مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس | افزایش ۵۰ درصدی تسهیلات سربازان متأهل

 

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، مصوبات نشست اخیر کمیسیون را تشریح کرد و گفت: اعضای کمیسیون با افزایش 50 درصدی تسهیلات سربازان متأهل در سال آینده موافقت کردند.

مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس

جهادگران نیوز – رحیم زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 کشور در نشست خبری امروز خود که در مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: برخی از موارد قطعی که در کمیسیون تلفیق بودجه مورد بررسی و تصویب قرار گرفت بودجه نهادهای حمایتی و حمایت از زنان سرپرست خانوار بود که مبلغ 13 هزار میلیارد تومان به بخش کمیته امداد و بهزیستی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اختصاص خواهد یافت.

وی افزود: همچنین براساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس، تسهیلاتی برای سربازان متأهل اختصاص یافت که این تسهیلات 50 درصد بیشتر از سال گذشته پرداخت خواهد شد. بر این اساس تسهیلات و وام برای سربازان متأهل به مبلغ 50 و 100 میلیون تومان با بهره بسیار پایین (در صورت تصویب نهایی در صحن مجلس) اختصاص خواهد یافت.

وی ادامه داد: ما در بررسی لایحه بودجه 1400 و مصوبات کمیسیون تلفیق بودجه سعی کردیم اتکا به نفتمان کمتر باشد و در همین راستا وابستگی به نفت را کاهش دادیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مصوبات دیگر کمیسیون تلفیق بودجه 1400، اعتبارات مربوط به مقابله با ذرات و ریزگردها را نیز تشریح کرد و گفت: برای مقابله با ریزگردها نیز در لایحه بودجه مبلغ 351 میلیارد تومان اختصاص یافته است که در صورت تصویب نهایی در صحن علنی مجلس این مبلغ برای مقابله با ریزگردها در سال آینده اختصاص می‌یابد.

وی اظهارداشت: ما در بودجه سال 1400 وابستگی بودجه به نفت را کاهش دادیم و از تقریباً 394 هزار میلیارد تومان به کمتر از 260 هزار میلیارد تومان رساندیم.

وی افزود: ما در لایحه بودجه 1400 شفاف‌سازی کردیم و در مواردی که دولت اجازه می‌خواست، همراه با انضباط مالی اجازه دادیم همچنین بودجه دو سقفی و دو زمانه را بستیم که یک سقف آن در 6 ماهه اول و سقف دیگر در 6 ماهه دوم هزینه شود و آن اعتبارات تخصیص داده شود.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در ادامه گفت: در رابطه با ردیف‌های پیشنهادی دولت هنوز تصمیمی نگرفتیم و در حال بررسی هستیم حتی در روزهای تعطیل نیز این جلسات تشکیل می‌شود.

زارع همچنین با اشاره به دیگر جزئیات نشست کمیسیون تلفیق بودجه 1400 یادآور شد: جمع منابع عمومی دولت که 841 هزار میلیارد تومان بود تقریباً به 1158 هزار میلیارد تومان رسید که تقریباً 178 هزار میلیارد تومان شفاف‌سازی شد. به عنوان مثال 90 هزار میلیارد تومان در حوزه واگذاری سهام در کل بند (و) تبصره 2 دولت کتاب بودجه آورده بود اما در ردیف‌ها نیاورده بود و مبلغ صفر قید کرده بود و تقریباً 30 هزار میلیارد تومان هم بحث اوراق تسویه بود که آن هم با 5 هزار میلیاردی که در مجلس افزایش پیدا کرد در لایحه بود اما در ردیف‌ها مبلغ آن یک ریال بود و مبلغ 53 هزار میلیارد تومان هم نامه رئیس جمهور برای استفاده از اوراق بود که تقریباً از 841 هزار میلیارد تومان مابه ‌التفاوت آن تا 1158 هزار میلیارد تومان آن شفاف‌سازی بود و ما 139 هزار میلیارد تومان منابع جدید چه در حوزه مالیات و چه در حوزه اوراق و اسناد اختصاص دادیم.

