آخرین وضعیت اعلام اموال نمایندگان مجلس به قوه قضائیه

آخرین وضعیت اعلام اموال نمایندگان مجلس به قوه قضائیه به علاوه مواضع وکلای ملت در این باره منتشر شد.

به گزارش پایگاه خبری جهادگران نیوز و به نقل از گروه پارلمانی خبرگزاری فارس – وحید ونایی: بر اساس اصل ۱۴۲ قانون اساسی، دارایی رهبر، رئیس جمهور، وزیران و معاونان قبل و بعد از خدمت توسط رئیس قوه قضائیه و یک ماه بعد از اتمام مأموریت اموال باید اعلام شود.

همچنین بر اساس این قانون، مسؤولان باید تعهد بدهند که لیست اموال خود را اعلام کنند و این شرط تصدی‌هاست و به غیر از اصل ۱۴۴ قانون اساسی و فهرست مربوطه، ۲۴ عنوان و مسؤولیت شامل این قانون می‌شود که باید این متصدیان، اموال خود و خانواده شان را ثبت کنند.

در این فهرست، نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص نظام و شورای نگهبان، تا رده مدیر کلی در سازمان‌ها قرار دارند و در واقع حدود ۲۵۰ هزار نفر شامل این قانون می‌شوند که باید اموال خود را لیست و اعلام کنند.

صورت دارایی‌ها، ۷ مورد شامل کلیه اموال غیرمنقول که شامل ملک و املاک است، حقوق دارای ارزش مالی، سرمایه‌گذاری‌ها و حق انتقال آنها، اوراق بهادر، موجودی حسابها در بانکها و صندوق ها، مطالبات، دیون و هرگونه منبع درآمدی مستمر از دیگر این موارد است.

اگر مسؤولان لیست اموال خود را اعلام نکنند یا اطلاعات ناقص باشد و کتمان کنند مشمول مجازات تعزیری درجه 6 می‌شوند که محرومیت از حقوق اجتماعی است.

بنابراین به مدت یک ماه یعنی تا اول آبان ماه ۹۸ مسؤولان مهلت اعلام اموال خود را دارند و مسؤولانی که بعد از اجرای قانون یعنی بعد از ۲۹ آذر ۹۴ عهده دار مسؤولیت شده اند و دوره مسؤولیتشان تمام شده است نیز باید اموالشان را اعلام کنند.

آنها باید بعد از دریافت حساب کاربری «ثنا» از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا پایان آبان ماه دارایی‎ها و اموال خود را در سامانه مذکور به آدرس https://residegi.adliran.ir اظهار کنند.

از مجموع 290 نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی یک نماینده (صفاری نطنزی) فوت کرده و محمد دهقان هم عضو حقوقدان شورای نگهبان شده است لذا از تعداد 288 نماینده فعلی مجلس به 100 نماینده دسترسی پیدا کرده و توانستیم از آنها وضعیت اعلام اموالشان را جویا شویم.

از جمع 100 نماینده‌ای که موفق به کسب نظر آنها شدیم،

21 نماینده اعلام کردند که اطلاعات اموال و دارایی خود را در سامانه قوه قضائیه ثبت کرده‌اند
63 نماینده اعلام کردند که در حال ثبت اطلاعات اموال و دارایی خود را در سامانه قوه قضائیه هستند
15 نماینده اعلام کردند که اطلاعات اموال و دارایی خود را در آینده‌ای نه چندان دور در سامانه قوه قضائیه ثبت خواهند کرد
یک نماینده هم اعلام کرد که باید اعلام کند اما مشخصا بیان نکرد که این کار را انجام خواهد داد یا خیر؟