در نشست هم‌اندیشی بررسی شد؛ نامزدهای شورای شهر نگران تائید صلاحیت نباشند

 

طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، نحوه احراز صلاحیت نامزد‌های شورای شهر و انتخابات ۱۴۰۰ مورد بررسی قرار گرفت.

نحوه احراز صلاحیت نامزد‌های شورای شهر و انتخابات ۱۴۰۰

جهادگران نیوز – طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، نحوه احراز صلاحیت نامزد‌های شورای اسلامی شهر، سیاسی شدن ترکیب شورا‌ها و انتخابات ۱۴۰۰ با حضور رضا تقی پور نماینده مجلس و وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران مورد بررسی قرار گرفت.

وهاب عزیزی دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی با اشاره به تصویب کلیات طرح اصلاح نظارت بر قانون انتخابات شورا‌ها در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بحث‌های موجود در فضای رسانه‌ای کشور نسبت به این طرح را یادآوری کرد.

وی در ادامه از رضا تقی پور عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌های استان تهران درخواست کرد که نقاط قوت و ضعف این طرح را به صورت خلاصه بیان کند.

تقی‌پور با اشاره به ضعیف شدن جایگاه شورا‌ها در چند وقت گذشته گفت: اگر عملکرد شورا‌ها در ۵ دوره گذشته را مرور کنیم – بخصوص در دوره اخیر یعنی دوره پنجم – متاسفانه شاهد یک سری آسیب‌هایی بودیم. این موضوع عوامل مختلفی دارد که شاید از حوصله بحث ما خارج باشد. اما یکی از عواملی که خیلی مهم است بحث نظارت بر انتخابات شورا‌ها است. نظارت بر افرادی که از این مسیر انتخاب می‌شوند و به مدت ۴ سال زمام امور شورا‌های شهر و روستا را در اختیار می‌گیرند. متاسفانه آسیب‌هایی که در این دوره از شورا‌ها وارد شده – که حتماً شهروندان عزیز اطلاعات و اخبارش را دارند – بیش از حد تصور بود. به نظر می‌رسد که یک بخشی از آسیب‌ها به عدم دقت کافی در احراز صلاحیت‌ها مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: البته این موضوع مختص صلاحیت‌های عمومی نیست؛ گاهی اوقات حتی صلاحیت‌های تخصصی مثل آشنایی با مدیریت شهری، تخصص و تجربه افراد در امور شهری و یا بحث‌های مدیریتی است. همه این‌ها دست به دست هم داده و موجب می‌شوند یک آسیب کلی در خود شورای شهر و یا در شهرداری‌ها پیش بیاید. کلیات طرح در مجلس تصویب شد؛ به نظر می‌رسد که هدف طرح بیشتر این است که تا حدود زیادی از آسیب‌ها – حداقل در آن بخشی که مربوط به انتخابات شورا‌ها می‌شود – جلوگیری کند. البته یک بخش دیگری که جزء پیشنهادات و مواد این طرح است بحث نظارت بر عملکرد شورا‌ها بعد از انتخاب شدن آن‌ها است که به نظر من خیلی مهم است.

وهاب عزیزی دبیرکل جهاد گران به تصویب کلیات طرح با آرای ضعیف نمایندگان (۶۸ درصد) اشاره کرد و گفت: احساس می‌کنم کلیات این طرح یک مقداری ضعیف تصویب شد. وقتی رای به کلیات اینظور ضعیف است، یعنی مخالفت جدی در بین نمایندگان وجود دارد و یا نه، آیا در بررسی جزئیات ترمیم پیدا می‌کند. همچنین سوال کرد: به نظر شما تا مراحل این طرح طی شود و به صورت قانون در بیاید آیا به انتخابات ۱۴۰۰ می‌رسد؟

تقی‌پور ضمن ابراز امیدواری مبنی بر اینکه قانون جدید شورا‌ها شاید به انتخابات سال آینده برسد افزود: هر چند که یک نگرانی هم وجود دارد و اینکه در مجلس کمیسیون تلفیق به صورت تمام وقت برای بررسی بودجه تشکیل جلسه می‌دهد که وقت زیادی صرف بررسی بودجه می‌شود و این در حالی است که بودجه بیشتر با رویکرد سیاسی تنظیم شده و جای بحث بسیار دارد؛ لذا علت مخالفت و یا عدم رای دادن تعدادی از نمایندگان به کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها، تراکم طرح‌ها و محدودیت زمان کاری مجلس است. همکاران هنگام رای دادن به اولویت طرح‌ها هم توجه می‌کنند؛ به همین دلیل به بعضی از طرح‌ها و لوایح رای منفی می‌دهند تا در زمان دیگری مورد بررسی قرار بگیرد.

