وهاب عزیزی: هیس! آبرو داریم

آبرو، مصلحت، ملاحظه، واژه هایی هستند که همواره مورد تجاوز و سوء استفاده قرار می گیرند.

 

در گذشته نه چندان دور؛ اگر کودکی مورد تجاوز قرار می گرفت و یا خانمی هتک حرمت می شد، تنها واکنش خانواده ها سکوت بود برای حفظ آبرو … و…

کدام آبرو؟ چه مصلحتی؟

 آبرو و مصلحتی که رعایت آن موجب جِرخوردن احساس افکار عمومی شود به درد لای جرز هم نمی خورد.

متاسفانه فرهنگ تحجر آبرو پنداری و مصلحت پروری نابجا به عرصه حکمروایی و سیاست نیز وارد شده است.

در تمام کشورهای دنیا که حکومت شان بر پایه دموکراسی و انتخابات استوار است، ساز و کارهای مشخصی وجود دارد که نمایندگان و دولت ها وظایف خود را درست انجام دهند.

در این کشور ها برگزاری “انتخابات زود هنگام” ، “استیضاح” و “استعفا” یک تابو نیست. بلکه هر وقت لازم باشد برای درمان ناکارآمدی مجلس و دولت انتخابات زود هنگام برگزار می کنند و یا اعضای دولت استیضاح و جایگزین می شوند تا سیستم خدمت رسانی به مردم مختل نشود.
خیلی از مدیران مقصر هم قبل از استیضاح و برکناری خودشان استعفا می دهند.

❗️متاسفانه در ایران نماینده های مجلس و دولت ها خیالشان راحت است که پس از کسب قدرت، به مدت چهار سال به هر سبکی که بخواهند می تازند، به هیچ نهادی هم پاسخگو نیستند.
لذا دولت ها (از هر جناحی که باشند) نگران عملکرد خود نبوده و اغلب در چهار ساله دوم، کشور را شخم می زنند و می روند. بدون اینکه بذری کاشته باشند، مگر بذر فقر و فلاکت برای مردم.

❓ چرا اینقدر با #انتخابات_زودهنگام و استیضاح غریبه ایم؟ چه مصلحتی بالاتر از حفظ نظام و آرامش مردم! چه آبرویی مهمتر از آبروی پدرانی که دیگر سیلی نیز صورتشان را سرخ نمی کند.
شاید مطرح شود که برگزاری انتخابات زودهنگام هزینه دارد. اگر لازم باشد، هزینه تعویض یک قطعه معیوب خیلی کمتر از آسیب دیدن کل سیستم هست و موجب بالندگی و تعالی آن می شود.

🔸 استیضاح و استعفا که پیش کش، بعضی ها چنان حاشیه امنی برای خودشان درست کرده اند که حتی یک نقد ساده را نیز بر نمی تابند. در حالی که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرموده اند که عملکرد مسئولین را نقد کنید.

وهاب عزیزی

 

مطالب مرتبط:

عزیزی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

استانی شدن انتخابات مجلس مانع گردش نخبگان است