خبرهای کوتاه رادیو و تلویزیون| اولین حضور “نسیم ادبی” در یک گفتگوی تلویزیونی/ مسابقه استعدادیابی تلویزیون با احسان علیخانی

رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون می‌آید که در این بسته خبری مروری بر آن‌ها داریم:

ادبی برای اولین بار است که در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان حضور پیدا می‌کند و امشب در برنامه «شب‌گشت» با محمد سلوکی گفتگو خواهد کرد.

جبلی: دشمنان صفحات جعلی “رادیو بنگلا” را درست کرده‌اند

پیمان جبلی معاون برون مرزی صداوسیما با حضور در مجموعه رادیو بنگلای این معاونت، انقلاب اسلامی ایران را نقطه تمرکز نگاه مظلومان جهان خوانده و توجه مردمان کشورهای مختلف به رسانه های برون مرزی ایران را حاصل برکات عظیم این انقلاب دانست و گفت: همان طور که مقام معظم رهبری همواره فرموده‌اند پیام انقلاب خیلی جلوتر از شما (رسانه) به سراسر جهان مخابره شده و عمق و نفوذش هم بسیار سریع اتفاق افتاده و همین رسالت ما را سنگین‌تر می‌کند.

وی افزود: اینکه همکاران اتباع خارجی ما در شبکه‌های برون‌مرزی با عشق و علاقه کار می‌کنند به خاطر این است که جمهوری اسلامی پرچمدار دفاع از مظلومان و ستمدیدگان جهان است و پیام انقلاب، پیام انسانی است که جهان مشتاق شنیدن آن است. بی‌شک موفقیت رادیو بنگلا حاصل سال‌ها تلاش و سخت‌کوشی همه همکاران این مجموعه است که با درایت و هوشمندی توانسته‌اند در عرصه رقابت تنگاتنگ، همپای سایر رقبای پرقدرت خود در فضای رسانه بدرخشند.

جبلی خاطرنشان کرد: قدرت و اهمیت رسانه بر کسی پوشیده نیست و این وظیفه رسانه است که در انعکاس اخبار واقعی و اطلاع‌رسانی شفاف بتوانند رسالت خطیر خود را به منصه ظهور برسانند. رتبه و رنکینگ بالای رادیو بنگلا در میان رادیوهای معاونت برون‌مرزی نشان می‌دهد این رادیو در جامعه هدف خود شنیده شده و حتی باعث شده است دشمنان، صفحات جعلی رادیو بنگلا را هم در فضای مجازی درست کنند که این هم دلیل دیگری بر موفق بودن این شبکه رادیویی است.

وی تصریح کرد: برای جامعه‌ای همچون بنگلادش با 160 میلیون جمعیت بالقوه‌ای که میزان علاقه‌مندی آن‌ها به انقلاب بسیار زیاد است و مشتاق شنیدن پیام انقلاب، کار ما به عنوان اصحاب رسانه بسیار سخت می‌شود و باید در فضای مجازی حضوری فعال‌تر داشته باشیم.

معاون برون مرزی همکاران رادیو بنگلا را به عنوان پل ارتباطی میان جمهوری اسلامی و بنگلازبانان توصیف کرد که مسئولیت خطیری در انتقال پیام انقلاب ایفا می‌کنند که مهمترین آن نشان دادن وحدت و یکپارچگی میان مسلمانان است.

شبکه پنج صاحب “هتل” می‌شود

مجموعه طنز تلویزیونی هتل به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه کنندگی ایرج محمدی از امروز دوشنبه دهم دی‌ماه ساعت 13:30 روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

این مجموعه تلویزیونی در ژانر طنز سال 1377 تولید شده و در خلاصه داستان آن آمده است: در یک هتل سه ستاره ، 2 کارمند هتل که مانند اعضای یک خانواده هستند، هم کار می‌کنند، هم زندگی؛ طیبعتاً در هتل رفت و آمدهای زیادی از طرف مسافرین صورت می‌گیرد که با در نظر گرفتن بار داستانی متناسب با هر سوژه، یک قسمت داستان به تصویر کشیده می‌شود و این اضافه بر ماجرای کلی خود کارمندان هتل است.

بنا براین گزارش، در این مجموعه هنرمندانی همچون سیامک انصاری، امیرحسین صدیق، مریم امیر جلالی، محمود بصیری و… در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

امکان ارسال آثار مردمی به اجلاس جهانی صدا

رئیس کمیته داوری چهاردهمین جشنواره جهانی صدا از امکان ارسال آثار مردمی به اجلاس جهانی صدا خبر داد.

