بخشی از آنچه در مجلس ۵ دی ۱۴۰۰ گذشت

 

مجلس نخستین نشست علنی زمستان ۱۴۰۰ را برگزار کرد.

5 دی مجلس شورای اسلامیبه گزارش  جهادگران نیوز، پس از یک هفته بدون نشست علنی، زنگ مجلس خورد و پارلمان یازدهم دومین زمستان خود را آغاز کرد.

اگرچه شورای نگهبان نظر نهایی را در مورد مصوبات پارلمانی می‌دهد، اما مجلس امروز با یک طرح دو فوریتی، پس از چند دهه شیوه بررسی لایحه بودجه کشور را تغییر داد. طرح اصلاح ماده ۱۸۲ قانون آیین‌نامه داخلی مجلس رسیدگی به لایحه بودجه را «دو شوری» کرد اما دولت همچنان تا پانزدهم آذرماه هر سال فرصت ارائه لایحه را به پارلمان دارد.

لایحه بودجه بر اساس مصوبه نمایندگان همراه با پیوست‌ها و جداول به کمیسیون تلفیق بودجه می‌رود و این کمیسیون هم باید تا مدت ۵ روز از زمان دریافت لایحه، گزارشش را در مورد کلیات لایحه بودجه منتشر کند.

گزارش کمیسیون تلفیق در نخستین جلسه علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می‌گیرد و در آن جلسه پس از گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات هم در فرصت ۱۰ دقیقه‌ای گزارش خود را ارائه خواهد داد. پس از این فرآیند، نمایندگان برای رد یا تصویب کلیات لایحه بودجه سالانه رأی گیری می‌کنند که در صورت تصویب، آنها می‌توانند حداکثر ظرف مدت ۱۰ روز پیشنهاد‌هایشان را به کمیسیون‌های تخصصی ارائه دهند.

اما اگر کلیات به تصویب مجلس نرسد، به دولت اعلام می‌شود تا حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز لایحه اصلاح شود و به مجلس ارائه کند.

گفتند فرماندار را از اعضای ستاد آیت الله معرفی کنید
در میانه دستور کارها، حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده رباط کریم به هیئت رئیسه مجلس تذکری داد که البته گفته‌هایش به استاندار تهران باز می‌گشت. او گفت که «هیئت رئیسه از ما دفاع کند؛ به ما می گویند از محل خود و از اعضای ستاد آیت الله رئیسی کسی را برای فرمانداری معرفی کنید اما از ۲۰ نفر هم حتی یک نفر را محض احترام قبول نمی‌کنند و می‌گویند ما استانداریم و هرکاری بخواهیم انجام می‌دهیم.»

نوروزی اضافه کرد که «به آقایان بفرمایید همراهی و همفکری خوب است؛ به خصوص که ما را ۱۵ سال است می‌شناسید و اقوامی در استان تهران نداریم و کسی را معرفی نمی‌کنیم، اما خودشان گفته بودند فردی بومی و از ستاد آیت الله رئیسی معرفی کنید، اما بعد می‌روند و با روزنامه ایران و … مصاحبه‌های دیگری می‌کنند.»

این گفته‌ها به یک فیلم در روزهای اخیر ارتباط داشت که در یک جلسه، حجت الاسلام نوروزی نماینده رباط کریم و منصوری استاندار تهران لحظاتی درباره فرماندار پیشنهادیشان گفت‌وگو کردند. منصوری پشت تریبون خطاب به نوروزی گفته بود آن شخص «سابقه اجرایی هم نداشته، جسارتاً شما نباید به جای من منصوب کنید. من به این جمع بندی نرسیدم».

شاید سیستان و بلوچستان زودتر سیراب شود
مجلس امروز به بررسی طرح انتقال آب دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان هم اولویت داد تا پروژه آبرسانی زودتر بتواند استان‌های سیستان و بلوچستان تا خراسان جنوبی، رضوی و شمالی را سیراب کند.

