مکتب حاج قاسم سلیمانی و زنده نگه داشتن فرهنگ ایثارگری در جامعه ایران

محمد مهدی باباییمحمد مهدی بابایی فرهنگی آموزش و پرورش و پژوهشگر حوزه آموزش در گفتگو با جهادگران نیوز بیان داشت: فرهنگ ایثار و شهادت در نظام اسلامی از مهم‌ترین ویژگی‌های مکتب تشیع به شمار می‌رود با وجود همین فرهنگ است که تاکنون، حقایق اسلام همچنان پا برجا و زنده باقی مانده است. الگوگیری از مکتب حاج قاسم سلیمانی، سرمایه اجتماعی بزرگی است که غفلت از آن، از مصادیق ظلم به خود است. ويژگي ها و استعدادهاي نهفته در وجود نوجوانان و جوانان جامعه، مناسب ترين زمينه براي طراحي و ايجاد هرگونه تغيير و تحول فردي و اجتماعي است، به طوري كه چرخهاي بسیاری از انقلاب‌ها و تحولات توسط اين گروه به حركت درآمده و سرعت مي‌گيرد.

كنكاش در تاريخ ملل مختلف و از جمله جريانات حاكم بر ايران در يكصد سال گذشته مؤيد اين ادعاست. در بسیاری از کشورها بخش انبوهي از بازيگران و نقش آفرينان حوادث مختلف، امكانات و انرژي هاي بسياري مصروف تا، جذب و هدايت نوجوانان و جوانان را به سمت اهداف معين (اعم از اهداف مثبت يا منفي، ارزشي و ضد ارزشي) بکار گیرند. نكته مهم اينكه «جوانان بيش از بزرگسالان به ارزشهاي فرامادي اعتقاد دارند و اين تفاوت ارزشي جوانان و بزرگسالان ناشي از تفاوت تجربه و اجتماعي شدن آنها مي‌باشد».شهادت آميزه‌اي از عشق گذاران و حكمتي عميق، راهي ميان‌بُر براي صعود به قله‌ي معراج بشري و بلكه خود يك فرهنگ است و شهيد از اين راه مستقيم به حيات جاودانه مي‌پيوندد و ازدنياي تعلقات راهي به رهايي و عرصه لايتناهي حيات عندالرب مي‌گشايد. آخرين گام در فرايند پيچيده و طولاني كه غير قابل تصور و تبيين است، از دلالت معنايي تجربه و مفهوم شهادت آشكار مي‌شود كه اين عملي ارادي و مختارانه است. بنابراين به اجمال مي‌توان گفت كه شهادت، تجربه‌اي است كه وابسته به چهار فعاليت: هشياري، اراده، آرمان‌گرايي و پس زدن غرايز است با توجه به اين چهار مؤلفه مي‌توان شهادت را بر مبناي تئوري‌هاي روان شناختي استعلايي‌ترين تجربه بشري قلمداد كرد.

فرهنگ ایثار و شهادت یکی از عناصر مهم هویت اسلامی جامعه‌ی ایران می‌باشد. هویت هر ملتی میراث هزاران سال تلاش نسل‌های گذشته است. هر نسلی اندوخته‌های فرهنگی و تجارب زندگی خود را به شیوه‌های گوناگون به نسل بعد منتقل می‌کند. البته سه عنصر سرزمین، دین و زبان موجب آن می‌شود که هویت خاص فرهنگی برای آن جامعه به وجود بیاید. در عنصر دین و مذهب، فرهنگ ایثار همواره مورد توجه می‌باشد. باید در نظام تربیتی تصویری از این فرهنگ در هویت ایرانی ایجاد شود تا افراد به یک احساس مشترک برسند. یعنی متربیان باید بدانند چه کسی هستند گذشته شان چه بوده، بزرگان و قهرمانان کشورشان چه کسانی بوده اند.در نهایت به نظر می‌رسد بحث و عبور درعوامل رشد و موانع توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و توجه به مکتب حاج قاسم، یکی از مباحث اصولی و کاربردی است که نیاز به توجه جدی مسئولان کشور دارد.
با توجه به مطالب مذكور ضرورت و اهمیت این مبحث مشخص می‌شود:

١-شناخت بخشی از ویژگی‌های فرهنگی و معنوی مکتب حاج قاسم و ترویج آن به نوجوانان و جوانان.

٢- ارزیابی و شناخت اقتضائات و ضرورت‌های زمان حال به مکتب حاج قاسم.

٣- انجام ارزیابی‌های نظری و نیز ارائه پیشنهاداتی برای تبیین‌ و‌ حفظ ارزش‌های فرهنگی مکتب حاج قاسم.