رییس ستاد انتخابات کشور: وزارت کشور از مهر امسال وارد تمهیدات انتخابات ۱۴۰۰ شده است

 

جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشورگفت: سه گفتمان غالب کشور در انتخابات ۱۴۰۰ نماینده داشته باشند

جمال عرف رییس ستاد انتخابات کشور

جهادگران نیوزرییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر اینکه مردم باید احساس کنند صندوق رای قدرت تغییر دارد، گفت: حضور سه گفتمان غالب در انتخابات فضا را رقابتی می‌کند.

جمال عرف انتخابات را مهم‌ترین رویداد ۱۴۰۰ برشمرد و گفت: این انتخابات به یک معنا دو گانه و به یک معنا چهارگانه است؛ چون انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در کل کشور برگزار می‌شود و در برخی مناطق هم علاوه بر این دو، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه و میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در چهار حوزه را هم شاهد خواهیم بود.

رییس ستاد انتخابات کشور افزود: از آنجا که در حوزه‌هایی مانند تهران هر چهار انتخابات برگزار می‌شود، آماده کردن تمهیدات آن از مدت‌ها قبل شروع شده است و عملاً از مهرماه یعنی بعد از مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، وارد تمهیدات انتخابات ۱۴۰۰ شده‌ایم.

معاون سیاسی وزارت کشور با اشاره به توافقات و هماهنگی‌های انجام شده با بعضی دستگاه‌ها از جمله ناظران شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس در انتخابات شوراها، اظهارکرد: در وزارت کشور هم اعضای اجرایی فعال هستند و آمایشی از صندوق‌ها انجام شده است.

افزایش ۱۰درصدی شعبه‌های اخذ رای در انتخابات ۱۴۰۰

معاون وزیر کشور تفاوت عمده انتخابات ۱۴۰۰ با انتخابات قبلی را نبود تجمعات در فرایند برگزاری انتخابات عنوان کرد و گفت: تجمع موجب تسری بیماری کرونا می‌شود؛ به همین دلیل از همه فرمانداری‌ها خواسته شده توزیع شعب و صندوق‌ها را با رویکرد سلامت بازبینی نمایند و در صورت لزوم اعلام کنند که چه تعداد شعبه و صندوق جدید نیاز دارند.

عرف ادامه داد: درخواست‌های افزایش شعب در ستاد ملی انتخابات مورد بحث قرار گرفت و در نهایت قرار شد حدود ۷۰ هزار شعبه در سراسر کشور ایجاد شود. این در حالی است که در انتخابات قبلی بیش از ۶۲ هزار شعبه فعال بود و بدین ترتیب حدود ۱۰ درصد به شعبه‌های انتخابات اضافه شده است. این افزایش شعب عمدتاً با نگاه تسهیل‌سازی در رای‌گیری مردم و جلوگیری از صف و تجمعات در شعب است.

رییس ستاد انتخابات کل کشور درباره آموزش اعضای ستاد انتخابات گفت: ۱۰ دوره آموزشی برای عوامل اجرایی پیش‌بینی شده که تاکنون هشت دوره آن برگزار شده و دو دوره باقی مانده تا نیمه اسفند یعنی قبل از شروع مرحله نام‌نویسی نامزدهای شوراهای شهر پایان می‌یابد.

به گفته معاون وزارت کشور مجموعه عوامل اعم از فرمانداران، بخشداران و مدیران مربوطه باید درباره مسائل اجرایی مانند مسائل تکنیکی مبتنی بر بحث اجرایی کردن و بحث حقوقی  آموزش ببینند تا انتخابات در نهایت آمادگی برگزار شود.

