سلامی: مرکز اسناد دفاع مقدس میراث گرانبهای مرحوم حاجی محمدزاده است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مجموعه سپاه پاسداران، میراث گران بهایی است که از آن مرحوم به‌جای مانده و صدها راوی از دفاع مقدس تربیت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری جهادگران نیوز و به نقل از خبرگزاری فارس، سردار ابراهیم حاجی محمدزاده، معاون اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و از بنیانگذاران این جریان مردمی، چهارشنبه ۲۹ آبان ماه درگذشت.

در ذیل این مطلب سخنان برخی شخصیت‌ها در وصف معاون اسبق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم ترحیم او می‌آید:

* سلامی: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس میراث گرانبهای مرحوم حاجی محمدزاده است

سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مراسم ختم مرحوم سردار ابراهیم حاجی محمدزاده، او را از پیشکسوتان مبارزه علیه رژیم طاغوت و همچنین پیشکسوتان عرصه جهاد و شهادت معرفی کرد و گفت: سردار حاجی محمدزاده در بنیان‌گذاری و تأسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نقش بسیار مؤثر و تعیین‌کننده‌ای داشت و همچنین بنیان‌گذار دفتر سیاسی سپاه در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی بود.

وی تشکیل مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس را از وجوه ممیزه و برجستگی‌های نقش سردار محمدزاده برشمرد و اظهار کرد: ایجاد مرکزی که تمام وقایع دفاع مقدس را به لحظه و به‌روز ثبت می‌کردند و شبکه‌ای را ایجاد کرده بودند که این شبکه همراه همه فرماندهان مختلف در جبهه در همه لحظه‌ها حرکت می‌کردند و همه آن لحظه‌های پرشکوه حماسه را ثبت می‌کردند و ما امروز با یک تاریخ زنده و کاملاً مستمر از حقایق دفاع مقدس روبه‌رو هستیم که این‌ها همه دستاوردها و میراث گرانبهای برادر عزیزمان سردار حاج محمد زاده بود. در واقع ایشان پیام‌آور دفاع مقدس هستند و نقش بسیار مؤثری در حفظ تاریخ و انتقال آن به نسل‌های بعدی را دارند.

فرمانده کل سپاه تأکید کرد: امروز مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس در مجموعه سپاه پاسداران، میراث گران بهایی است که از آن مرحوم به‌جای مانده و صدها راوی از دفاع مقدس تربیت کرده است. راویان دفاع مقدسی که با ضبط‌صوت‌ها و دفترچه‌هایی در همه زوایای مختلف عرصه دفاع حضور داشتند و آن لحظه‌ها را برای انتقال به آینده تاریخ کشورمان منتقل می‌کردند.

وی ادامه داد: بنابراین ایشان از جمله شخصیت‌های بسیار برجسته بودند و اکنون هم که از بین ما رفتند متأثر برانگیز است. ان شاالله خداوند ایشان را با همه شهدایی که با آن‌ها زندگی می‌کردند، محشور کند.

* نائینی: ثبت تاریخ حوادث دفاع مقدس کاری کاملا ابتکارانه، خلاقانه و متکی بر اندیشه سردار حاجی محمدزاده بود

سردار علی‌محمد نائینی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران و رئیس مرکز اسناد وتحقیقات دفاع مقدس در مراسم ختم مرحوم سردار ابراهیم حاجی محمدزاده از ایشان به‌عنوان یکی از شخصیت‌های خوش‌سابقه و مستحکم در راه انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: سردار حاجی محمدزاده سوابق بسیار روشن و درخشان در طول مبارزه با رژیم شاهنشاهی و در دوران مبارزه بعد از انقلاب اسلامی در جهت استقرار انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس داشتند.

وی تاکید کرد: ایشان دارای کارنامه روشن، جهت‌گیری مبنایی و از لحاظ مبانی اعتقادی و سیاسی کاملا مستحکم بودند. بر قرآن و نهج البلاغه کاملا مسلط بود و متاثر از آموزه‌های قرآنی و مشی امیرالمومنین علی بن ابیطالب و اهل‌بیت(ع) خودش را تنظیم کرده بود.

مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: در طول مبارزه دوستانی که با ایشان بودند همه نقل می‌کنند وقتی انحراف گروه‌های مختلف سیاسی به‌خصوص سازمان منافقین را متوجه شد به روشنگری در مورد انحراف این‌ها پرداخت و از آن‌ها فاصله گرفت.

وی با اشاره به اینکه سردار حاجی محمدزاده یک عنصر بسیار تعیین کننده در انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: ایشان در شکل‌گیری سپاه نقش بسیار اساسی و مبنایی داشت و در طول دفاع مقدس با ابتکار و خلاقیت ایشان، ثبت تاریخ حوادث دفاع مقدس پایه‌گذاری شد.

سردار نائینی افزود: ثبت تاریخ حوادث دفاع مقدس کاری کاملا ابتکارانه، خلاقانه و متکی بر اندیشه ایشان بود که توانست فرماندهان عالی جنگ را در سپاه با خودش هماهنگ کند. وی توانست بیش از ۳۰۰ نفر از برادران خوشفکر سپاه و نیروهای بسیجی با سواد را در کنار فرماندهان برای ضبط جلسات طرح‌ریزی و هدایت عملیات‌ها و جمع‌آوری اسناد جنگ سازمان‌دهی کند که در همان زمان ایشان در قالب شیوه‌نامه‌هایی این کار را توسط راویان جنگ انجام می‌داد.

رئیس مرکز اسناد وتحقیقات دفاع مقدس در پایان خاطر نشان کرد: امروز اگر ده‌ها هزار ساعت آثار صوتی و صدها هزار برگ اسناد ویژه دفاع مقدس که منحصر به فرد است و در مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌عنوان یک ثروت ملی در اختیار ما هست، همه اینها نتیجه مدیریت ایشان در دوران دفاع مقدس است.

* محسن رضایی: سردار حاجی محمدزاده از سنگ‌های صبور ما در دوران دفاع مقدس بودند

سرلشکر دکتر محسن رضایی فرمانده اسبق سپاه پاسداران و دبیر کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم ختم مرحوم سردار ابراهیم حاجی محمدزاده گفت: سردار محمد زاده از پیشکسوتان سپاه و از افراد موثر در تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند. از قبل از انقلاب یک فرد انقلابی و یک مجاهد فی سبیل الله بودند که به انقلاب پیوستند و در پیروزی انقلاب نقش داشتند و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نیز در تاسیس سپاه نقش برجسته ای داشتند.

وی افزود: در شکل گیری سپاه، گروه‌های مختلفی بودند که می‌خواستند سپاه را به نام خودشان تاسیس کنند، اما ایشان از آن چهره‌های ناب انقلابی بودند که در آن مسیری که امام (ره) می‌خواستند کمک کردند سپاه تشکیل شد.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران مرحوم سردار حاجی محمدزاده را از همراهان و محرمان خود در دوران دفاع مقدس برشمرد و اظهار کرد: در طول دفاع مقدس بارها با ایشان روی مسایل کشور که قابل بیان برای دیگران نبود، مخصوصا در مسایل پشت جبهه و مسایلی که گفتنش حتی ممکن بود برای فرماندهان جنگ از نظر روحی و فکری مسایلی را به وجود بیاورد، با ایشان می‌نشستیم صحبت می‌کردیم، درد و دل می‌کردیم و این مشکلات را با همدیگر مرور می‌کردیم. تقریبا می‌توان گفت یکی از سنگ‌های صبور ما در طول دفاع مقدس بودند.

وی با یادآوری اینکه مرحوم حاجی محمدزاده در تاسیس دفتر سیاسی سپاه نقش موثری داشتند، گفت: چون نیروهای سپاه پاسداران، انقلابی بودند، نیاز به شنیدن اخبار و مطالعه اخبار جهانی و داخلی و همچنین تحلیل آن‌ها را داشتند، به همین علت ایشان دفتر سیاسی سپاه را تشکیل دادند.

