این یادداشت به عنوان پرونده باز مرتب بازنگری و بروز رسانی می شود

همه چیز در مورد انتخابات

انتخابات و صندوق رای مرجع و مبدا توزیع قدرت در جوامع مدرن و توسعه یافته امروزی است که مردم اکثر جوامع با شکل های مختلف آن آشنا هستند. هرچند که در سلامت و چگونگی اجرای آن اختلاف نظر و جای تردید وجود دارد و احتمال اعمال نفوذ در فرآیند برگزاری آن بعید نیست. 

 


 

انتخابات در واقع فرآیندی هست که طی آن مسئولین ملی، محلی و سازمان های مردم نهاد برای مدت مشخصی تعیین می شوند. همچنین از فرآیند انتخابات در بیشتر سازمان‌های خصوصی و تجاری، از جمله باشگاه‌ها، انجمن‌های داوطلبانه و شرکت‌های بزرگ استفاده می‌شود.
جوامع مختلف به فراخور فرهنگ خود از ساز و کار انتخابات برای مشخص کردن و توزیع قدرت استفاده می کرده اند. یونان و روم باستان برای انتخاب رهبران خود از جمله پاپ و امپراتور روم مقدس انتخابات برگزار می کردند.
بیشتر وقتها همه‌پرسی را با انتخابات اشتباه می‌گیرند در حالی که از انتخابات برای گزینش یک یا چند نفر استفاده می شود. ولی در جریان همه پرسی، پرسش های مهم از مردم سوال می شود و اصلاحیه های مهم قانونی برای تصمصم گیری به همه پرسی گذاشته می شود.

 

جهادگران نیوز حضور شما را در این پایگاه خبری مغتنم می شمارد.

حق رای

داشتن حق رای در سازمانها و شرکت های طبق مفاد اساسنامه مشخص می شود و حق رای در فرآیند انتخابات سیاسی بر اساس قانون اساسی هر کشوری معین می شود.
برای مشخص کردن حق رای سن، جنسیت و سلامت روانی افراد از جمله شاخصه هایی هستند که مورد تمییز واقع می شوند.
در بعضی از کشور ها فقط مردها اجازه رای دادن دارند و بعضی از کشور ها نیز برخورداری از سلامت روحی روانی پیش شرط شرکت در انتخابات است.
در تعدادی از کشور ها نیز رای دادن اجباری است و کسانی که در انتخابات شرکت نکنند مجازات می شوند و احتمال دارد از حقوق اجتماعی خود محروم شوند.

 

واجدین شرایط رای دادن در ایران

سن رای دهندگان تنها شرطی است که قابل احصا و اندازه گیری می باشد. در ایران بنا به تغییر و تحولات و گرایش و دیدگاه های سیاسی  دچار تغییرات شده است. در اوایل پیروزی انقلاب و شرایط متاثر از جنگ، بلوغ سیاسی جوانها 15 سال لحاظ می شد. در سال 76 سن رای دادن به 16 سال افزایش پیدا کرد. اما در سال 85 ستاد انتخابات کشور حداقل سن قانونی رای دادن را برای شوراهای کشور 15 اعلام نمود.

هنگامی که موضوع برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری با شوراهای اسلامی شهر مطرح شد. سن انتخابات در 18 سال تثیت شد. در سال 96 حداقل سن مشارکت در انتخابات همان 18 سال بود.

عکس دار بودن شناسنامه یکی دیگر از الزامات شرکت در انتخابات است.

 

انتخابات مجلس دوره یازدهم

یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به احتمال زیاد در اسفند ماه 1398 برگزار می شود. در آستانه آغاز فعالیت های انتخاباتی مجلس یازدهم، بار دیگر طرح استانی شدن انتخابات در صحن مجلس مطرح شد. این طرح  در دی ماه 1393 یک فوریت ان به تصویب رسده بود. در دی ماه 1397 دوباره این طرح در مجلس مطرح شد. نمایندگان مجلس به کلیات این طرح برای استانی برگزار شدن اتخابات رای مثبت دادند.

 

 

شرایط کاندیدا های انتخابات مجلس شورای اسلامی

براساس ماده 12



طرح جامع قانون انتخابات کشور افرادی که در حوزه کشوری، نظیر رئیس‌جمهور و معاونانش، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و معاونانش، رؤسای دفاتر سه قوه، مشاوران رئیس‌جمهور و وزرا، مشاور رئیس قوه‌قضائیه و دادستان کل کشور، می‌بایست ۶ ماه پیش از ثبت‌نام در انتخابات مجلس، از مسئولیت‌های خود استعفا دهند.

همچنین براساس مصوبه کمیسیون شوراها، مقرر شده است معاونان و مشاوران شهرداران، استانداران، فرمانداران، اعضای شورای اسلامی شهرها، مدیران مراکز صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رؤسای اتاق بازرگانی و اتاق اصناف، مدیران کل ادارات استان‌ها و معاونان آنها، در صورتی که قصد کاندیداتوری در حوزه استحفاظیه خود را داشته باشند، می‌بایست ۶ ماه قبل از ثبت‌نام از مسئولیت‌شان استعفا دهند.

و بر اساس این طرح  ائمه جمعه دائمی و موقت، قضات شاغل به امر قضا، رؤسای دادگستری استان‌ها، مدیران کل و سرپرستان دفاتر کل و استانداری، معاونان و مدیران کل سازمان های دولتی و وابسته به دولت در استان و شهرستان، سرپرستان سازمان تبلیغات اسلامی در مرکز شهرستان، اعضای شورای اسلامی روستاها از کاندیداتوری در حوزه استحفاظیه‌شان منع شده اند.

شهرداران و رؤسای شوراهای اسلامی شهر نیز برای ثبت‌نام و کاندیداتوری در انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه تحت امرشان می‌بایست ۶ ماه قبل از انتخابات استعفای خود را اعلام کنند.