۲ میلیون نفر درگیر انتخابات ۱۴۰۰ هستند

عرف با بیان اینکه در مجموع بیش از یک میلیون نفر از عوامل اجرایی ستاد انتخابات هستند، گفت: اگر ناظران و ماموران نیروی انتظامی و کسانی را هم که مسئولیت تامین امنیت انتخابات را برعهده دارند در این فهرست بگنجانیم، حدود ۲ میلیون نفر وظیفه ایجاد شرایط مناسب اعم از اجرایی، نظارتی و امنیتی برای انتخابات ۱۴۰۰ را بر عهده دارند.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره مهمترین تمهیدات اندیشیده شده برای کلان‌شهر تهران گفت: با همکاری فرمانداری تهران شعب را بررسی و شعب دارای بیش از یک هزار رای در دوره گذشته را شناسایی کرده‌ایم. در کنار اینها شعب جدید ایجاد و یا شعب سیار  به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: این تدابیر باعث می‌شود دیگر تجمعات زیادی نداشته باشیم و با موافقت وزیر کشور، زمان آغاز برگزاری انتخابات از ساعت ۸ صبح به ۶ صبح تغییر داده می‌شود تا مردم دو ساعت زودتر پای صندوق‌های رای بروند چون برخی مردم می‌خواهند در ساعات اولیه رای دهند و دنبال کار خود بروند و شعب اخذ رای در آن ساعت خلوت‌تر است.

افزایش روزهای برگزاری انتخابات در قانون پیش‌بینی نشده است

معاون سیاسی وزارت کشور درباره پیشنهاد برگزاری انتخابات در دو روز هم گفت: از آنجا که طبق قانون، زمان برگزاری انتخابات یک روز است لذا باید زودتر این قضیه در مجلس بررسی و این امر تبدیل به قانون می‌شد و چون این مسیر را طی نکرد و در قانون هم عملاً این موضوع پیش‌بینی نشده است، انتخابات در یک روز یعنی همان ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

وی درباره اینکه آیا نمی‌شد انتخابات شورای شهر را یک روز دیگر برگزار کرد، ادامه داد: این موضوع هم مستلزم قانون بود و چون قانون نداشتیم همه با هم در یک روز برگزار می‌شود.

تفسیر رجل سیاسی جزو وظایف شورای نگهبان است

عرف درباره درخواست از شورای نگهبان برای تعریف و تفسیر رجال سیاسی و آیا اینکه بانوان می توانند برای ریاست جمهوری ثبت نام کنند، اظهار کرد: در بحث‌های کارشناسی، این موضوع مطرح شد و این مسئله جزو وظایف ذاتی شورای نگهبان است؛ برای وزارت کشور فهرست نهایی اعلام شده از طرف شورای نگهبان مهم است. اگر در آن فهرست خانم یا آقا بود برای ما تفاوتی ندارد، اعلام می کنیم و در نهایت مردم نامزد مورد نظر خود را انتخاب خواهند کرد. در نهایت از آنجا که تفسیر رجل سیاسی جزو وظایف شورای نگهبان است، وزارت کشور به موضوع ورود نخواهد داشت.

سه گفتمان غالب کشور در انتخابات ۱۴۰۰ باید نماینده داشته باشند

رییس ستاد انتخابات کشور درباره نگرانی وزیرکشور درباره ‌میزان مشارکت مردم و اقدامات انجام شده برای پرشورتر کردن انتخابات گفت: عوامل متعدد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و حتی بین اللمللی در مشارکت تاثیرگذار هستند. وزارت کشور جلساتی به این منظور برگزار کرده و از نظرات صاحب‌نظران بهره برده و خواهد برد.

وی با اشاره به اینکه بخشی از این موضوع به عوامل سیاسی برمی‌گردد، اضافه کرد: باید همه کسانی که نماینده سلایق مختلف در جمهوری اسلامی هستند در انتخابات حضور داشته باشند. در سپهر سیاسی سه گفتمان غالب اصولگرایی، اصلاح‌طلبی و اعتدالی داریم و قاعدتاً هر سه گفتمان که متناسب با آن احزاب و گروه‌های سیاسی هم وجود دارد، باید در انتخابات نماینده داشته باشند.

رییس کمیسیون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی با اشاره به اعطای مجوز به بیش از ۱۲۰ حزب و گروه سیاسی توسط وزارت کشور، گفت: این ۱۲۰ حزب به تناسب به این سه گفتمان تعلق دارند، اگر این گفتمان‌ها در انتخابات آینده نماینده داشته باشند، همه آنانی که خود را در این گفتمان‌ها می‌بینند، به مشارکت علاقه‌مند شده و رقابت در انتخابات شکل می‌گیرد. در واقع وقتی انتخابات رقابتی می‌شود که  همه گفتمان‌ها در انتخابات نماینده خود را داشته باشند. عرف تصریح کرد: هیچ گفتمانی نباید احساس کند نماینده‌ای ندارد تا انگیزه‌اش برای مشارکت کاهش یابد.