محسن رضایی راه اندازی مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را از دیگر اقدامات مرحوم حاجی محمدزاده بیان و اظهار کرد: کار بزرگ دیگری که ایشان کردند این بود که وقتی من به ایشان گفتم بیایند دوستشان در جنگ کل حوادث جنگ را ضبط و ثبت کنند، ایشان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ را راه اندازی کردند و بیش از 30 هزار نوار ضبط ما از دوران جنگ داریم که هیچ جنگی در طول تاریخ گذشته نه در ایران و نه در جای دیگری از چنین اسناد و مدارکی برخوردار نیست.

وی افزود: تمام نظرات بسیاری از فرماندهان ما که شهید شدند ضبط شده است همچنین همه حوادث و رویدادهای پنهان آن موقع جنگ در این مجموعه گردآوری شده و این با همت آقای محمدزاده بوده است.

فرمانده اسبق سپاه پاسداران در خصوص ویژگی‌های شخصیتی مرحوم حاجی محمدزاده عنوان کرد: ایشان انسان وفاداری به نظام و انقلاب بود، تا آخرین لحظه در مسیر مستقیم انقلاب باقی ماند. از نظام و ارزش‌های انقلاب، مخصوصا از دیدگاه‌های امام (ره) جانب داری کرد و بعد از رحلت امام (ره) کارهای زیاد در تبیین نظرات امام راحل انجام دادند. در دوران مقام معظم رهبری نیز به ایشان وفادار بودند و در مسیر انقلاب حرکت کردند و انسان فداکار و شریفی بودند.

* شیرازی: مرحوم حاجی محمدزاده از عناصر قابل توجه در بدو تشکیل سپاه بودند

سردار سرتیپ بسیجی محمد شیرازی ریاست دفتر نظامی فرمانده کل قوا در مراسم ختم مرحوم سردار ابراهیم حاجی محمدزاده، از ایشان به عنوان یکی از عناصر اولیه و اصلی و موثر در هنگام تشکیل سپاه نام برد و گفت: سردار حاجی محمدزاده در اهداف عالی سپاه و حفاظت از انقلاب اثرگذار بودند و حقیقتا نقش‌آفرینی کردند خصوصا در زمانی که همه توجه‌ها به سپاه بود و عناصر اصلی سپاه در خدمت آقا محسن رضایی بودند.

وی با بیان اینکه مرحوم حاجی محمدزاده از عناصر قابل توجه در بدو تشکیل سپاه بودند، خاطرنشان کرد: سپاه جایگاه خیلی خوبی در حفاظت از انقلاب و اهداف بلند انقلاب اسلامی فراهم کرد که عناصر اصلی اش افراد معدودی بودند که به این کار اهتمام کردند.

ریاست دفتر نظامی فرمانده کل قوا به جایگاه سپاه و نحوه عمکردش در اوایل انقلاب اشاره کرد و گفت: جایگاه سپاه در حفاظت از نظام به گونه ای بود که نظارت و اشرافی بر امور انقلاب داشت و مسئولین اجرایی کشور نسبت به مسئولیت‌هایی که داشتند، دعوت می‌شدند و وضعیت جاری کشور را گزارش می‌دادند.

وی یادآور شد: سپاه یک شورای تحلیل در دفتر سیاسی داشت که شورای موثری بود و عناصر برجسته ای مانند حاج حسین شریعتمداری، عباس سلیمی، هرندی و افراد دیگر عضو آن بودند. در واقع هم به واسطه نشریاتی که در تبیین مسایل نظام بود و هم صحبت‌هایی که دوستان عضو این شورا داشتند و سخنرانی می‌کردند نقش موثری را ایفا می‌کردند.

سردار شیرازی در ادامه به حادثه اخیر و اغتشاشات توسط منافقین در کشور اشاره و افزود: در حادثه اخیر هم که پیش آمد حضرت آقا ورود کردند و مسایل اشرار را با مسایل مردم جدا کردند. مردم به موقع متوجه و وارد شدند و صف خودشان را جدا کردند.

وی در پایان تاکید کرد: جدا کردن اشرار باعث نجات مردم در نظام شد و یکی از برکاتی بود که وقتی نگاه به ولایت و به ولی مسلمین باشد مردم نجات پیدا می‌کنند.