وهاب عزیزی: فیلتر شبکه های اجتماعی بی اثر می شود

با همه گیر شدن فیلتر شکن ها، پیام رسان های تلگرام، توئیتر و شبکه یوتیوب با استقبال بیشتری روبرو خواهند شد.

مدیر مسئول جهادگران نیوز در واکنش به فیلتر شدن واتساپ و اینستاگرام گفت: فیلتر راه چاره برای کنترل شبکه های اجتماعی نیست، بلکه یک مانع و سرعت گیر موقتی است که فقط زحمت کاربران را زیاد می کند، البته مردم به مرور زمان به آن عادت کرده و راه دور زدن فیلترینگ را پیدا می کنند. 

زمانی که تلگرام فیلتر شد تعدادی از کاربران برای سهولت ارتباط به واتساپ روی آوردند و عده ای هم با استفاده از فیلتر شکن همچنان دارن از تلگرام و توئیتر استفاده می کنند.

وهاب عزیزی: با تصویب طرح صیانت، فضای مجازی پلیسی می‌شود

اخیرا واتساپ و اینستاگرام را هم فیلتر کردند که اینکار مردم را برای استفادهٔ دائمی از فیلترشکن ها سوق می دهد. چون همه شبکه ها و پیام رسان های پرطرفدار فیلتر هستند، اندک افرادی که نسبت به استفاده از vpn تردید داشتند مجبور می شوند آن را در تلفن همراه خودشان نصب و استفاده کنند. 

به احتمال زیاد با همه گیر شدن فیلتر شکن ها، پیام رسان های تلگرام و توئیتر و شبکه یوتیوب هم با استقبال بیشتری روبرو خواهند شد. در واقع فیلتر شدن واتساپ به نفع تلگرام و فیلتر شدن اینستاگرام به نفع یوتیوپ تمام خواهد شد.

با ادامه فیلترینگ، در نهایت اهرم فیلتر هم بی اثر می شود. تنها نتیجه فیلتر کردن این می شود که زحمت کاربران زیاد شده و بازار شرکت های ارائه دهنده فیلتر شکن رونق پیدا کند.

ما که ادعا می کنیم تحریم های آمریکا اثر ندارد، چطور از اهرم تحریم (فیلترینگ) برای کنترل شبکه های اجتماعی استفاده می کنیم.

به نظر می رسد تنها راهکار کنترل شبکه های اجتماعی و همراهی مردم با مسئولین، داشتن صداقت در گفتار، شفافیت در عملکرد و مهربانی با مردم است. رفتار های قهری و سلبی هیچ وقت نتیجه مثبت نمی دهد.

وهاب عزیزی اضافه کرد: با توجه به این که زمزمه هایی هم در خصوص ارائه خدمات اینترنت رایگان و آزاد از طرف شرکت های خارجی شنیده می شود و این امر دیر یا زود محق می شود،  بهتر است شورای عالی فضای مجازی و دیگر تصمیم گیران نسبت به سیاست های کلی این عرصه تجدید نظر اساسی بکنند.