معاون سیاسی وزارت کشور درباره عوامل اقتصادی موثر در مشارکت مردم، اظهار کرد: شرایط اقتصادی کشور باید تثبیت شود و شرایط برای مردم قابل پیش‌بینی‌تر باشد. در حوزه اجتماعی هم امید به آینده و اعتماد سیاسی مهم است و باید افزایش یابد. افقی که برای مردم ترسیم می‌کنیم باید افقی رو به آینده و همراه با امید و نشاط باشد.

مردم باید احساس کنند صندوق رای قدرت تغییر دارد

وی ادامه داد: مردم در انتخابات حضور پیدا می‌کنند تا در شرایط و امورکشور تغییر شود؛ بنابراین امید دادن به مردم بسیار تاثیرگذار است و مردم باید احساس کنند صندوق رای این قدرت را دارد که تغییر ایجاد کند، در حوزه اجتماعی افق امیدوارکننده باشد و احساس کاهش اعتماد و امید مردم را برطرف کند.

عرف درباره نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در انتخابات پیش رو و اقدامات وزارت کشور برای ترغیب احزاب گفت: فضای عمومی ما هنوز انتخاباتی نشده است و بیشتر فضای نخبگی و جامعه سیاسی ما درگیر این موضوع است و جایی که گروه‌های سیاسی، جریانات و احزاب حرکت می‌کنند، در آنجا تحرک وجود دارد.

وی افزود: دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب به دنبال تشکیل نهادهای اجماع‌ساز و در حال انجام فعالیت و گفت‌و گو هستند و جریان سوم اعتدالی و مستقلین هم در حال ارزیابی شرایط است تا چگونه وارد شود و تاکنون با نمایندگان همه این جریان ها جلسات متعددی برگزار کرده‌ایم.

رییس ستاد انتخابات وزارت کشور خانه احزاب را یک نهاد صنفی دانست و گفت: در هر دوره‌ای یکی از این سه گفتمان ریاست خانه احزاب را به دست می‌گیرد. در جلسات متعدد با نمایندگان این گفتمان‌ها گفت‌و گو می‌کنیم. جدای از این، جلساتی با دبیران جبهه‌ها هم داشته‌ایم.

فعالیت ۱۴ جبهه در کمیسیون ماده ۱۰ تایید شده است

معاون سیاسی وزارت کشور افزود: طبق قانون ماده ۱۰ نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی، فعالیت‌ها در قالب حزب و جبهه انجام می‌شود و جبهه مجموعه‌ای از چند حزب برای دستیابی به هدف واحد است. در حال حاضر فعالیت ۱۴ جبهه به اطلاع کمیسیون ماده ۱۰ رسیده و تایید شده است و احتمالاً با نزدیک‌تر شدن به انتخابات تعداد جبهه‌ها بیشتر خواهد شد. البته برای سامان یابی جبهه ها کمیسیون تصمیم گرفته تا احزاب صرفا در یک جبهه حضور داشته باشند.

رییس ستاد انتخابات کشور ادامه داد: برداشت این است که بخش مهمی از فعال شدن حوزه سیاسی در حوزه انتخابات، فعال شدن احزاب، جبهه ها است تا موضوع آرام‌آرام به حوزه عمومی هدایت شود.

به گفته عرف، وقتی به زمان ثبت نام انتخابات نزدیک شویم و افراد و جریان ها به صورت جدی تر وارد موضوع شوند، کم‌کم انتخابات به حوزه عمومی هم ورود پیدا می‌کند.

انتخابات یکی از نهادهای آسیب دیده از کروناست

عرف درباره چگونگی برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی و تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه و همکاری با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: انتخابات یکی از نهادها در همه کشورها است که تحت تاثیر کرونا قرار گرفت و از آن آسیب دید.

وی ادامه داد:‌ در میان کشورهایی که در این شرایط انتخابات برگزار کردند، آن کشورهایی که توانستند پروتکل‌های دقیق تنظیم کنند و آموزش‌های لازم را ارائه دهند، بین مشارکت و سلامت تعادل ایجاد کردند و مانع از کاهش مشارکت شدند. برخی کشورها مانند امریکا این کار را انجام ندادند اما به دلیل دو قطبی ایجاد شده، شاهد افزایش مشارکت بودند که درعین حال به طور جدی با کرونا درگیر شدند.

