تبعیض ، بی عدالتی،عدم شفافیت و سلیقه گرایی چالش بزرگ جامعه پرستاری

❇️ به بهانه گرامی داشت روز پرستار

 

🔸هر سال به مناسبت میلاد بزرگ بانوی جهان اسلام حضرت زینب(س) در روز پرستار جشن ها و مراسم‌های متعددی در تجلیل و تقدیر از مقام والای پرستاری برگزار می گردد.

🔸به نظر می‌رسد یکی از اهداف اصلی بزرگداشت روز پرستار و معرفی پرستار نمونه ایجاد تقویت انگیزه مثبت در این قشر زحمتکش و تلاشگر در راستای ارتقاء کیفی خدمات به بیماران و دردمندان است وبدون تردید تحقق این مهم جزء با رعایت انصاف و عدالت و پرهیز از هرگونه سلیقه گرایی و ملاحظات غیر حرفه ای امکان پذیر نخواهد بود.

🔸با توجه به عدم شفافیت یا به تعبیری مهم بودن انتخاب پرستار نمونه بستری نا مناسب را برای سلیقه گری واعمال نظرات شخصی را در برخی موارد به دور از انصاف و عدالت فراهم می آورد و به هیچ عنوان با رسالت ذاتی تجلیل و قدردانی مقام والای این قشر فداکار و زحمتکش و ارزشمند جامعه سازگاری ندارد.

🔸هرچند در شرایط دشوار کنونی از لحاظ وضعیت اقتصادی ، شرایط سختی کار ، کمبود وتعدیل نیرو انسانی،تنزل اجتماعی جایگاه پرستاری و………تک تک پرستاران کشور نمونه ، نه در روز پرستار بلکه در تمامی ایام سال هستند ولی به نظر می رسد هر گونه مطالبه گری و فعالیت مدنی در جهت احقاق حقوق این قشر زحمتکش و یا نقد و انتقاد از عملکرد نا موفق مسوولان به استناد قانون نانوشته شانس انتخاب بعنوان نمونه به حدود صفر کاهش می دهد.

🔸انتقاد سازنده،مطالبه گری قانونی ، فعالیت های اجتماعی در راستای ارتقاء فرهنگ مدنی ، وجدان کاری و…….میتواند شاخص های مفیدی در کنار مهارت های حرفه ای ، همکاری گروهی،آموزش،نظم انضباط کاری ، سابقه کار،رضایتمندی مسئولین درانتخاب پرستار نمونه مورد ارزیابی قرار گیرد.

🔸در این مراسم ها همه صحبتها در راستای اهمیت حرفه پرستاری و زینب وار بودن پرستاران که از نظر تحمل و مصیبت کش بودن شبیه حضرتش هستند و فرشته های زمینی و…..خواهند بود.
از نگهبان دم در تا خدمات بخش در روز پرستار مورد تجلیل قرار خواهند گرفت و همه رسانه ها پر از سخنان مقام معظم رهبری و امام خمینی(ره) و ائمه اطهار در مورد پرستاری می شود.

حال سوال این است؛

🔺مسوولان محترم بارها و بارها بمناسبت این روز خجسته (میلاد حضرت زینب «س») و روز پرطمطراق پرستار!!!
در مصاحبه ها و تریبون های مختلف چه چیزی برای گفتن خواهند داشت و از کدام وعده و وعیدهای رنگارنگ پرده برداری خواهند کرد؟!؟!

روز پرستار ولادیت حضرت زینب

  • از قوانین خوش آب و رنگی که برای پرستاران فقط روی کاغذ تصویب شده و از اجرا آن خبری نیست؟

  • از قوانینی که به صورت گزینشی، ناقص ویا حتی بی اثر ، اجرا میشود،لب به سخن خواهند گشود؟

  • از وعده ی شیرین سالهای قبل و زدن رکورد پرداخت کارانه های پرستاری با 6 ماه تاخیر،گفتار خواهند داشت؟

  •  از تحمیل اضافه کارهای که پا به پای تورم در کشور سوار بر شیب نمودار سعودی شده است ، خواهند گفت؟

  • از انبوه بیماران و کارهای خارج از شرح وظایفی که به میمنت طرح تحول سلامت !!!بر دوش پرستاران نهاده اند، چگونه خواهند گفت؟

  •  چه توجیهی برای قانون بهره وری و بخشنامه های آن خواهند داشت !؟ عنوان کسر کار در لیست پرستاری که اضافه کاری هم داشته است را چگونه پاسخ خواهند داد!؟

  •  برای عدم اجرای قانون بازنشستگی مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران که سالها از تصویب آن توسط مجلس شورای اسلامی می گذرد و همچنان خاک می خورد را چگونه توجیه خواهند کرد !؟

  •  از کمبود شدید پرستار در بیمارستانها و خیل عظیم پرستاران بیکار و همچنین فارغ التحصیلان پرستاری در صف طرح یادی خواهند کرد یا خیر !؟

