شرط پیروزی اصلاح طلب ها در انتخابات۱۴۰۰ تشکیل دولت اشتراکی با احمدی نژاد است

وهاب عزیزی تحلیلگر و فعال سیاسی در واکنش به تحرکات موسوی خوئینی ها و نوشتن نامه های چندلایه که بی شباهت به رفتارهای سیاسی احمدی نژاد نیست، گفت: این دعوت نامه ها به تنهایی قادر نیست بدنه اجتماعی اصلاح طلبان را به سمت مشارکت در انتخابات حرکت دهد. اگر چنانچه شرایط سیاسی اقتصادی کشور به همین صورت باقی بماند مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری نسبت به انتخابات مجلس یازدهم پایین خواهد بود. در چنین شرایطی گزینه های درجه چندم اصولگرایان براحتی می توانند از کرسی ریاست جمهوری بالا بروند.

مدیر مسئول جهادگران نیوز معتقد است حضور محمود احمدی نژاد در انتخابات ۱۴۰۰ معادلات اصولگرایان را در هم می ریزد. بر اساس نظرسنجی ها و تحقیق های میدانی، احمدی نژاد فعلا با فاصله معنی داری از بقیه کاندیداهای احتمالی جلوتر است. اگر آقای احمدی نژاد تائید شورای نگهبان را بگیرد که نتیجه مشخص است‌ و احمدی نژاد دولت مستقل از اصولگرایان را تشکیل می دهد.

در صورتی که احمدی نژاد احراز صلاحیت نشود، بهترین توصیه این است که دولت اشتراکی تشکیل دهد. بدین صورت که با ایجاد تعامل با یکی از کاندیداهای تائید صلاحیت شده پایگاه اجتماعی خود را پای صندوق های رای بیاورد. به شرطی که کاندیدای نیابتی و شریک سیاسی خود را قبل از اعلام صلاحیت ها مشخص نکند. با این ابتکار مشارکت مردم در انتخابات افزایش پیدا کرده قدرت و شانس پیروزی اصولگرایان کاهش می یابد که این شرایط برای اصلاح طلب ها ایده آل بوده و یک فرصت مناسبی هست که قبل از اصولگراها با احمدی نژاد به توافق رسیده و تشکیل دولت اشتراکی بدهند. 

طیف رفتاری احمدی نژاد در چندسال اخیر نشان داده است که در حوزه سیاسی مرد چرخش های ۳۶۰ درجه است.

وهاب عزیزی تصریح کرد: اگر احمدی نژاد از فرصت تشکیل دولت اشتراکی استفاده نکند، فرصت حضور در قدرت را برای همیشه از دست خواهد داد. چون دوری احمدی نژاد از کانون قدرت موجب می شود توان نیروهایش تحلیل رفته و به مرور زمان با فرسوده شدن ماشین تبلیغی، پایگاه اجتماعی خودش را نیز از دست بدهد.

البته اگر اصولگرایان از غرور ۹۸ پیاده شده و کمی واقع بین شوند، با جذب مجدد احمدی نژاد فرصت تعامل را از اصلاح طلب ها می گیرند.

در واقع محمد باقر قالیباف هم می تواند شریک سیاسی احمدی نژاد در تشکیل دولت اشتراکی باشد، مستند به این که تعداد کثیری از یاران احمدی نژاد با پرچم قالیباف وارد مجلس یازدهم  شدند.