وهاب عزیزی: ورود شورای شهر تهران به میدان مین

وهاب عزیزی

#یادداشت

این چند خط را فارغ از دیدگاه سیاسی_ به عنوان یک ناظر منصف ِ مشرف به کار سیاسی اجتماعی _ جهت استحضار اعضای شورای شهر تهران و قضاوت آیندگان می نویسم.

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران ایران اسلامی
🔻 در جلسه یکشنبه دوم دی ماه شورای شهر تهران کلیات طرح کاهش و ادغام معاونت‌های شهرداری تهران را با ۱۰ رای موافق و ۹ رای مخالف به تصویب رساندند.
طراحان این طرح تصمیم دارند تعداد معاونت های شهرداری را از ۹ تا به ۶ تا کاهش دهند و همچنین برنامه هایی نیز برای کاهش تعداد مناطق شهرداری و ادغام سازمانها دارند.
موافقین، از این طرح به عنوان جراحی بدنه بزرگ شهرداری یاد می کنند. اما به این مهم توجه نکرده اند که نه جراحان سابقه چنین جراحی بزرگی را دارند و نه این پیکر حجیم که از سوء تغذیه دوساله رنج می برد تحمل چنین جراحی گسترده ای را دارد. بنابر این به دلایلی که اشاره خواهم کرد، محتمل ترین نتیجه این جراحی به کما رفتن بیمار، تیم جراحی و جریان سیاسی مطبوع خواهد بود.

نکته اول: اعضای محترم شورای شهر مستحضر باشند که اجرای چنین طرحی در ابتدای امر مستلزم تهیه پیوست های مطالعاتی اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و مدیریتی است تا تمامی ابعاد آن مورد بررسی کارشناسی قرار بگیرد. و شورای پنجم برای انجام این کار زمان لازم را ندارد.

نکته دوم: عنایت داشته باشند، سازمان گسترده شهرداری تهران یک شبه و آنی ایجاد نشده است که بتوان آن را سریع جراحی و کوچک نمود. این ساختار سازمانی در طول زمان نسبتا طولانی بنا به نیاز و با پیشنهاد کارشناسان همین بدنه شهرداری ایجاد شده است. و این بدنه در مقابل جراحان تازه وارد مقاومت نشان خواهد داد.

نکته سوم: بنابر اظهارات خود اعضا، شورای شهر تهران یک سوم از زمان مفید خود را صرف انتخاب شهردار نموده و گرفتار مسائل حاشیه ای بوده است لذا تا حالا در کارنامه خود چیزی برای عرضه به افکار عمومی ندارد. بنابراین دیگر هیچ فرصتی برای انجام ریسک به این بزرگی را ندارد.

نکته چهارم: دامنه موج حذف ۲۵۰ مدیر، در سطوح پایین تر به هزار نفر و یا بیشتر خواهد رسید. اعضای شورای شهر که در عقبه خود با انواع فشارها برای تصاحب پست های مدیریتی مواجه هستند با اجرای این طرح عملا دست و پای خود را طناب پیچ می کنند و این یعنی از دست دادن بخش عظیمی از طرفداران، دلسردی و فراهم شدن مقدمات شکست جریان مطبوع در انتخابات مجلس سال آینده.

نکته پنجم: کلیات طرح با ۱۰ رای موافق در مقابل ۹ رای مخالف تصویب شده است. محمدعلی نجفی که رای اکثریت مطلق شورای شهر را داشت نتوانست کار بکند، آیا طرحی که از لبه پرتگاه برگشته موفق خواهد شد؟ هرگز .

🔻نکته طلایی: شورای شهر تا بخواهد جزئیات طرح را تصویب کند سال دوم از عمر چهار ساله خود را پشت سر گذاشته است. سال آخر نیز سال ارائه کارنامه در کارزار انتخابات است. لذا برای اجرای طرح مذکور تنها یک سال فرصت دارد که فرصت فوق العاده کمی است.

🔻در پایان: به اعضای شورای شهر پنجم تهران توصیه می کنیم در اجرای طرح فوق تامل بیشتری داشته باشند.