  • از سختی و مرارتهای شبانه روزی شغل پرستاری و خدماتی که با جان و دل به بیماران و دردمندان ارایه می دهند ولی کام فرد دیگری با حداقل حضور بر بالین و حداکثر جلوه گری ثبت و ضبط و محاسبه می گردد ، سخنی به زبان خواهند راند؟

🔸یا فقط بار دیگر به روال سالهای قبل تنها از تقدس پرستاری و نجابت و صبر زینب گونه و تحمل سختی های کمرشکن پرستاری زیر بار بی عدالتی های نهادینه شده لب به سخن خواهند گشود!؟

🔸و یا با توجیه و ارتباط شرایط خاص کشور و تحریم و اوضاع اقتصادی کماکان دیوار کوتاه تر از پرستار برای توصیه به بردباری و شکیبایی نخواهند یافت !؟

🔸ویا ازتربیت دانشجو پرستاری در دانشگاههای خصوصی و پولی و غیر انتفاعی و پردیس و پیام نور و….که میلیون ها فارغ التحصیل تحویل جامعه میدهند و ثروتهای عظیم انباشتند اما در قبال سلامت و از همه مهمتر آینده این دانش آموختگان هیچ تعهدی نداشته و ندارند.(به کیفیت آموزش آنها کاری ندارم که اظهرمن الشمس است) سخن خواهند گفت؟

❇️ویا پرستار چون پرستار است ، باید همواره زینبی باشد که تحت هر شرایطی بار مشکلات و کاستی ها و نابسامانیهای کشور را علی الابد بر دوش داشته باشد و تنها چشم به اجر اخروی داشته باشد.

❇️ در پایان مراسم همه پرستاران سوگندنامه یاد می کنند؛

 

✅سوگند میخورم به همین چِندِرغازی که ناعادلانه تحت عنوان حقوق، كارانه، قاصدك به من می دهند راضی باشم و هرگز اعتراضی نکنم!

✅سوگند می خورم که به بيماران نگویم كار را من ميكنم و پول آنرا كسان ديگه ي ميگيرند !

✅سوگند می خورم که بيخيال عدم اجراي “قانون” مصوب تعرفه گزاري خدمات پرستاري پس از پيگيري ١١ساله شوم و مزاحم اعضاي كميسيون بهداشت و نمايندگان مجلس و مديران وزارتي و دستگاههاي نظارتي نشوم!!!

✅سوگند میخورم که اگر بيمار يا همراهان بيمار مرا کتک زدند واکنشی نشان ندهم و شكايتي نكنم !

✅سوگند می خورم که هر چه پزشك بگوید، چشم بسته بگویم چشم!

✅سوگند ميخورم هر چه زودتر “صلاحيت حرفه اي پرستاري” را بگيرم و در ازمون ان موفق باشم و هرگز به كساني كه صلاحيت ماندن در حرفه پرستاري ندارند معترض نباشم!

✅سوگند می خورم که به بي عدالتي ها و کمیِ حقوق اعتراضی نکنم و برای جبران آن به شغل دوم و سوم و چهارم رو بیاورم و مزاحم مديران خدمتگزار نشوم!

✅سوگند می خورم که به فکر تحصیلات تکمیلی نباشم که جز حرام کردن وقت و پول فایده دیگری ندارد!

✅سوگند میخورم که بپذیرم حق گرفتني نيست و هرگز خود و حرفه ام را با ساير كشورها مقايسه نكنم !

✅سوگند می خورم بعلت كمبود پرستار در بيمارستان و اورژانس ها به جاي چندين نفر كار كنم و هرگز اعتراض نكنم حتي اگه سكته كنم و بميرم !

✅سوگند یاد می کنم که از دريافت اندك كارانه خود بعد از ماهها حتي نزديك به يكسال راضي و خوشنود باشم و اعتراض نكنم تا بقای عمر پزشكان و مديران باشد!

✅سوگند یاد می کنم که در زندگي هیچگاه آرزوی داشتن خانه و ماشین شاسی بلند چيني را نکنم چون پراید جزو قسم نامه ام می باشد!

✅سوگند یاد می کنم که نگذارم بچه هایم پرستار شوند چون مثل خودم بی ارزش می شوند!

✅سوگند یاد می کنم براي اجراي اعتبار بخشي فقط بنويسم و بنويسم و بنويسم و كمتر بر بالين بيماران باشم چون تمركز روي مستندسازي ست تا كارهاي بيماران !

✅سوگند یاد می کنم بخاطر كمبودها و توهين ها ، بي عدالتي ها در بيمارستان و جامعه و زندگي كردن در زير خط فقر هرگز به فكر مهاجرت نباشم و به كشورم خدمت كنم !

✅سوگند یاد می کنم که بدون قسط زندگی نکنم و حتماً قسطی جان بدهم.!!!!!

✅سوگند یاد می کنم كه من فرشته آسماني هستم نه يك انسان با نيازهاي اوليه زندگي!

‏✍اکرم عاشق حسینی