5 دی مجلس شورای اسلامی

کسی حواسش به اصلاح شرط آزمون وکالت بود؟
نماینده‌های پارلمان امروز اصلاح چند محتوای پیش نویس‌های قانونی را در دستور کار داشتند تا شورای نگهبان به آنها دیگر ایرادی وارد نکند. مجلس با رأی موافق به یک تغییر در طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار، طرح را اصلاح کرد اما به نظر می‌رسد از آنچه شورای نگهبان پیشتر به آن ایراد وارد کرده بود، محتوای طرح بهتر هم نشد و واکنش بعضی نمایندگان را هم در پی داشت.

حذف سابقه قضاوت و نمایندگی مجلس که پیش از این مخالفت بعضی قضات و نمایندگان مجلس را با خودش همراه کرد، با ایراد شورای نگهبان هم مواجه شده بود. شورای نگهبان مصوبه قبلی را مغایر با قانون اساسی به علت «تبعیض ناروا» اعلام کرده بود و سخنگوی این شورا هم گفته بود «برخی افرادی که معافیت آنها در این مصوبه برداشته شد، صلاحیتشان برای کار حقوقی و وکالت مسلم است؛ مانند یک قاضی که سی سال قضاوت کرده و لازم نیست آزمون بدهد.» این در حالی است که کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در اصلاحیه‌اش آورد که دیگر «هرگونه سابقه‌ای جایگزین آزمون وکالت نخواهد بود».

گفته‌های ناظران صحن علنی حاکی است کمال علی‌پور نماینده قائمشهر در اعتراض به این مصوبه در جایگاه هیئت رئیسه به علی نیکزاد، نایب رئیس اول مجلس و اداره کننده نشست علنی اعتراض کرده و سید کاظم دلخوش، نماینده صومعه سرا هم دقایقی بعد معترض شده و گفته این اصلاحیه کمیسیون، ارتباطی به ایراد شورای نگهبان نداشته است. این در حالی بود که نمایندگان دیگر در دقایق انتهایی نشست علنی واکنش خاصی به این اتفاق نداشته‌اند.

خسارت جنگ دوم قره‌باغ را ندهید، استیضاح می‌کنم
وقتی نوبت به تذکر نمایندگان مجلس به دستگاه‌های اجرایی رسید، حسین حاتمی نماینده کلیبر، خداآفرین و هوراند به وزیر کشور و وزیر امور خارجه تذکر داد و گفت که «در جریان جنگ دوم قره‌باغ به اموال مردم خداآفرین خسارت و آسیب‌هایی وارد شده و هنوز هم جبران خسارت نشده است.»

او البته توضیح داد تاکنون چندین بار تذکر داده و وزیر کشور هم گفته وزارت امور خارجه باید پاسخگو باشد که این وزارتخانه هم در وظایفش جدیت نداشته است.

حاتمی گفت که وزیر کشور و وزیر امور خارجه باید در اسرع وقت موضوع را تعیین تکلیف کنند و تهدید کرد، بار دیگری وجود ندارد و از آخرین اهرم نظارتیش یعنی استیضاح استفاده خواهد کرد.

5 دی مجلس شورای اسلامی

قیمت دارو را دستوری نکنید
علی خضریان نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس هم از قیمت دارو گله کرد و تذکر داد «قیمت قرص‌های مسکن و ضددرد مثل ناپروکسن بعضاً تا ۶ برابر بالا رفته است.»

او به رئیس جمهور گفت که «در زمینه قیمت دارو فقط به صورت دستوری عمل نشود. در حوزه سمعک‌ها اخباری به گوش رسیده که این ابزار شنوایی تا ۷۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. فردی به من رجوع کرد و گفت من پول تهیه سمعک برای فرزندم را ندارم، در حالی که این حق اجتماعی مردم است. هنوز ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی حذف نشده این آسیب‌ها در حوزه بهداشت و درمان دیده می‌شود، در نتیجه نظارت‌ها باید دقیق باشد.»

ذوالنوری: حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تبعات سنگین دارد
حجت الاسلام ذوالنوری هم که چند ماهی می‌شود رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیست، تذکر داد که حذف ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی تبعات سنگینی را برای مردم خواهد داشت و به جای حذف آن، باید شیوه نظارت بر توزیع نهاده های دامی و کنترل بازار مدیریت شود.

دومین نشست زمستانی مجلس سه شنبه این هفته خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

 

انتهای پیام/