رییس ستاد انتخابات کشور با تاکید بر لزوم استفاده از تجارب انتخاباتی همه کشورها، اظهارکرد: کمیته اجتماعی ستاد ملی مدیریت کرونا این مسوولیت را برعهده گرفته و جلساتی با وزارت بهداشت و بقیه طرف‌های موضوع برگزار کرده است و برگزاری این نشست‌ها همچنان ادامه دارد.

وی ادامه داد: پروتکل‌های اولیه تنظیم شده و این پروتکل‌ها باید نهایی و سپس برای تصویب به ستاد ملی مدیریت کرونا ارجاع داده شود. این پروتکل‌ها پس از تصویب در ستاد ملی مقابله با کرونا به ستاد انتخابات ابلاغ شده و از ما خواسته می‌شود تا در این چارچوب فعالیت کنیم.

نام‌نویسی غیرحضوری نامزدها در انتخابات

عرف با اشاره به دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های تدوین شده برای موضوعات نام‌نویسی، ‌تبلیغات و روز رای‌گیری، درباره مرحله نام‌نویسی گفت: با توجه به شرایط کرونایی قاعدتاً ثبت‌نام حضوری نخواهیم داشت. تلاش کردیم با توجه به هماهنگی‌های انجام شده با شورای نگهبان و هیات نظارت مجلس، نام نویسی‌ها در این چهار انتخابات، غیرحضوری انجام شود.

وی ادامه داد: اما چون در قانون قید شده افراد برای نام‌نویسی باید به وزارت کشور و فرمانداری‌ها مراجعه کنند، برای اجرای این بخش از قانون، داوطلب انتخابات که قبلا ثبت نام غیر حضوری کرده در ساعت معین دعوت می‌شود و برای تایید مشخصات خود به پرسشنامه‌ای که حسب اطلاعات ارائه شده از سوی وی از قبل تنظیم شده، با مشخصات وی تطبیق داده می شود. البته مکانیزم‌های تطبیق یعنی شماره ملی و شماره حساب متصل به فرد، توسط ستاد انتخابات زودتر انجام می‌شود.

رییس ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه پس از نام‌نویسی وارد مرحله تبلیغات می‌شویم، تصریح کرد: بیشترین نگرانی در بحث تبلیغات است، چون تبلیغات ریاست جمهوری ۲۰ روز، تبلیغات مجلس خبرگان رهبری ۱۴ روز و تبلیغات شوراهای اسلامی شهر و روستا و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی هر کدام یک هفته است.

وی اضافه کرد: پروتکل‌های مرتبط با موضوع تبلیغات با همکاری ستاد ملی در حال تنظیم شدن است. در چارچوب مصوبات ستاد اعلام می‌شود که مثلا در یک فضا چند نفر می‌توانند جمع شوند ولی اساس تبلیغات غیر حضوری با استفاده از ظرفیت رسانه ها اعم از حقیقی و مجازی صورت می گیرد.

رعایت نکردن پروتکل‌های انتخاباتی، تخلف محسوب می‌شود

عرف با اشاره به متفاوت بودن تعداد افراد در فضای باز و بسته و همچنین متفاوت بودن پروتکل‌های این دو فضا، درباره تخلف احتمالی از اجرای این پروتکل‌ها توسط نامزدهای انتخابات، گفت: وظیفه ستادهای انتخابات سراسر کشور، ابلاغ و نظارت بر اجرای این پروتکل‌ها است و اگر کاندیدایی این پروتکل‌ها را رعایت نکرده باشد، تخلف محسوب و همانند بقیه تخلفات با آن برخورد می‌شود.

وی ادامه داد: اگر موضوعی در ستاد ملی مصوب شود بر اساس فرمایش رهبری به قانون تبدیل می‌شود و در حقیقت این نامزد از قانون تخطی کرده و باید به تخلفات او رسیدگی شود.

رییس ستاد انتخابات کشور درباره روز رای‌گیری گفت: در روز رای‌گیری همه پروتکل‌ها مانند رعایت فاصله اجتماعی، ضدعفونی کردن فضای رای‌گیری، استفاده از ماسک و استفاده از دستکش اعمال می‌شود. کار عوامل اجرایی و نظارتی که برای شمارش و تجمیع آرا باقی می‌مانند، پس از رای‌گیری شروع می‌شود که برای آنها هم پروتکل‌هایی در نظر گرفته می‌شود تا مشکلی ایجاد نشود.

