دولت باید هزینه حضورش در تهران به عنوان  پایتخت را بپردازد/الان رابطه مردمی شوراها با مردم قطع شده است

در نشست تخصصی مدیریت شهری با حضور شهردار سابق تبریز و دبیرکل جهادگران ایران اسلامی مشکلات پایتخت از قبیل عوارض نوسازی، ترافیک، آلودگی هوا، مدیریت نیروی انسانی و مدیران خارج از سازمان مورد بررسی قرار گرفت.

شورا شهرداری 

وهاب عزیزی دبیرکل جهادگران بحث را با موضوع افزایش سلیقه ای عوارض های نوسازی در سراسر شهرداری های کشور شروع کرد و گفت: دریافت عوارض بخشی از محل درآمد شهرداری ها را تشکیل می دهد که افزایش آن اگر متناسب با کیفیت خدمات باشد، منطقی است؛ اما  گاهی روند افزایش آن چنان صعودی می شود که هیچ توجیح را بر نمی تابد. به نظر می رسد یکی از دلایل این رفتارها، عدم آشنایی اعضای شورای شهرها با سیستم مدیریت شهری باشد و آن هم ریشه در سیاسی بودن شوراها دارد. جمعیتی که روحیه سیاسی داشته باشند نمی توانند اجتماعی عمل کنند.
عباداله فتح اللهی شهردار سابق تبریز و شهرداری منطقه 19 تهران با اشاره به اهمیت بحث درآمدهای شهر و منابع درآمدی شهر گفت: معتقدم شهرداری و شورای شهر با کمک دولت و مجلس می توانند منابع جدیدی را برای درآمد شهر ایجاد کنند که  سنگینی هزینه های عوارض به صورت مستقیم بر مردم  فشار نیاورد. دولت باید هزینه حضورش در تهران به عنوان  پایتخت را بپردازد؛ در صورتی که سهم دولت در سبد هزینه های مردم ظاهر شده است. یکی از مواردی که در انتخابات شورا پنجم مطرح شد و خیلی ها هم به  این دلیل رای دادند این بود که با اتحادی که بین دولت و شهرداری است  فشار هزینه های مردم کاهش پیدا می کند که متاسفانه این معکوس شد و اخیرا شهردار محترم تهران عنوان کردند که ما از کمک دولت مایوس شده ایم.
طبق قوانین در برنامه ششم دولت وظایف متعددی در حمل و نقل، بازسازی بافت های فرسوده  و رفع آلودگی شهر دارد که عدم مطالبه این امور از دولت سبب ورود فشار بر مردم می شود. 4 درصد پروانه های تهران 95 درصد درآمد شهرداری های تهران را شکل می دهد. 95 درصد پروانه های تهران 5 درصد درآمد را ایجاد میکند. طبق طرح جامع طرح تفضیلی، شهرداری باید در تبیین زمین های ذخیره نوسازی، هزینه اداره شهر را  از بخشی از آنها مطالبه کند که عدم مطالبه باعث فشار بر مردم شده است.
رئیس سابق سازمان نوسازی تهران افزود: اگر مردم با پرداخت عوارض، بهبودی در وضع خود احساس کنند رابطه منطقی بین پرداخت عوارض و خدمات را بهتر درک می کنند. درصوتی که مردم هزینه پرداخت می کنند ولی خدماتی دریافت نمی کنند. تهران 357 محله دارد که در هر محله ده نفر بعنوان شورایاران محله انتخاب شدند. در دوره های پیشین این شورایاری ها طراحی می‌کردند که چه پروژه ای در سطح شهر انجام بشود و چه پروژه ی انجام نشود و چگونه از مردم عوارض دریافت شود. در این دوره شورایاری ها تعطیل شد. می توانیم  نتیجه بگیریم، طبیعی است که اشکالی در قانون انتخابات شوراها وجود دارد، ده میلیون  نفر باید جمع بشوند و به 21 نفر رای بدهند. قوانین بایستی اصلاح شود، هر منطقه در شورای شهر نماینده ویژه  و خاص خودش را داشته باشد و بتواند منویات و مشکلات  و مسایل مردم را مستقیما به شورا منتقل کند. الان رابطه مردمی شوراها با مردم قطع شده است.
وهاب عزیزی مدیرمسئول جهادگران نیوز از نارضایی پرسنل شهرداری نسبت به ورود مدیران سیاسی از خارج از مجموعه شهرداری گفت و افزود: ورود مدیران سیاسی از بیرون از کارکنان شهرداری و عدم آشنایی آنها با سیستم شهرداری موجب یاس کارکنان شهرداری شده است. بعضی از افراد در همان بدو ورود به شهرداری  بدون هیچگونه تخصص و تجربه ای مدیر می شوند. این افراد حتی با سیستم اتوماسیون شهرداری بلد نیستند کار کنند. آیا شهرداری نتوانسته است به اندازه کافی از بین 65 هزار پرسنل خود  مدیر تربیت کند که از بیرون مدیر می آورد؟