شهرام ملازاده درباره داوری ششمین اجلاس جهانی صدا اظهار کرد: داوری مقدماتی این جشنواره تا پانزدهم اسفندماه انجام می‎شود و از این تاریخ به بعد داوری نهایی در دستور کار قرار می‌گیرد که این امر تا پایان فروردین ماه 1398 ادامه خواهد داشت.

دبیر کمیته داوری چهاردهمین جشنواره جهانی صدا افزود: این جشنواره امسال در چهار بخش «داخلی، بین‌الملل، مردمی و فضای مجازی» برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه‌سازان رادیو می‌توانند امسال در بخش داخلی و در سه حوزه برنامه‌های مستمر، آزاد و ویژه با یکدیگر رقابت کنند.

ملازاده درباره داوری بخش مستمر که برنامه‌های فعلی کنداکتور شبکه‌ها را هدف قرار داده نیز گفت: حمید شاه‌آبادی معاون صدا اهمیت ویژه‌ای به ارتقای سطح کیفی برنامه‌ها می‌دهد و به همین دلیل این بخش به جشنواره امسال اضافه شد. در این بخش قرار است به 14 نفر از بهترین برنامه‌سازان رادیو در بخش‌های گوینده، تهیه‌کننده، گزارشگر، نویسنده، کارگردان، افکتور، بازیگر و کارشناس و مجری جوایزی اختصاص یابد.

رئیس کمیته داوری چهاردهمین جشنواره جهانی صدا بیان کرد: در بخش آزاد هم همه برنامه‌سازان رادیو فارغ از عنوان شغلی می‌توانند یک برنامه ارسال کنند. در این بخش حدوداً یک هزار برنامه شرکت دارد و در این بین 10 نفر به عنوان برگزیده انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد:‌ بخش ویژه به برنامه‌های مناسبتی شبکه‌ها اختصاص دارد که از کنداکتور فعلی شبکه‌ها رصد می‌شود. شبکه‌ها می‌توانند با 24 برنامه در این بخش شرکت کنند و نهایتاً دو برنامه انتخاب خواهد شد.

ملازاده عنوان کرد: در بخش رسانه‌های نوین نیز سایت و کانال شبکه‌ها و میزان تعامل آنها با مخاطبان مورد توجه است که به 14 اثر برتر جوایزی اهدا خواهد شد.

وی گفت: در بخش بین‌الملل نیز هر کشوری می‌تواند با موضوع‌هایی همچون صلح جهانی، محیط زیست، تنوع فرهنگی، بحران آب و مقابله با تروریسم با دو برنامه در جشنواره شرکت کند.

ملازاده درباره بخش مردمی که با دستور معاون صدای صدا و سیما برای اولین بار به جشنواره اضافه شده است، عنوان کرد: همه علاقه‌مندان رادیو می‌توانند آثار خود را به صورت پادکست، قطعات موسیقی و گزارش با موضوع‌هایی همچون گردشگری، حمایت از کالای ایرانی، محیط زیست، سبک زندگی، صلح جهانی و چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با امیدواری از حضور پررنگ دانشجویان در این بخش از جشنواره اظهار کرد: دانشجویان می‌توانند با گوشی‌های موبایل و دستگاه‌های ضبط صدا آثاری را تهیه و ارسال کنند.

دبیر کمیته داوری چهاردهمین جشنواره بین‌المللی و ششمین اجلاس جهانی صدا بیان کرد: در بخش مردمی 10 برگزیده خواهیم داشت که به مراسم اختتامیه جشنواره دعوت خواهند شد.

نسیم ادبی امشب به «شب‌گشت» می‌رود

محمد سلوکی در برنامه امشب «شب‌گشت» (دوشنبه دهم دی‌ماه) میزبان نسیم ادبی، کارگردان و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینماست.

ادبی برای اولین بار است که در یک برنامه تلویزیونی به عنوان مهمان حضور پیدا می‌کند و امشب در برنامه «شب‌گشت» با محمد سلوکی گفت‌وگوی جذاب و دیدنی را خواهد داشت.

پخش موسیقی زنده، آیتم‌های نمایشی و گزارش‌های متفاوت مردمی و… از جمله بخش‌های «شب‌گشت» است که تلاش می‌کند بواسطه آنها فضای شبانه شاد و درخوری را برای مخاطب فراهم کند. این برنامه با بررسی اخبار هر روزه جامعه با رویکردی متفاوت، موضوع آینده و چالش‌های پیش‌روی ایران و چشم‌انداز آن را محور اصلی خود قرار داده است.

محمد سلوکی در هر برنامه میزبان شخصیت‌های هنری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خواهد بود و از طریق گپ وگفتی که با مهمانان خود دارد چالش جدیدی را به مخاطبان ارائه خواهد کرد.

