جهادگران ایران اسلامی

جهادگران ایران اسلامی” یک تشکیلات سیاسی است که با دبیرکلی وهاب عزیزی در انتخابات دوره هفتم مجلس شورای اسلامی (سال1382) با نام ائتلاف بزرگ جهادگران ایران اسلامی اعلام موجودیت کرد.

لوگوی حزب جهادگران 

شعار اصلی این جریان “ولایت پذیری” – “اخلاق اسلامی” و “حرکت جهادی” است.

خط و مشی سیاسی جهادگران در بیانیه‌ها، مستقل  از دو جریان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا اعلام شده‌است. اما بنظر می‌رسد از نظر پیشینه فکری به اصولگرایان نزدیک تر باشد.

محسن قمی در انتخابات مجلس خبرگان رهبری به عنوان سرلیست جبهه جهادگران ایران اسلامی اعلام شد.

وهاب عزیزی در سال 1382 که در سن 28 سالگی کاندیدای مجلس شورای اسلامی شده بود با تشکیل ائتلاف جهادگران ایران اسلامی سی نفر کاندیدا از حوزه انتخابیه تهران معرفی نمود که هفت نفر از آن‌ها به مجلس راه پیدا کردند.

رنگ فیروزه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری دروه دوازدهم به عنوان رنگ انتخاباتی جهادگران ایران اسلامی اعلام شد.

دبیرکل جهادگران ایران اسلامی پیش‌بینی کرده بود که اصولگرایان سید ابراهیم رئیسی را به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم انتخاب می‌کنند.

 

فعالیت‌های جهادگران ایران اسلامی در مقاطع مختلف را می‌توانید در بخش‌های ذیل مطالعه کنید.

دبیرکل جهادگران نسبت به طرح استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی منتقد بود.

 

انتخابات مجلس نهم

جهادگران ایران اسلامی در انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره نهم نیز فعالیت داشت.[۹] ابتدا یک لیست هفت نفره به عنوان اعلام آمادگی منتشر شد.وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی در این انتخابات از حوزه تهران، اسلامشهر، ری و شمیرانات کاندیدای مجلس شد.

 

در دور اول انتخابات مجلس نهم یک لیست بیست و شش نفره  با سرلیستی وهاب عزیزی از تهران و تعدادی کاندیدا هم از شهرستان‌های دیگر معرفی شد. و در دور دوم انتخابات تهران هم لیست داد. در این انتخابات ۱۹ نفر از کسانی که در لیست جهادگران قرار داشتند به مجلس راه پیدا کردند.

ریاست جمهوری یازدهم

جهادگران ایران اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم ابتدا از ائتلاف سه‌گانه اصولگرایان (محمد باقر قالیباف – غلامعلی حداد عادل – علی اکبر ولایتی) حمایت کرد.و اعلام نمود که ائتلاف (1+2) جهادی عمل می‌کند و اعضای این ائتلاف هر سه نفر از السابقون انقلاب هستند. قرار بود در نزدیکی انتخابات با توجه به نظر سنجی‌ها دو نفر از این‌ها انصراف دهند و یک نفر وارد انتخابات شود که حداد عادل بعد از مدتی به این قرار عمل نموده و انصراف داد ولی ولایتی انصراف نداند. با توجه به اینکه قالیباف نسبت به دیگر کاندیداها وضعیت بهتری داشت لذا جبهه جهادگران در نزدیکی انتخابات از نامزدی محمد باقر قالیباف حمایت کرد.

 

شورای شهر چهارم

در انتخابات شوراهای اسلامی شهر دوره چهارم جبهه جهادگران ایران اسلامی از حوزه انتخابیه تهران با شعار “کارآمدی، صداقت، ولایت مداری” کاندیدا معرفی کرد.افراد زیر در مرحله اول به عنوان لیست اولیه معرفی شدند:

عبدالمقیم ناصحی، مرتضی طلایی، مسعود زاهدی اول، علی اصغر راعی حصار، فهیمه خان محمدزاده، سید مناف هاشمی، بهنام عزت نژاد، اصغر نصیری، کیانوش سبزی پور، هادی درویشی، صادق احتشامی، محسن پیرهادی، حسین کلخورانی، جواد قربانی شمشادسرا، مهدی آزادواری.

 

در این انتخابات جهادگران چند روز قبل از شروع رقابت‌ها یک لیست 15 نفره اعلام کردو چند روز بعد لیست 25 نفره از تهران معرفی کرد و روزهای آخر لیست خود را به 31 نفر رسانید.

 

انتخابات مجلس دهم

جهادگران ایران اسلامی در انتخابات مجلس دهم که همزمان با انتخابات دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری برگزار شده بود با انتشار بیانیه ای اعلام نمود که مستقل از دیگر جریان‌های سیاسی وارد انتخابات شده‌است : “ما جهادگریم و فرهنگ جهادگری مکتبی است که خودش جریان ساز بوده و زیرمجموعه هیچ جریانی قرار نمی‌گیرد.” در این انتخابات لیست کاندیداهای جهادگران به صورت مرحله ای و در چند نوبت تکمیل شد.

” 20 جهادگران به مردم ” عنوان همایشی بود که در آن بیست نفر از کاندیداهای جهادگران ایران اسلامی برای انتخابات مجلس شورای اسلامی دوره دهم اعلام شد.