شهردار سابق منطقه 4 تهران گفت: یکی از دغدغه های اصلی پرسنل شهرداری همین موضوع است. اداره شهر یک امرحرفه ای و  فنی میباشد. همچنان که هر حوزه ی نخبگان خاص خودش را دارد. کسانی که مدت عدیده ی در لایه های مختلف شهرداری کار کردند خبره ترین، امین ترین و سالم ترین افرادی هستند که در مدیریت شهری باید برنامه ریزی کنند. طبیعی است فردی که از بیرون وارد ساختار شهرداری می شوند 4 سال طول می کشد تا روابط شهرداری و شهر را بشناسد که تا بیایند یاد بگیرند 4 سال تمام شده است و فلذا می خواهند شهرداری را پله  رشد برای کسب مناصب دیگر قرار دهند.

شورا هم همینطور است کسانی که وارد شورا می شوند 4 سال طول میکشد تا با ادبیات شهر و مدیریت شهری آشنا شوند که تا بیایند آشنا بشوند 4 سال تمام شده است. بنابراین کسانی باید وارد شورا و شهرداری بشوند که دانش و تجربه برای مدیریت شهر و شهرداری را داشته باشند. لذا سالم ترین بخشی که می تواند مجموعه ای را اداره کند که از دل این مجموعه جوشیده باشد. یکی از کم لطفی ها، عدم توجه به گنجینه نیروی انسانی در شهر و شهرداری و همچنین عدم رعایت پلکان رشد است. اخیرا دستیار شهردار با جایگاه 15 انتخاب شد . در شهرداری نیروهای لایق و شایسته وجود دارد و کسی که از بیرون با جایگاه 15 می آید 30 سال طول می کشد به  ماکزیمم جایگاه شهرداری که 18 است برسد.  این برخلاف پلکان رشدی است که دانشمندان توصیه کرده اند که هر سازمانی پلکان رشد دارد . از طریق این پلکان رشد بایستی به رده های بالاتر دسترسی پیدا کند.

وهاب عزیزی  با بیان اینکه امروزه حمل و نقل عمومی و ترافیک یکی از چالش های بزرگ تهران و دیگر کلانشهرها هست گفت: در زمان شیوع کرونا به مردم توصیه می شود فاصله های اجتماعی را رعایت کنند در صورتی که مردم مجبور هستند با یک هجمه و فشاری وارد مترو و اتوبوس بشوند.  چه بسا در صورت وجود حمل و نقل مناسب، تلفات ناشی از ویروس کرونا در کلان شهرها کاهش پیدا می کرد.

مهندس فتح اللهی مدیرکل سابق حمل و نقل شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: در برنامه ششم توسعه کشور سهم ناوگان های مختلف حمل و نقل پیش بینی شده بود. از جمله مترو 50 درصد حمل و نقل کلانشهرها را برعهده بگیرد. در مدیریت قبلی شهرداری 280 کیلومتر زیرساخت های مترو فراهم شده بود. اگر 1500 دستگاه واگن وارد تهران می شد زمان سفر در تهران از 15 دقیقه به 4 دقیقه و جابجایی از 3 میلیون نفر به 8 الی 9 میلیون نفر ارتقا پیدا می کرد. با این تفکر و ایده خدمت بزرگی برای رفع آلودگی شهری و بلیه کرونا و کاهش هزینه زندگی مردم می شد. تونل ها ساخته شده که با ورود واگن ها قابل راه اندازی بودند که با همکاری شهرداری و دولت قابل حل است. بنابراین یا  شهرداری و دولت باید باهم تعامل داشته باشند که مشکل را حل بکنند و یا مدیریت شهری به نمایندگی از مردم مطالبه گری جدی و سریع را داشته باشد و دولت را در بستر این ریل گذاری قرار بدهد و مشکل را حل بکنند. گاها مدیریت شهری و شورای شهر مطالبه گری که مردم میخواهند را در روابط سیاسی خود گم می کنند. قطعا یکی از ضروری ترین اقدامات مدیریت شهری تامین 1500 واگن است که مردم هزینه 280 کیلومتر مترو را پرداخت کردند که با ورود واگن ها میتوان این مشکلات را حل و هزینه های مردم را کاهش داد.شهردار فتح اللهی