیاردها دلار از سعودی‌ها پول گرفت تا امنیت را برای آنها فراهم کند اما حوثی‌های یمن نشان دادند که کاخ‌های سعودی‌ها شیشه‌ای است و حکومت‌شان بسیار لرزان.

وی گفت: من به عنوان کسی که تخصص نفت و گاز داشته و پروژه‌های مختلفی را مدیریت کردم اعلام می‌کنم کمترین زمانی که برای احداث یک پالایشگاه و یا پتروشیمی لازم است تا به مرحله تولید برسد 4 سال است. این در حالی است که بعد از حمله پهپادی انصارالله به پالایشگاه آرامکوی عربستان همه سیستم‌های این پالایشگاه به هم ریخته و عملا دیگر امکان بازسازی آن بخش‌ها وجود ندارد و فقط اسکلتی از آن ساختمان‌ها باقی مانده و باید بلافاصله تخریب شده و از نو ساخته شود. زیرا آن پالایشگاه دیگر تاب آوری لازم را ندارد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: از یک منظر ادعای سعودی‌ها در مورد اینکه تولید نفت‌شان کاهش پیدا نکرده درست است زیرا آنها فعلا از ذخایر خود در حال استفاده هستند که می‌گویند صد میلیون بشکه نفت است. ضمن اینکه ذخایر استراتژیک نفت آمریکا به کمک بازار آمده است. اما این ذخایر فقط چند ماه دوام می‌آورد و چون کمبود در بازار نفت مشهود است وضعیت تغییر خواهد کرد.

قره‌خانی گفت: پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌های دنیا توان استفاده از هر نوع نفتی را ندارند و بایستی نفتی که دارای استاندارد خاصی است مورد استفاده قرار دهند.

وی افزود: ممکن است انصارالله یمن حرکتی دیگر را انجام دهد و از 5 میلیون نفت تولید آنها در طول روز مجددا بکاهد که با این کار عربستان از یک کشور تولید کننده به وارد کننده تبدیل می‌شود.