تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورا‌ها در شهرستان‌های ۲۰ استان کشور نهایی شد

 

رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از نهایی شدن تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورا‌ها در شهرستان‌های ۲۰ استان کشور خبر داد.

انتخابات شوراهای شهر و روستا

جهادگران نیوز – سیدحمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از نهایی شدن تشکیل هیئت‌های نظارت بر انتخابات شورا‌ها در شهرستان‌های ۲۰ استان کشور و صدور احکام اعضایشان خبر داد و گفت: تشکیل این هیئت‌ها در شهر‌های باقی‌مانده از دیگر استان‌ها به زودی با تکمیل فرایند صدور احکام، نهایی می‌شود.

این نماینده مجلس با بیان اینکه مرحله بعدی شکل‌گیری هیئت‌های نظارت در بخش‌هاست، افزود: به محض استقرار هیئت شهرستان و ارائه پیشنهاد از سوی آن‌ها، اعضای هیئت‌های نظارت بخش مشخص می‌شوند.

وی ادامه داد: با معرفی این افراد، ساختار کلی نظارت بر انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا در کشور نهایی شده و در بخشداری‌ها، فرمانداری‌ها و استانداری‌ها یا سایر مراکز مناسب سراسر کشور مستقر خواهند شد؛ پس از استقرار، ناظران شعب اخذ رای انتخاب و احکامشان صادر می‌شود.

عضو کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌های مجلس همچنین درباره روند شکل‌گیری هیئت‌های اجرایی انتخابات شورا‌های شهر و روستا توضیح داد: برای تشکیل هیئت‌های اجرایی مطابق قانون، ابتدا ۳۰ نفر به عنوان معتمد معرفی می‌شوند و پس از تایید صلاحیت این افراد از سوی هیئت‌های نظارت، با رای این معتمدان ۸ نفر به عنوان هیئت‌ اجرایی انتخاب خواهند شد. در نتیجه مسئولیت سازوکار اجرایی انتخابات در بخش و شهرستان بر عهده‌شان قرار می‌گیرد.

کاظمی تاکید کرد: کلیه روند انتخابات از تأیید معتمدان، تشکیل هیئت اجرایی و نظارت بر انتخابات در شعب از سوی هیئت‌های بخش و استان مورد نظارت قرار می‌گیرد و گزارش‌های مربوط به هیئت مرکزی منعکس می‌شود.

هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا در هر دوره از انتخابات با معرفی ۶ نماینده داوطلب از سوی کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها و چهار نماینده داوطلب از سوی کمیسیون اصل ۹۰ به صحن مجلس و با رای نمایندگان انتخاب می‌شوند. در این هیئت با رای نمایندگان ۳ نماینده از کمیسیون شورا‌ها و دو نماینده از کمیسیون اصل نود حضور دارند.

۲۳ آذر ماه سال جاری با رای اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا‌های شهر و روستا سیدحمیدرضا کاظمی، نماینده پلدختر به عنوان رئیس، سید مصطفی آقامیرسلیم نماینده تهران به عنوان نایب رئیس و محمدصالح جوکار نماینده یزد به عنوان سخنگوی هیئت مذکور در ششمین دوره انتخابات شورا‌ها انتخاب شدند.

مطابق آیین‌نامه اجرایی انتخابات شورا‌های اسلامی روستا و بخش، اعضای هیئت مرکزی نظارت با مشورت مجمع نمایندگان استان‌ها انتخاب می‌شوند که برای هر استان، سه نماینده مجلس در انتخابات استان جهت نظارت منتخب خواهند شد. این سه نفر در استان‌ها برای هر شهرستان و هر بخش پنج نفر را انتخاب می‌کنند.

به گفته سیدحمیدرضا کاظمی رئیس هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، مرحله تشکیل هیئت‌های عالی نظارت بر انتخابات شورا‌ها در استان‌های ۳۱ گانه کشور پیش‌تر به پایان رسیده و این هیئت‌ها مستقر شده‌اند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

انتهای پیام/