وی بر همین اساس اضافه کرد: ما مبلغ 27 هزار میلیارد تومان برای جهاد کشاورزی اختصاص دادیم که آن هم در راستای اهداف دولت بوده است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400 در رابطه با تبصره 4 نیز خاطرنشان کرد: در این رابطه که مقام معظم رهبری نیز استفاده از منابع صندوق توسعه ملی را ممنوع فرموده بودند تصمیماتی از منابع عمومی بودجه اخذ شد که بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی را مکلف به اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار کردیم که 1757 میلیارد تومان اعتبارات را به این بخش اختصاص دهد.

زارع همچنین تصریح کرد: به وزارت جهاد کشاورزی برای طرح‌های آبخیزداری که منابع طبیعی کشور مجری آن است نیز اعتبار 1757 میلیارد تومان اختصاص یافت.

وی در بخش دیگری از نشست خبری خود یادآور شد: همچنین برای مقابله با اثرات مخرب ریزگردها و تاثیر آنها بر شبکه‌های برق 351 میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافت و همچنین برای تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی دانشگاه‌های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 263 میلیارد تومان اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400  بر همین اساس اضافه کرد: برای 13 دانشگاه جامع و برتر کشور 527 میلیارد تومان به نسبت مساوی اختصاص دادیم تا بین آنها تقسیم شود.

وی همچنین دیگر مصوبات اخیر کمیسیون تلفیق را تشریح کرد و گفت: به موجب مصوبه دیگر تلفیق لایحه بودجه 1400 برای طرح‌های نوآورانه و شرکت‌های دانش‌بنیان و معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور 2 هزار و 47 میلیارد تومان اختصاص دادیم.

زارع همچنین به تخصیص اعتبار طرح‌های آب و فاضلاب روستایی و راه‌های روستایی اشاره کرد و یادآور شد: برای این بخش نیز اعتبار 2 هزار و 546 میلیارد تومان اختصاص یافت که فکر می‌کنم بتواند در سال آینده بتواند به راه‌های روستایی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به مشکلات شهر اهواز گفت: براساس مشکلات این منطقه برای طرح‌های آب و فاضلاب شهر اهواز، کارون، حمیدیه و باوی 878 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت.

وی در همین راستا افزود: همچنین برای افزایش سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی نیز 1000 میلیارد تومان اختصاص یافت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه 1400  در بخش پایانی نشست خبری خود بیان کرد: برخی مواردی که به طور قطعی در کمیسیون مورد رسیدگی اعضا قرار گرفت و با درصد کمی جابجا شد تخصیص اعتبار به برخی نهادهای حمایتی بود که برای حمایت از زنان سرپرست خانوار تقریباً 13 هزار میلیارد تومان تسهیلات برای نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی برای موارد مختلف و اشتغالزایی از جمله توانمندسازی زنان سرپرست خانوار اختصاص یافت.

وی گفت: تقریباً حقوق سربازان در کمیسیون تلفیق نهایی شد که بر این اساس در صورت تصویب نهایی این مصوبه در صحن مجلس، سربازان با افزایش 4 برابری حقوق خود در سال آینده روبرو خواهند بود. همچنین علاوه بر آن 400 هزار تومان مازاد رفت و آمد خود، تسهیلاتی اختصاص دادیم برای اینکه سربازانی که متأهل هستند مشمول تسهیلاتی با افزایش 50 درصدی بشوند که بر این اساس تسهیلات اشتغالزایی پایان خدمت آنها 50 و 100 میلیون تومانی با بهره بسیار پایین خواهند داشت.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در خاتمه سخنانش تصریح کرد: نهایت تلاش ما و همکارانم در کمیسیون تلفیق بر این است که ردیف‌های پیشنهادی دولت در حوزه‌های مختلف طی این روزها بررسی شود و ما همواره سعی کردیم تا در بودجه سال 1400 وابستگی ما به نفت به حداقل برسد.

منبع:فارس

 

انتهای پیام/