عزیزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان: عملکرد مجلس یازدهم به هیچ وجه قابل قبول نیست

 

اصولگرایان در انتخابات ۱۴۰۰ با یک معادله چندمجهولی مواجه هستند


به گزارش جهادگران نیوز، وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران در گفت‌و‌گو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره راهبرد انتخاباتی جریان اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری آینده گفت: نگاه اصولگرایان به انتخابات پیش رو، پروژه محور و همراه با تردید و امید است.

او ادامه داد: در انتخابات اسفند ماه ۹۸ اصولگرا‌ها توانستند با راهبرد اعتقادی و تکلیف محوری در شب‌های منتهی به انتخابات یک وحدت موقت بین جبهه پایداری، طیف نو اصولگرایی و مشارکت ضعیف اصولگرایان سنتی ایجاد کنند؛ یعنی در واقع به جای اینکه طیف‌های مختلف این جریان حول محور خاصی به اجماع برسند و بدنه اجتماعی خود را برای مشارکت در انتخابات اقناع کنند، به صورت بخشنامه‌ای از سازمان رای خود خواستند بدون هیچ سوالی به لیست آن‌ها رای بدهند.

عزیزی افزود: انتخابات ۹۸ شبیه به یک پروژه پیمانکاری و به صورت دستوری انجام شد، هرچند یک لذت لحظه‌ای را برای یک جمع کوچک به همراه داشت، ولی آثار زیان بار چنین روش‌های خیلی زود در سطح گسترده خودش را نشان می‌دهد و در اذهان می‌ماند؛کمااینکه در جلسات خصوصی اصولگرایان بحث ایجاد نهادی برای ائتلاف دائمی مطرح می‌شود که بنا دارند آن را بر روی سازه‌های شانا و جمنا استوار کنند.

تحلیلگر مسائل سیاسی،بیان کرد: به گمانم تصمیم گیران پشت پرده هنوز هم به راهبرد رقیب هراسی و تکلیف محوری دلخوش کرده‌اند، اما واقعیت‌های میدانی و مولفه‌های تاثیرگذار در انتخابات تغییر کرده است.

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی افزود: فضای انتخابات نسبت به دوره‌های گذشته بی روح و سرد است. جلسات آمادگی برای انتخابات هنوز شکل جدی به خود نگرفته و به صورت چند نفری، محدود و نامنظم برگزار می‌شود. البته مشخص نشدن نتیجه انتخابات آمریکا، وحشی‌گری ویروس کرونا و تعدد گزینه‌ها نیز بی تاثیر نبوده است.

او خاطرنشان کرد: هر چند سیاست کلی آمریکا نسبت به کشور ما خصمانه است و انتخاب “دونالد ترامپ” یا “جو بایدن” در این سیاست‌ها تغییری ایجاد نمی‌کند، ولی ترکیب تیم رئیس جمهور می‌تواند در انتخابات ما تاثیرگذار باشد، دلیل این تاثیرگذاری را هم باید در نوع نگاه و رفتار سیاست مداران داخلی جستجو کرد. اصلاح طلب‌ها با استفاده از هجمه رسانه‌ای خود سعی می‌کنند پیروزی بایدن را برای خودش یک پیروزی حساب کرده و فضای انتخابات را به نفع جریان خود عوض کنند. هر چند مسیر سختی را در پیش دارند ولی ناممکن نیست؛ لذا در چنین فضایی اتخاذ یک رویکرد و راهبردی مشخص برای انتخابات مشکل است؛ به ویژه آنکه ترکیب نامزدها نیز مشخص نباشد.

عزیزی یادآور شد: علاوه بر این یکی از مشکلات جریان اصولگرایی ابهام در تعریف معنای رجل سیاسی است؛ ما با تعداد زیادی گزینه مواجه هستیم که در حوزه سیاسی به اجتهاد خودشان عمل می‌کند، یعنی با استدلال‌های خودشان و ترغیب اعضای ستادشان به قطعیت می‌رسند که اصلح هستند و فرض را بر تکلیف شرعی گذاشته و بدون در نظر گرفتن شرایط بیرونی وارد رقابت‌های انتخاباتی می‌شوند.

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی افزود: در انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دقیقا از این ناحیه ضربه خوردیم. حضور همزمان محمد باقر قالیباف، سعید جلیلی و علی اکبر ولایتی از یک طرف و استعفای محمد رضا عارف به نفع حسن روحانی از طرف دیگر موجب شد که نتیجه انتخابات به نفع اصلاح طلب‌ها رقم بخورد.

تحلیلگر مسائل سیاسی بیان کرد: سوالی جدی دیگر برای اصولگرایان؛ مشخص نبودن رفتار انتخاباتی مردم است زیرا ما انتظار داشتیم که مجلس یازدهم خیلی فوری و ضرب الاجلی به مشکلات مردم ورود جدی بکند که متاسفانه تا اینجای کار به حاشیه رفته و نتوانسته هیج حرکت قابل ذکری برای حل جزئی‌ترین مشکلات مردم انجام دهد. اگر چند ماه منتهی به انتخابات هم این چنین سپری شود، قطعا معادله عوض خواهد شد.

انتهای پیام/