مجلس خبرگان رهبری پنجم

در پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری جهادگران ایران اسلامی در استان تهران یک لیست پنج نفره با سرلیستی محسن قمی معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر رهبر ایران معرفی کرد.

جبهه جهادگران ایران اسلامی در بیانیه ای به مناسبت انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود: “امسال دو انتخابات مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی آزمون بزرگی است که با مشارکت حداکثری، هوشمندی و بصیرت علوی اقشار مختلف مردم می تواند برگ زرین دیگری بر دفتر افتخارات این سرزمین سربلند بیفزاید.”

 

ریاست جمهوری دوازدهم

جهادگران ایران اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم به عنوان جریان سوم اعلام کرد که مستقل از دیگر جریانات سیاسی وارد انتخابات می‌شود. این جریان دبیرکل خود را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری معرفی کرد. وهاب عزیزی  روز دوم ثبت نام با حضور در ستاد مستقر در وزارت کشور نامزدی خود را اعلام نمود.

وهاب عزیزی چند روز پس از ثبت نام، با انتشار یک بیانیه از سوی جبهه جهادگران ایران اسلامی از ادامه نامزدی انصراف داد و علت انصراف خود را ثبت نام محمود احمدی نژاد در انتخابات اعلام کرد.

حمایت از عملکرد شورای نگهیان: جبهه جهادگران در فرآیند انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم با صدور بیانیه از تصمیم شورای نگهبان در تائید صلاحیت کاندیداهای ریاست جمهوری تقدیر کرد. افرادی که برای انتخابات ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تائید شدند عبارتند از: حسن روحانی، سید ابراهیم رئیسی، محمد باقر قالیباف، اسحاق جهانگیری، سید مصطفی میرسلیم و مصطفی هاشمی طبا 

 

همایش های “اصل حضور”

جهادگران ایران اسلامی پس از انصراف دبیرکل این جریان از ادامه نامزدی ریاست جمهوری، در این انتخابات از هیچ کاندیدای دیگری برای ریاست جمهوری حمایت نکرد و فعالیت خود را در قالب برگزاری “همایش های اصل حضور” معطوف به حمایت از کلیت برگزاری انتخابات نمود. در این همایش‌ها که به صورت منظم روزهای زوج هر هفته برگزار می‌شد. به مدت سه ساعت تعداد 20 سخنران نظرات و تحلیل‌های خود را در خصوص لزوم مشارکت رد انتخابات مطرح می‌کردند. دبیرکل جهادگران در این سخنرانی‌ها از حضور در صحنه انتخابات به عنوان جهاد کبیر یاد می‌کرد.

انتخاب رنگ فیروزه ای

در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری که همزمان با انتخابات شوراهای اسلامی شهر دوره پنجم برگزار شده بود، جبهه جهادگران ایران اسلامی با اعلام “دولت جوان” رنگ فیروزه ای را به عنوان رنگ انتخاباتی این تشکل عنوان نمود.

دلایل انتخاب این رنگ چنین بیان شده‌است: “رنگ ‘فیروزه ای’ نماد دولت جوان انتخاب شده است تا یادآور پاکی و صداقت، عشق و ایمان، « عشق » به فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و « عشق » به همه مردم ایران باشد. “

شورای شهر پنجم

در انتخاب شوراهای اسلامی شهر دوره پنجم که همزمان با انتخابات ریاست جمهوری دوره دوازدهم 29 اردیبهشت ماه 1396 برگزار شده بود جهادگران ایران اسلامی – پس از انصراف وهاب عزیزی از ادامه نامزدی ریاست جمهوری – فقط در حوزه شوراها وارد انتخابات شد.

جهادگران ایران اسلامی در انتخابات شوراهای پنجم ابتدا اعلام نمود که با 110 نفر  از کاندیداها در خصوص لیست جهادگران مصاحبه کرده‌است و تا نزدیکی‌های انتخابات این عدد به با 230 نفر رسید و از بین کاندیداهای مصاحبه شده یک لیست 31 نفره برای تهران معرفی شد. شاخصه‌های ارزیابی و انتخاب کاندیدا برای قرار گرفتن در لیست جهادگران تخصص، تعهد، مردم باوری و سرشناسی با رویکرد تخصصی، برنامه محور و شایسته گزینی اعلام شده بود.

محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان سرلیست این جریان در انتخابات شوراهای شهر برای شهر تهران معرفی شده بود که در دیگر لیست‌ها نیز حضور داشت .

در انتخابات دوره پنجم شوراها افراد زیر در لیست جهادگران قرار داشتند:

محسن هاشمی رفسنجانی، احمد حکیمی پور، حسین امیدوار، وهاب عزیزی، علی اصغر خانی، سیامک کنعانی، رضا تقی پور، علی حکمت، بابک نگاهداری، اقبال محمدی، الهه راستگو، اشرف تشکری، حشمت الله کرمی(سردار کریم پور)، علی کفایی محمد نژاد، رضا جلالی، سعید کفاش، شمس الدین نیک منش، مرتضی عباسی نهوجی، محمد سلیمانپور، غلامرضا تیز فهم، مهدی فاطمی،