قالیباف: قانون اساسی اجازه داده برخی مسائل در صحن غیرعلنی دنبال شود

 

رئیس مجلس گفت:همانطور که به موضوع جرم در حوزه فضای مجازی توجه می‌کنیم به موضوع حمایت از کاربران و کسب و کار توجه نکرده ایم.

 

قالیباف

به گزارش جهادگران نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، دومین نشست کمیسیون مشترک حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با حضور محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد.

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در دومین نشست کمیسیون مشترک طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی اظهار کرد: امروزه فضای واقعی و حقیقی که زندگی مردم را در ابعاد مختلف علمی و اجتماعی و اقتصادی و کسب و کار و… شکل می‌دهد، وارد حوزه فضای مجازی شده است.

 وی ادامه داد: باید همه دقت و توجه داشته باشیم تا به عنوان نمایندگان مردم این فضا و محیط را فراهم کنیم تا یک زندگی بهتر و مناسب‌تر و با اطمینان و امنیت خاطر برای مردم ایجاد شود.

 قالیباف با اشاره به شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: تمام سطوح آموزشی از مهد کودک تا تحصیلات تکمیلی در فضای مجازی دنبال می‌شود و همچنین در فضای کسب و کار نیز در این فضا کمک رسان است.

 رئیس مجلس تصریح کرد: حتی جوانان و نوجوانان از هر گرایشی در این فضای مجازی امور خود را دنبال می‌کنند.

 وی تاکید کرد: ظرفیت بسیار خوبی در قانون اساسی کشور دیده شده و آن اصل هشتاد و پنجم است. مسائل مهمی که کار تخصصی عمیق‌تر، دقیق‌تر، وقت گیرتر و موثرتر از صحن مجلس می‌خواهد انجام شود که در کمیسیون مشترک جلو می‌رود. متاسفانه برخی جریان‌ها از خارج کشور گفتند این طرح می‌خواهد پشت در‌های بسته دنبال شود، اما مگر می‌شود مسئله قانون گذاری را پشت در‌های بسته دنبال کرد؟

 قالیباف یادآور شد: البته قانون اساسی اجازه داده برخی مسائل در صحن غیرعلنی دنبال شود، اما جوسازی‌های اخیر درست نبود و الان، از کارشناسان مختلف حوزه صنعت اجتماع و اقتصاد در این کمیسیون مشترک حضور دارند.

 وی خطاب هیئت رئیسه کمیسیون مشترک بیان کرد: همه ذینفعان این طرح به کمیسیون دعوت شوند و با یک وقت کافی اظهارنظر‌های ایشان شنیده شود. صنف مجموعه‌های مختلف و صاحب نظران و متخصصان باید دعوت شوند و حرف‌هایشان را باید بشنویم. در بخش عمده‌ای از آن‌ها از محتوای طرح اطلاع کافی ندارند.

 قالیباف گفت: دارایی‌های معنوی در حوزه فضای مجازی که امروز درآمد‌های هنگفتی را به دنبال دارد، امروز در مسائل اقتصادی به آن‌ها توجه نمی‌شود. حتی در مسائل بهداشتی و تامین غذا سازمان‌ها و افراد مختلفی برای سلامت مواد غذایی در حوزه فضای مجازی امور خود را دنبال می‌کنند.

 رئیس مجلس یادآور شد: ما همانطور که به موضوع جرم در حوزه فضای مجازی توجه می‌کنیم به موضوع حمایت از کاربران و کسب و کار توجه نکرده ایم.

 وی اظهار کرد: در بررسی طرح باید اصول قانون اساسی را مورد توجه قرار داد تا شورای نگهبان ایراد نگیرد. همچنین توجه شود که چارچوب‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری همیشه در حال تغییر است، در نتیجه باید ساختار‌های مناسب در طرح دیده شود تا با تغییر‌های زمان، بتوانیم جلو برویم.

 قالیباف یادآوری کرد: یکی از ویژگی‌های خوب اصل ۸۵ قانون اساسی این است که می توان قانون را با مدت معین حدوداً ۳ تا ۷ سال به صورت آزمایشی اجرا کرد و پس از آن، طرح مذکور در صحن علنی مجلس، به صورت دائمی به تصویب برسد.

 رئیس مجلس گفت: از همه اعضای کمیسیون مشترک خواهش می‌کنم که این کمیسیون جلسات خود را به صورت منظم جلو ببرد. بر اساس آیین‌نامه در کمیسیون باید حداقل ۱۶ نفر حاضر باشند تا نشست رسمی شود و مصوباتش بر اساس آیین نامه حداکثر آراء را می‌خواهد.

 قالیباف از رسانه‌ها خواست اطلاعات لازم درباره این طرح را اطلاع رسانی کند. همچنین سخنگوی کمیسیون مشترک به صورت مرتب و دقیق اخبار کمیسیون را بدهد.

 وی با اشاره به فضاسازی و فشار‌های گروه‌های خاص و خارج کشور نسبت به این طرح بیان کرد: این کمیسیون به دنبال ایجاد قانون پشت در‌های بسته نیست. برای نمونه می‌گویند مجلس می‌خواهد اینستاگرام را ببندد، در صورتی که این بستر فضای مناسبی برای کسب و کار مردم به شمار می‌رود، اما قانون گذاری لازم است.

 رئیس مجلس به مردم اطمینان داد محتوای نشست‌ها به اطلاع مردم از طریق رسانه‌ها می‌رسد.

 در نشست علنی سه شنبه ۱۹ مرداد ماه امسال درخواست عده‌ای از نمایندگان برای عادی بررسی شدن و واگذار نشدن این طرح به کمیسیون مشترک رای موافق لازم را کسب نکرد.

 طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی با انتقاد‌ها و حمایت‌هایی از سوی مردم و مسئولان روبرو شده است.

 

انتهای پیام/