عزیزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد:

انحصار قدرت بین دو یا سه جناح بزرگ، یعنی پوپولیسم

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به جایگاه متفاوت احزاب در ایران نسبت به کشور‌های دیگر و تاکیدات رئیس جمهور بر نقش حزاب، اظهار کرد: سخنان رئیس جمهور دقیقا بعد از مدیریت و مهار بحران کرونا به کمک نهاد‌های مردمی، بسیج و گروه‌های جهادی ایراد شد. به نظر می رسد رئیس جمهور قدرت گروه‌های جهادی را به خوبی درک کرده و یادش افتاده است که احزاب هم می توانند در کشور فعالیت کنند.

وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی

او اضافه کرد: آقای رئیس جمهور در سخنان خود آینده کشور و پایداری نظام را به احزاب گره زده است، ولی از نظر من پایداری نظام توسط آحاد مردم و بسیج مردمی تضمین می شود و برای آینده کشور باید شرایط تحقیق و تولید را برای جوان‌ها محیا کنیم؛ آینده هر کشوری از طریق تحرک و پویایی نسل جوان آن کشور تامین می شود.

عزیزی تاکید کرد: رئیس جمهور گفته است که دو یا سه حزب بزرگ باید باشند تا کشور را به صورت تناوبی اداره کنند. از نظر من این تفکر یعنی انحصار و تکرار روند معیوب چند سال اخیر که مدام مدیریت اجرایی کشور بین دو جناح چپ و راست دست به دست شده است.

او گفت: برای رشد و توسعه سیاسی در کشور لازم است که احزاب متعدد فعالیت داشته باشند تا احزاب دیگر در رقابت با یکدیگر از مرحله پوپولیستی عبور کرده و برنامه اصولی و جدی برای اداره کشور ارائه کنند. انحصار و تجمع قدرت در دو یا سه جناح بزرگ، فرهنگ شعار محوری و پوپولیستی را رواج می دهد و برنامه محوری و پاسخگویی در آن جایی ندارد.

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی جایگاه احزاب در تعیین و جابجایی قدرت در ایران را متمایز از دنیا دانست و گفت: تجربه چهل سال بعد از انقلاب نشان داده است که نتیجه نهایی و تعیین کننده در انتخابات را جریان‌های مردمی، محافل مذهبی و گروه‌های جهادی مشخص می کنند تا احزاب. در واقع احزاب نقش خیلی کمی در نتیجه نهایی انتخابات دارند؛ لذا پیشنهاد می کنم قانون و آیین نامه تشکیل و فعالیت احزاب مورد بازبینی قرار گرفته و یک راهکار جدید مبتنی بر فرهنگ و کنش سیاسی خاص ایران ارائه شود که تلفیقی از کارکرد احزاب و قدرت نهاد‌های مردمی مثل بسیج، گروه‌های جهادی و محافل مذهبی باشد.

انتهای پیام/