کمیسیون ماده ۱۰ احزاب مسئول صدور مجوز برگزاری راهپیمایی‌ها و تجمعات

رییس کمیسیون ماده ۱۰ احزاب درباره اعطای مجوز تجمع به احزاب و گروه‌های سیاسی و مسکوت ماندن موضوع در اختیار دادن فضا برای تجمعات گفت: خرداد ۹۸ هیات دولت در مصوبه‌ای، مکان‌هایی برای راهپیمایی و تجمع معین کرده بود که در استان‌ها مکان تجمع به تشخیص شورای تامین استان و سایر مراجع بالادستی مشخص می‌شود. هیات دولت این موضوع را ابلاغ کرد و مبنای کار شده بود.

وی اضافه کرد: دو شهروند درباره این موضوع به دیوان اعتراض کردند و آن را مغایر با قانون دانستند و دیوان هم بعد از بررسی آن را مغایر دانست. در همان رای دیوان آمده وظیفه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب است این موضوع را مشخص کند که اکنون هم بیشتر تجمعات صنفی است. هنوز موضوع مجوز تجمع‌ها وارد فضای سیاسی – انتخاباتی نشده‌ و اگر بشود، آن‌ را اعمال می‌کنیم.

عرف در بخش دیگری از این گفت وگو با بیان اینکه در وزارت کشور بیش از سی هزار صندوق الکترونیکی وجود دارد، گفت: سال‌های قبل صحبت‌هایی درباره افزایش این صندوق‌ها وجود داشت که این امر مستلزم هزینه است. به همین دلیل رئیس جمهور محترم در پاسخ نامه وزیر کشور اعلام کردند نخست موافقت افزایش صندوق ها از شورای نگهبان گرفته شود و پس از آن با توجه به شرایط اقتصادی هزینه گردد تا درصورت عدم استفاده از صندوق‌ها، هزینه اضافی تحمیل نشود.

وی افزود: در جریان گفت وگو با شورای نگهبان، این شورا اعلام کرد به دلایل فنی برای انتخابات زیرمجموعه شورای نگهبان موافق استفاده از صندوق الکترونیک نیست. با هیات نظارت مرکزی مجلس هم در این باره صحبت کردیم و از آنجا که ۴ سال قبل این شورا با برگزاری انتخابات الکترونیکی در ۱۳۹ شهر موافقت کرده بود، باز موافقت کردند انتخابات به صورت الکترونیکی برگزار شود.

در انتخابات شوراها، در کلانشهرها به جز تهران از صندوق الکترونیک استفاده می شود

معاون سیاسی وزارت کشور اظهارکرد: اما در خصوص انتخابات شوراها، پیشنهاد وزارت کشور استفاده از صندوق الکترونیک در کلان‌شهرها بود؛ مثلاً در تهران که هم تعداد از حیث واجدان شرایط و هم تعداد از حیث انتخاب شوندگان بیشتر است و شمارش آرا در این کلان‌شهر سه روز طول می‌کشد، پیشنهاد دادیم در این شرایط کرونایی، انتخابات در تهران و چند کلان‌شهر دیگر الکترونیکی برگزار شود. با توجه به توافق انجام شده با هیأت مرکزی نظارت مجلس، مقرر شد در انتخابات شوراها، در کلانشهرها به جز تهران از صندوق الکترونیک استفاده شود.

وی ادامه داد: حسن برگزاری انتخابات الکترونیکی در کلان‌شهرها این است که بلافاصله بعد از انتخابات می‌توان نتیجه را اعلام کرد چون الکترونیکی است و ستاد انتخابات و هیات نظارت هر دو بر آن نظارت می‌کنند.

درشرایط کنونی وزارت کشور مخالف تغییرات تقسیماتی در سطح استان‌هاست

معاون وزارت کشور در بخش دیگری از این گفت و گو درباره تغییرات تقسیماتی در سطح استان‌ها و برخی طرح‌های پیشنهادی مجلس از جمله تقسیم استان‌های اصفهان یا سیستان و بلوچستان اظهار کرد: در آستانه انتخابات چون شائبه انتخاباتی رخ می‌دهد سیاست دولت و وزارت کشور این است که وارد بحث تقسیم استان‌ها نشویم.