«شب‌گشت» کاری از گروه اجتماعی شبکه دو سیماست که به تهیه‌کنندگی حمیدمراوندی، کارگردانی محمدرضا رضاییان و اجرای محمد سلوکی هر شب از یکشنبه تا پنجشنبه ساعت 23:30 به مدت 60 دقیقه و به صورت زنده روی آنتن خواهد رفت.

مسابقه استعدادیابی تلویزیون را علیخانی اجرا می‌کند

احسان علیخانی که اجرای برنامه «عصر جدید» را در شبکه سه سیما بر عهده دارد، این بار در حوزه استعدادیابی خواهد بود و علاقه‌مندان به حوزه‌های ورزشی، سرگرمی، هنری و … می‌توانند در این مسابقه شرکت کنند. در تیزری که از برنامه «عصرجدید»، منتشر شده است، شرایط شرکت در آن اعلام شده است.

همچنین درباره‌ کپی بودن یا نبودن این مسابقه عنوان شده است: استعدادیابی در تمام این دنیا رواج دارد و هر کشوری متناسب با فرهنگ خود این مسابقه را برگزار می‌کند. این مسابقه شرایطی را فراهم کرده است که شرکت‌کنندگان چه خانم و چه آقا در هر رده‌ی سنی می‌توانند به صورت گروهی در این مسابقه شرکت کنند.

در این تیزر اعلام شده است، اگر صاحب استعدادی در زمینه‌های سرگرمی، هنری و ورزشی هستید و برای ارسال ویدئو و شرکت در این مسابقه، سوال و ابهامی دارید، این فیلم به سوالات و ابهامات شما پاسخ می‌دهد.

مسابقه «عصر جدید» قرار است روزهای آینده از شبکه سه سیما به روی آنتن برود.

ویژه برنامه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار»

برنامه تلویزیونی «مستندنگار» ویژه نهمین جشنواره مردمی فیلم «عمار» با پخش آثاری در موضوعات ملت قهرمان، جنگ اقتصادی، مدافعان حرم، نقد درون گفتمانی، بیداری اسلامی، جنگ نرم و تاریخ سیاسی ایران از دوشنبه دهم دی‌ماه به مدت 10 شب از ساعت 18:30 از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

در این برنامه تلویزیونی یک ساعته، هر شب، یکی از مستندهای برتر جشنواره «عمار» پخش می‌شود. گفتگو با کارگردان اثر پخش‌شده و گزارشی از اکران‌ فیلم‌های نهمین جشنواره «عمار» در سینما فلسطین از بخش های مختلف این برنامه است.

در قسمت اول این ویژه برنامه مستند «روزمرگی های یک محیط بان» ساخته محمدجواد رحیمی کارگردان قمی پخش خواهد شد.

روایت ناگفته‌های عملیات والفجر 4

مستند «شلمچه» به تهیه‌کنندگی مهدی همایونفر و کارگردانی محمدعلی فارسی روایت ناگفته‌های عملیات والفجر 4 و 5 دوشنبه دهم‌دی‌ماه ساعت 21 از شبکه مستند پخش می‌شود. مستند «شلمچه» به واکاوی برخی اتفاقات که منجر به لو رفتن عملیات و شهادت 175 شهید غواص شده است، می‌پردازد. در بخشی از این مستند آمده است : آن‌ها همه‌ی این مسیر را آب انداختند و میدان‌های وسیع مین لابه‌لای ردیف‌های مکرر سیم‌های خاردار ایجاد کردند تا راه عبور سپاه اسلام را سد کنند اما نتوانستند.

این مستند در بنیاد روایت فتح تهیه‌شده و در آن سردار محسن رضایی و سردار عبدالمحمد رئوفی نژاد فرمانده لشکر 7 ولیعصر (عج) و .. به بازخوانی پرونده یک عملیات می‌پردازند.

این مستند دوشنبه ساعت 21 از شبکه مستند پخش و سه‌شنبه ساعت 9 از شبکه مستند روی آنتن می‌رود.

راوی کتاب سرباز کوچک امام به شبکه آموزش می‌آید

برنامه صبحی دیگر سه شنبه یازدهم دی‌ماه 97 میزبان مهدی طحانیان جوان ترین اسیر جنگ تحمیلی که در زمان اسارتش به شدت مورد توجه بعثی‌ها قرار گرفت، خواهد بود.

طحانیان خاطراتش ماجراهای تلخ و شیرینی را به همراه دارد که نقطه اوج این اتفاقات ماجرای امتناع او از مصاحبه با نصیرا شارما خبرنگار بی‌حجاب هندی است.

برنامه صبحی دیگرکاری از گروه مهارت‌های تخصصی و عمومی به تهیه کنندگی رامین موسوی ملکی و با اجرای مشترک نیما کرمی و علی نیک زاد از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 9:30 دقیقه از شبکه هفت سیما پخش می‌شود.