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران که با طیف عظیمی از نامزدها ارتباط نزدیکی دارد به دغدغه اصلی آن‌ها اشاره کرد و گفت: اغلب کسانی که تصمیم دارند به انتخابات شورا‌ها ورود پیدا کنند از جانب تائید یا عدم احراز صلاحیت خود نگران هستند. از یک سوی نمی‌دانند که شرایط تغییر می‌کند یا نه؛ از سوی دیگر نگران هستند که هنگام بررسی پرونده‌ها با سلیقه و نگاه سیاسی و جناحی مواجه شوند. البته این یک سوال کلی هست و مربوط به یک جناح یا استان خاصی نیست. در شهرستان‌های مختلف ترکیب سیاسی متفاوت است. گاهی فضای اجتماعی در شهرستان‌های کوچک چنان است که عدم احراز صلاحیت برای نامزد‌ها عواقب بعدی بسیار بدی به همراه دارد. آیا راهکاری برای رفع نگرانی نامزد‌های انتخابات شورا‌ها در نظر گرفته اید؟

تقی‌پور اعلام کرد: در روند بررسی صلاحیت نامزد‌های شورای شهر به مر قانون عمل می‌کنیم. استعلام از مراجع چهارگانه صورت می‌گیرد؛ اگر در مورد کسی گزارش‌های مردمی واصل شده باشد، صحت و سقم گزارش بررسی می‌شود. در خصوص شورای نگهبان هم از اطلاعات موجود آن‌ها استفاده می‌کنیم,، ولی رای نهایی با هیئت نظارتی است که از طرف مجلس تعیین شده است. همچنین نگرانی کاندیدا‌ها از عواقب عدم احراز صلاحیت‌ها کاملا بی مورد است. احراز صلاحیت نشدن یک نامزده لزوما به مفهوم بی کفایتی یا مجرم بودن او نیست. بلکه تشخیص داده شده است که برای این ماموریت و خدمت شرایط لازم را ندارد و در جای دیگر می‌تواند مفید واقع شود. موضوع خیلی روشن و بدیهی است؛ به نظرم رسانه‌ها بایستی در این خصوص ورود کنند و موضوع را برای شهروندان عزیز توضیح دهند. عدم احراز صلاحیت شدن در انتخابات مثل این است که کسی در کنکور پذیرفته نمی‌شود، یعنی اینکه فعلا شرایط لازم را کسب نکرده است.

عضو هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌های استان تهران اشاره‌ای هم به گرفتن آزمون و امتحان از نامزد‌های انتخابات شورا‌ها کرد و گفت: برای افزایش کیفیت نظارت‌ها و کارآیی منتخبین شوراها، در طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها گرفتن آزمون از داوطلبین هم در نظر گرفته شده است، البته گرفتن امتحان به مفهوم گزینش نیست بلکه از این جهت هست که مشخص شود آیا فرد شرایط اولیه را برای ورود به مدیریت شهری دارد یا نه که در صورت تصویت، مفاد و چگونگی آزمون توسط وزارت کشور و یا برگزار کننده آن مشخص و اعلام می‌شود. اگر آزمون برگزار شود ممکن است خیلی از داوطلبین متوجه می‌شوند که از شرایط لازم برخوردار نیستند و ثبت نام نمی‌کنند. این مشکل را در انتخابات ریاست جمهوری نیز داشتیم.

وی اظهار کرد: هر کسی که سواد خواندن و نوشتن داشت در انتخابات ریاست جمهوری می‌توانست ثبت نام کند در حالی که برای قرار گرفتن در جایگاه دوم اداره کشور الزامات خاصی لازم است. البته هدف از بیان این مطلب این است که افراد با توانایی‌های متفاوت می‌توانند در قسمت‌های دیگر خدمت کنند و همه مردم برای ما محترم هستند؛ لذا یکی از مشکلات انتخابات ریاست جمهوری هجوم انبوهی از افراد به وزارت کشور برای ثبت نام بود که گا‌ها مورد طنز رسانه‌ها نیز قرار می‌گرفت. برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری شرایطی پیش بینی شده است که یکی از آن شرط‌ها داشتن مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر است. اگر تصویب شود، کمک بزرگی برای حل این مشکل می‌کند.

انتهای پیام/