وی افزود: در این مدت طرح‌های مختلفی در مجلس مطرح شد که آخرین مورد آن مربوط به استان سیستان و بلوچستان بود. تقسیمات کشوری در خصوص استان سیستان و بلوچستان از ظرافت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و ابعاد متنوع و پیچیده اجتماعی، سیاسی و امنیتی دارد؛ بنابراین نمی‌شود به راحتی درباره این استان تصمیم گرفت.

عرف گفت: به همین دلیل با برگزاری جلساتی تخصصی درباره این موضوع بحث شد و با توجه به این مسائل اعلام کردیم نظر ما در این مقطع، مخالفت با تغییرات تقسیماتی استان سیستان و بلوچستان است و این مخالفت را به مجلس هم اعلام کردیم که در این شرایط فرصتی برای کار کارشناسی عمیق و دقیق وجود ندارد و شرایط برای بحث تقسیم سیستان و بلوچستان مناسب نیست.

وی با بیان این که تغییرات تقسیماتی در سطح یک استان به حداقل ۶ ماه کار کارشناسی دقیق نیاز دارد، اضافه کرد: تقسیمات کشوری از جمله موضوعات حوزه سیاست‌گذاری‌های عمومی است و  بر زندگی مردم تاثیرگذار است، لذا نمی‌توان به راحتی در این نوع موارد تصمیم گرفت. این‌ نوع موضوعات، مستلزم فرصت مناسب است که تا انتخابات این فرصت به دست نمی‌آید؛ بنابراین بهتر است بعد از انتخابات در یک فرصت مناسب این موضوع مطرح شود.

 اما یک مجموعه ارتقاها و انتزاع‌های درون استانی در حوزه تقسیمات کشوری مطرح است. وی ادامه داد: مثلاً در همان سیستان و بلوچستان بخشی به نام گلشن ارتقا پیدا کرد و مردم چند روز قبل بابت این ارتقا جشن گرفتند. از این حوزه‌های محدود و در حد بخش، شهر یا حداکثر شهرستان درون استان‌ها که روی آن ها کار کارشناسی و بررسی شده و آماده است، انجام خواهیم داد.

رییس ستاد انتخابات کشور گفت: در آخرین نشست استانداران هم اعلام کردیم وقتی وارد فرایند انتخابات می‌شویم شرایط ما از حیث مدیریتی تقسیمات کشوری باید تثبیت شده باشد و همه فرایندها باید تا بعد از انتخابات متوقف شود.

اصل در انتخابات قانون‌مداری و بی‌طرفی است

معاون وزارت کشور با تاکید بر لزوم بی طرفی استانداران و فرمانداران در انتخابات پیش رو اظهار کرد: اصل برای ما قانون‌مداری و بی‌طرفی است و ما به عنوان مجری انتخابات باید این دو اصل را رعایت کنیم.

وی ادامه داد: در انتخابات رعایت قانون مهم است و باید به درستی و دقت قانون را رعایت کنیم. نمی‌توان گفت این بخش از قانون را قبول دارم و آن بخش قانون را قبول ندارم؛ بلکه همه آن را باید اجرا کنیم و از مجری انتظار بی‌طرفی می‌رود.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری پیشین در بسیاری از پرونده‌ها استانداران و فرمانداران تبرئه شدند، گفت: در انتخابات مجلس هم با رعایت همین اصول، پرونده‌ای برای هیچ کسی تشکیل نشده و امیدواریم در انتخابات ۱۴۰۰ هم همین مسیر را برویم و نسبت به رای مردم امانت‌دار خوبی باشیم. عرف خاطرنشان کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری رای حق‌الناس است که باید حفاظت شود.

امیدواریم مشارکت بالای ۵۰ درصد باشد

رییس ستاد انتخابات درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: به نسبت چهار سال قبل از این، یک دوم هستیم و این روند هم به صورت آرام در حال افزایش است اما برداشت من این است که این تعداد یک سوم از پاسخگویانی که در نظرسنجی‌های اعلام کردند ما قطعا شرکت می‌کنیم به مرور افزایش می‌یابد و با آمدن احزاب و گروه‌های سیاسی و ورود همه گفتمان‌ها و بهبود شرایط عمومی کشور، ‌ امیدوارم مشارکت بالای ۵۰ درصد برود.

