دبیرکل جهادگران ایران اسلامی: باید از نهاد شورا سیاست‌زدایی شود

تهران-ایرنا– دبیرکل جهادگران ایران اسلامی با تاکید بر لزوم سیاست زدایی از نهاد شورا گفت: مجلس جدید بایستی برای درمان سیاست‌زدگی شوراها اقدامی جدی انجام دهد در غیر این صورت مدیریت شهری و آرامش مردم آسیب خواهد دید.

وهاب عزیزی در گفت و گو با ایرنا به مناسبت روز شوراهای اسلامی شهر و روستا گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا در قانون اساسی کشور به عنوان یک نهاد اجتماعی در نظر گرفته شده است و هدف قانون گذار حل مشکلات مردم به دست خودشان و بدور از پیچ و خم های سیاسی بوده است.
وی افزود: زمانی که مدیریت شهری با تکیه بر نهادهای اجتماعی و به دور از سیاست اداره شود؛ آرامش نسبی در شهر و روستا حاصل می‌شود. اصولا بستر شهر بایستی محلی برای زندگی و آرامش باشد نه محل جدال‌های سیاسی و تسویه حسابهای جناحی.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: متاسفانه نهاد شورای شهر در اکثر شهرها بویژه در کلانشهرها مورد تعرض سیاست‌مداران و جریان‌های سیاسی قرار گرفته است و از این نهاد به عنوان یک پلکان و تکیه‌گاه برای رسیدن به قدرت‌های بالاتر استفاده می‌کنند. برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری با انتخابات شوراها در چند دوره اخیر هم مزید بر علت شده است.

عزیزی ادامه داد: مجلس جدید بایستی برای درمان سیاستزدگی شوراها اقدامی جدی انجام دهد در غیر این صورت مدیریت شهری و به طبع آن آرامش مردم به شدت آسیب خواهد دید. کما این که همین امر در مدیریت شهری تاثیر گذاشته است و به نظر می‌رسد مدیران شهری دچار چندگانگی در تصمیم‌گیری برای شهر هستند.

وی گفت: مدیران شهری از یک طرف خودشان را در مقابل مردم و الزامات اداره شهر مسئول می‌دانند و از طرف دیگر فشار چند جانبه‌ای را از طرف شوراهایی متحمل می‌شوند که درک درست و کارشناسی از مدیریت شهری ندارند. گاها افرادی وارد شورای شهر می‌شوند که سالیان سال مشغول کار سیاسی هستند و حتی یک روز هم سابقه فعالیت در حوزه شهری ندارند. بعضی از اینها یک فاصله معنی‌داری از مردم و زندگی عادی بین مردم دارند. متاسفانه این مشکل در اغلب شهرهای ایران قابل رصد و بررسی است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه یک سال بیشتر به برگزاری انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نمانده است، اظهار داشت: در این مدت کوتاه نهادهای اجتماعی و مردم نهاد باید سعی کنند جریان انتخابات را به سمت مردمی بودن سوق دهند. حداقل کاری که می‌توانیم و باید انجام دهیم این است که روشنگری کنیم مردم در انتخاب‌های خودشان هوشمند عمل کنند تا رد پای سیاست معاشان را از مدیریت شهری پاک کنیم.

 

انتهای پیام/