دولت سیزدهم روی پله صدم

 

صد روز از استقرار دولت سیزدهم گذشته و اقدامات دولت زیر ذره‌بین مردم و کارشناسان قرار گرفته است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

به گزارش جهادگران نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ روزی بود که حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی حکم تنفیذ ریاست جمهوری خود را از رهبر انقلاب به مدت ۴ سال دریافت کرد؛ حالا ۱۰۰ روز از استقرار دولت وی بر کشور می‌گذرد.

۱۹ مرداد ماه، رئیس جمهور در اولین جلسه ستاد مقابله با کرونا، ۹ دستور اعم از تامین فوری اقلام درمانی بالاخص سرم و اکسیژن، بازنگری در دستورالعمل‌های بهداشتی و تعیین ضمانت اجرا برای آن، تمهید واردات واکسن به میزان مورد نیاز به منظور قطع زنجیره انتقال تا قبل از آغاز فصل سرما، تامین بدون محدودیت ارز برای واردات واکسن، سازماندهی جدید ظرفیت‌های مردمی و نیرو‌های مسلح برای ارائه خدمات درمانی و اقدامات پیشگیرانه، بازطراحی و ارتقای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی و اجرای آن، چند شیفته شدن مراکز تزریق واکسن به منظور پیشگیری از ازدحام و تسریع در انجام واکسیناسیون، اولویت در پرداخت مطالبات معوقه کادر درمان و افزایش نیروی انسانی کادر درمان با استفاده از ظرفیت دانشجویان دانشکده‌های پزشکی و پرستاری و نیرو‌های داوطلب مردمی صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

در این مدت ۱۰۰ روز، رئیس جمهور دو بار یعنی در ۱۳ شهریور و ۲۶ مهر ماه با مردم سخن گفت. رئیس جمهور در اولین گفت‌وگوی خود با مردم درباره مذاکرات برجام، ساخت مسکن، تامین کالا‌های اساسی، بازگشایی مدارس گفت‌وگو کرد و در دومین سخنرانی خود به مسائلی همچون ساخت ۴ میلیون مسکن در آینده، لغو تحریم‌ها و مذاکرات برجام و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پرداخت.

رئیسی در این مدت، جمعه‌های هر هفته را به حضور در میان مردم اختصاص داد و تاکنون از ۱۰ شهر و استان کشور بازدید کرده است؛ خوزستان، سیستان و بلوچستان، طبس، ایلام، یاسوج، بوشهر، شیراز، اردبیل، منطقه اندیکا و سمنان شهرها و‌استان‌هایی بود که رئیس جمهور به همراه تیم دولت به آنجا سفر کرده است.

در مدت این صد روز ۱۳ بار جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت تشکیل شد که محور موضوعات این جلسات عمدتا اقتصاد کشور، نرخ تورم، تقویت ارزش پولی، حمایت از تولید داخلی، کنترل قیمت‌ها، ثبات در بازار، تنظیم بازار و هدایت نقدینگی به سمت تولید بوده است.

عملکرد صد روزه رئیس جمهوری

جنگ دولت سیزدهم با کرونا در صد روز

دو سال از ورود ویروس کرونا به کشور گذشت؛ درست است که در مدت این دولت دوازدهم تلاش خود را برای بهبود شرایط کشور انجام داد، اما این تلاش کافی نبود؛ بر اساس آمار منتشر شده گمرک، بیشترین واردات واکسن کرونا از ۱۵ بهمن‌ماه ۹۹ تا ۳۱ شهریورماه امسال مربوط به واکسن سینوفارم چین با ۳۲ محموله بالغ بر ۵۰ میلیون و ۷۲۶ هزار و ۳۹۶ دز بوده است.

پس از آن سه محموله واکسن آسترازنکا (وارداتی از ژاپن) با ۲ میلیون و ۹۱۱ هزار و ۸۱۰ دز، یک محموله کووکس وارداتی از ایتالیا با یک میلیون و ۴۵۲ هزار دز، یک محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از چین- سبد کووکس با یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۶۰۰ دز، ۱۲ محموله واکسن روسی اسپوتنیک با یک میلیون و ۳۴۵ هزار دز، ۲ محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از روسیه با ۹۶۳ هزار دز، یک محموله کووکس وارداتی از کره جنوبی با ۷۰۰ هزار و ۸۰۰ دز، دو محموله واکسن آسترازنکا وارداتی از اتریش با ۶۵۰ هزار دز و یک محموله واکسن بهارات هندی با ۱۲۵ هزار دز وارد کشور شده است.

طبق این آمارها، بیشترین میزان واردات واکسن در شهریورماه امسال و در دولت سیزدهم تاکنون با ۳۳ میلیون و ۶۴۳ هزار و ۹۹۶ دز بوده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

در حالی که تصور می‌شد با توجه به ادامه روند شیوع کرونا در جهان، سفر‌های زیارتی فعلا برقرار نشود، اما در سفر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق به کشورمان، لغو ویزای عراق و حتی تشرف ایرانیان به عراق در ایام اربعین به صورت جدی پیگیری شد؛ تا جایی که امسال برخلاف سال گذشته زائران ایرانی به زیارت اربعین مشرف شدند. این امر در حالی است که سال گذشته علی رغم موافقت دیرهنگام دولت عراق و محدودیت سهمیه، هیچ زائر یا موکبی برای زیارت اربعین به عراق اعزام نشد.