وی درباره فعالیت کمیته‌های ستاد انتخابات گفت:‌ وزارت کشور دو ستاد برای انتخابات ۱۴۰۰ دارد که یکی ستاد انتخابات کشور و دیگری ستاد امنیت انتخابات کشور است. رئیس ستاد امنیت انتخابات عضو ستاد انتخابات کشور هم است و در جلسات ستاد انتخابات شرکت می‌کند.

به گفته معاون وزارت کشور، در ذیل ستاد انتخابات کشور، رییس ستاد امنیت انتخابات، رییس کمیته مالی و پشتیبانی، رییس کمیته استعلامات و حراست، رییس کمیته حقوقی، رییس کمیته اطلاع‌رسانی، رییس کمیته فناوری اطلاعات، رییس سازمان ثبت احوال، رییس هیات بازرسی  فعالیت می‌کنند که احکام همه این کمیته‌ها توسط وزیر کشور صادر شده است. در کنار این‌ها دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات هم حضور دارد و این جمع ستاد انتخابات را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: وزیر کشور در این دوره قائم مقام خود در امور مجلس را هم عضو ستاد انتخابات معرفی کرد. بر این اساس، ۱۱ عضو در ستاد انتخابات فعال هستند و به تناسب اگر نیاز باشد افراد دعوت می‌شوند.

نقد را با تخریب اشتباه نگیریم

معاون سیاسی وزیر کشور، وحدت و همبستگی و انسجام را رمز موفقیت و ماندگاری انقلاب توصیف کرد و گفت: قطعاً فضای انتخابات طوری است که انسان حرف می‌زند و گفت‌و گو می‌کند و هیچ ایرادی هم ندارد. به شکل طبیعی دولت مستقر هم سیبل هست که این هم اشکالی ندارد و اگر به همه دولت‌های قبلی برگردیم همیشه دولت مستقر در انتخابات مورد سوال قرار می‌گیرد اما نکته مهم اینجاست که نقد را با تخریب و تخطئه اشتباه نگیریم و طوری نقد شود که وقتی مردم می‌بینند بگویند این نقد منصفانه است.

معاون وزارت کشور با اشاره به عذرخواهی رییس جمهوری از مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: رییس جمهور در این مراسم از مردم بابت کارهایی که می‌توانست انجام شود و نشد، عذر خواست. دولت هیچ وقت ادعا ندارد که صد درصد همه کارهایی که باید انجام می‌شد در این دولت انجام شده است. همه دولت‌ها با ضرایبی، نقطه فراز و فرود دارند اما این نباید موجب به هم ریختن انسجام شود.

وی جامعه امریکا را آیینه‌ای دانست و ادامه داد: جامعه امریکا امروز دو قطبی شده است و اگر چه بایدن بیش از ۸۰ میلیون رای کسب کرده است اما جزو ضعیف‌ترین روسای جمهور تلقی می‌شود چون بیش از ۷۰ میلیون مخالف هم دارد.

عرف اضافه کرد: به اصطلاح جامعه شناختی، جامعه امریکا پس از انتخابات، جامعه‌ای دوکوهانه و دوشقه است و انسجام داخلی این کشور مورد تهدید قرار گرفته و از همین بابت هم به شدت نگران هستند. حتی علت مخالفت با استیضاح ترامپ اعلام شد در صورت رای به استیضاح، شاهد جنگ داخلی در امریکا می‌شدند؛ یعنی تا این حد دوگانگی در این کشور افزایش یافته است.

وی تاکید کرد: وقتی وارد انتخابات می‌شویم باید حواسمان باشد که جامعه پس از انتخابات هم می‌خواهد زندگی و حرکت کند و به مسیر خود ادامه دهد و هر قدر این جامعه امیدوارتر، بانشاط تر و منسجم تر باشد مسیر خود را بهتر پیش می‌رود و نباید اقدامات در این مدت موجب عدم انسجام و همبستگی ملی شود.

رییس ستاد انتخابات کشور ابراز امیدواری کرد: اصحاب سیاست، رسانه، صاحبان تریبون و بقیه گروه‌های ذی‌نفوذ دقت داشته باشند. چون اگر مراقبت نکنند فردای انتخابات با جامعه ای پراکنده مواجه می‌شویم و این مخل وحدت و انسجام ملی است.

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/