نشست مشترک دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران و دبیرکل جهادگران ایران اسلامی

 

شورای شهر از یک نهاد اجتماعی تبدیل شده به سکوی پرتاب احزاب سیاسی/ این طور نباشد که مردم چشم گوش بسته یک لیستی را بنویسند

نشست مشترک دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران و دبیرکل جبهه جهادگران ایران اسلامی

جهادگران نیوز – در نشست مشترک دبیرکل کانون دانشگاهیان ایران و دبیرکل جهادگران ایران اسلامی مشکل و انحراف از کارکرد شوراهای اسلامی شهر مورد بررسی قرار گرفت.
وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران با اشاره به اهمیت شوراهای اسلامی شهر در حل مشکلات مردم گفت: یک مشکل جدی در ساختار مدیریتی کشور وجود دارد و آن سیاست زدگی نهاد شورا است که در ترافیک کاری و هیاهوی سیاسی مورد غفلت واقع شده است.
مدیر مسئول جهادگران نیوز تصرح کرد: بر اساس قانون اساسی، شورای اسلامی شهر یک نهاد اجتماعی است که وظیفه مدیریت امور شهری و برنامه ریزی برای حوزه های مختلف شهر بر عهده آن است. هدف قانون گذار از تاسیس نهاد شورا، ورود نخبگان بومی و محلی به مدیریت امور شهری و دوری مدیریت شهری از آلوده شدن به زد و بندهای سیاسی بود که متاسفانه تاکنون محقق نشده است. شورا به مرور به سمت سیاسی شدن و سیاست زدگی پیش رفته است. در کلانشهرها بویژه در پایتخت نهاد شورا کاملا به تصرف احزاب و جریان های سیاسی در آمده، نخبگان و متخصصین مستقل و مردمی از ورود به آن بازمانده اند.
سید محمد حسینی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به شکل گیری یک نوع بی اعتمادی نسبت به شورا ها گفت: شما دقت کنید که در این دوره چه تعداد شهردار و اعضای شورای شهر در کشور بازداشت شدند. این نشان می دهد که این افراد به دنبال منافع شخصی خودشان رفتند و اصلا دنبال منافع و کار مردم نبودند.
رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد: در وهله اول این وظیفه نخبگان جامعه است که باید در روشنگری، دادن معیار بدست مردم، معرفی افراد و جریانات سیاسی و توانمندیهای آنها بیشتر کار کنند. برای مردم عادی در یک کلان شهری مثل تهران خیلی سخت و دشوار است، مخصوصا امروزه که دسترسی به اطلاعات هم زیاد است. هم مردم باید دقت بیشتری بکنند هم افراد خاص باید در این زمینه تلاش بکنند. بعضی ها میخواهند محدود ‌کنند که انگار اینجا یک فرماندهی است و فرمانده باید دستور بدهد بقیه همه تبعیت کنند. اجازه بدهند افراد مختلف فعالیت خود را انجام بدهند و هماهنگی لازم در جای خودش را داشته باشند. این طور نباشد که مردم چشم گوش بسته به یک لیست رای دهند. متاسفانه آنها هم دارند سواستفاده می کنند.
وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران هم به مشکل قانون انتخابات شوراها اشاره کرد و افزود: به مرور شوراها شکل سیاسی به خود گرفته و این روند با تجمیع انتخابات شوراها با ریاست جمهوری سرعت و شدت بیشتری پیدا کرده است. در واقع خیلی از این گروههای سیاسی در کلانشهرها، مخصوصا در تهران، شورای پایتخت را برای خودشان یک پایلوت می بینند و شورا از کارکرد اصلی خودش خارج شده است. وقتی شورا سیاسی شود خیلی توجهی به رای افراد، به وضعیت شهرها و آبادانی شهرها نمی شود. مخصوصا اگر مثل دوره اخیر یک طیف کامل رای بیاورد.
سید محمد حسینی نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی ایراد دیگر را به قانون نظارت بر انتخابات شوراها وارد دانست و بیان داشت: یکی از اشکالات به خاطر این است که نظارت دست مجلس است. ولی نظارت بر انتخابات های دیگر در اختیار شورای نگهبان است. شورای نگهبان سابقه و پرونده از افراد دارد. اما مجلس پنج نفر را برای نظارت گذاشته است. این پنج نفر سابقه و یا مدارک و پرونده ای ندارند. همچنین در استانها هم از نمایندگان استفاده می کنند. طبیعی است که این نماینده ها نمی توانند یک عده ای را رد صلاحیت کنند. چون اگر یک نفر را رد کنند کل طایفه اش بر علیه نماینده می شوند. لذا نمایندگان محافظه کاری می کنند و برای بدست آوردن دل یک عده حق و باطل را درست عمل نمی کنند و همه را تایید می کنند. بعضی ها هم با پول،‌ امکانات و تبلیغات غربی در شهرها عضو شورای شهر می شوند و سواستفاده می کنند. اینجاست که دوباره کار قوه قضاییه را بیشتر می کنند. اینجا ما باید مراقبت کنیم که افرادی که اعتقاد و تخصصی ندارند اختیارات را در دست نگیرند. وقتی فردی در شورای شهر قرار می گیرد باید یا در عمران یا فرهنگی و یا مسائل دیگر تخصص داشته باشد. در دوره های قبل مثلا فرد یک هنرمند و ورزشکار خوبی بود ولی در حوزه های دیگر تخصص نداشت. نباید طوری بشود که افرادی که تخصص ندارند وارد شورا بشوند. مثلا احزاب و تشکل ها برای اینکه رای بیاورند سلبریتی ها را در لیست خود قرار می دهند. این اشکال دارد. باید تشکل ها و احزاب ما دقت بکنند و همچنین مردم باید دقت کنند که اگر می بینند کسی به هر شیوه ای میخواهد رای بدست آورد آنرا کنار بگذارند.

 

انتهای پیام/