چندی پیش طرحی مبنی بر هوشمندسازی محدودیت‌های کرونایی در دستور کار دولت و وزارت کشور قرار گرفت. این طرح ابتدا در سه استان آذربایجان غربی، کردستان و قزوین انجام شد. به گفته کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت طبق این طرح که از ابتدای آذر در سراسر کشور اجرا می‌شود، افرادی که واکسن تزریق کرده‌اند، آزادی عمل بیشتری خواهند داشت و در تردد‌های بین‌استانی و شبانه مشکلی نخواهند داشت.

همچنین اجرای این طرح در وهله اول بر حوزه اصناف و حمل و نقل عمومی متمرکز شده است، در بخش اصناف کسبه باید یک “کیو آر کد” دریافت و بر شیشه مغازه و فروشگاه خود نصب کنند تا اطلاعاتی همچون وضعیت سلامت، واکسیناسیون و تست کرونای آن‌ها برای مشتریان با استفاده از اسکن از گوشی‌های هوشمند مشخص شود؛ در بخش حمل و نقل عمومی نیز پیش بینی شده که استفاده کنندگان از تاکسی‌ها بتوانند از طریق پلاک خودرو این اطلاعات را دریافت کنند.

البته به گفت احمد وحیدی وزیر کشور درباره محدودیت‌های کرونا بیان کرد که در محدودیت‌ها تغییراتی حاصل نشده و تا رفع پیک ششم به قوت خود باقی است. بازگشایی مدارس هم از دیگر اقدامات دولت سیزدهم در مدت ۱۰۰ روز بود؛ بر همین اساس و به گفته مسئولان مدارس متوسطه دوم از ۱۵ آبان بازگشایی شدند؛ همچنین متوسطه اول و ابتدایی از اول آذرماه بازگشایی خواهند شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی

عملکرد دولت سیزدهم زیر ذره بین ارزیابی

با مرور بر اقدامات دولت سیزدهم در ۱۰۰ روز گذشته، شاهد اقدامات موثر در بحث‌های مهمی مانند رسیدگی به مشکلات معیشتی مردم، مهار ویروس کرونا، بازگشایی مدارس و… بودیم. محمد پارسا نجفی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که دولت  در بحث غنی‌سازی هسته‌ای به پیام‌های تهدیدآمیز آمریکایی‌ها را توجه نکرده و با قدرت در حال انجام برنامه‌ریزی‌های خود است. همچنین دولت در بخش مذاکرات هسته‌ای به صورت بلند نظرانه‌ای به مذاکرات نگاه کرده و بر خلاف آقای حسن روحانی و تیم مذاکره کننده او اعم از آقای ظریف و عراقچی، برای مذاکره با آمریکایی‌ها هول نمی‌زند و از دیده بالا به قضیه نگاه می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی درباره اقدامات دولت در بحث مسائل منطقه‌ای بیان کرد که گسترش روابط اقتصادی ایران با کشور ترکمنستان و پاکستان از نقاط قوت بخش سیاست خارجی دولت جدید است؛ همچنین پیوستن ایران به پیمان شانگ‌های از اقدامات خوب صد روز دولت می‌توان یاد کرد.

نجفی با تاکید دولت می‌توانست در رابطه با کشور‌های قفقاز، جمهوری آذربایجان و عراق بهتر عمل کند بیان کرد: عراق مهم‌ترین همسایه ایران است و همیشه ایران و عراق روابط کاملاً در هم تنیده و برهمکنش کننده‌ای داشتند؛ دولت می‌توانست برای تقویت این روابط بهتر وارد عمل شود و فعال‌تر خود را نشان دهد.

همچنین محسن دیانت کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، بر این باور است دولت باید بر روی کار آمدی و ماموریت تمامی مسئولان هدف گذاری کند و آماده ترمیم و بهینه سازی خود باشد؛ اگر مسئولی نمی‌تواند ماموریت و وظیفه خود را به درستی انجام دهد، باید خیلی سریع شناسایی شود و نیروی توانمند‌تر و مجرب‌تر سر کار بیاید.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: تغییر و تحول گسترده و غیرگسترده حق همه دولت‌ها است، اما آن دولتی قطعاً سود می‌برد که جنبه‌های مثبت دولت قبل را حفظ کند و جنبه‌های منفی آن را برطرف کند. دولت باید بتواند گرانی و تورم را تا حدودی کنترل کند، هچنین افزایش تورم نقطه ضعف بزرگی برای دولت است و باید همه هم و غم خود را برای بهبود کنترل تورم، افزایش ارزش پول ملی و مقابله با بیکاری به کار بگیرد.

 

انتهای پیام/