گزارش: یک بام و دو هوای اصلاح‌طلبان با انتخابات ۸۸؛ از تدلیس تا برائت

محمدرضا خاتمی که سال گذشته مدعی تقلب ۸میلیونی آرا در انتخابات ۸۸ شده بود، گفته می‌خواهد نظام را از تقلب تبرئه کند.

محمدرضا خاتمی دبیرکل حزب منحله مشارکت سال گذشته در گفتگویی ویدئویی مدعی شد در انتخابات سال 88، 8 میلیون رأی در وزارت کشور جابه‌جا شد و بار دیگر به‌ شبهه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری دهم دامن زد.

خاتمی در این مصاحبه گفته بود “در ستاد انتخاباتی وزارت کشور تقلب صورت گرفته است. هشت میلیون رأی به صندوق‌ها اضافه شده است. تعرفه هم نمی‌خواست داشته باشد. آرا در می‌آید و گفته می‌شود در کشور 39 میلیون نفر رأی دادند، درحالی که آرای صندوق‌ها 32 میلیون بوده، نیاز به تعرفه هم نبوده است”.

این ادعای خاتمی همان زمان از سوی سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داده شد. عباسعلی کدخدایی در نشست خبری خود در تاریخ 19 آبان سال گذشته گفته بود “چرا ایشان ادعا نکرده است که 100 میلیون رأی به آراء اضافه نشده است؟ آیا اگر دیگران درباره ایشان ادعایی بکنند و نسبت ناروایی به ایشان بدون استنادات بدهند آیا واجد اهمیت است و یا اساساً درست است؟ بزرگتر از این ادعا‌ها در سال 88 درباره صحت انتخابات مطرح شد، اما هیچ استناداتی هم درباره آن‌ها ارائه نشد و زشت است که دوباره چنین ادعا‌هایی تکرار می‌شود”.

با شکایت دادستانی به‌خاطر اتهام خاتمی علیه نظام، وی به دادگاه فراخوانده شد تا اگر مستنداتی مبنی بر تقلب دارد ارائه کند اما وی در اظهارنظری غیرمنتظره اعلام کرده “سعی می‌کنم نظام را از تقلب تبرئه کنم!”.

اصلاح‌طلبان از فردای انتخابات سال 88، بارها مدعی تقلب در انتخابات شدند. هرچند هیچ‌کدام برای ادعایشان یک برگ سند نیز ارائه ندادند ولی در ماه‌ها و سالهای اول پس از انتخابات 88، حاضر نبودند این ادعای خود را پس بگیرند اما با گذشت زمان، رفته رفته ادعایی را که به‌خاطر آن 8 ماه کشور را دچار بحران و اغتشاش کردند پس گرفتند.

برای مثال سعید حجاریان که از بازداشتی‌های فتنه 88 بود، در سال 92 گفته بود “نه می‌گویم تقلب شده و نه می‌گویم تخلف شده است. ترجیح می‌دهم اسم جدیدی برای آن انتخاب کنم و آن «تدلیس سیستماتیک» است. کسی که پول بیت‌المال را در سطح وسیع و در طول هفت سال بی حساب و کتاب خرج کند، سهام بدهد، سیب‌زمینی بدهد، یارانه بدهد، آن را چه می‌توان نامید؟”.

حجاریان آن زمان در پرشی بلند از مواضع خود، با نفی اتهام تقلب و حتی تخلف، بحث تدلیس را پیش می‌کشد، موضوعی که در هر انتخاباتی ممکن است از سوی برخی کاندیداها رخ دهد مانند سال 92، که آقای روحانی با ادعای حل کردن مشکلات مردم از طریق مذاکره و داشتن طرح 100روزه توانست آراء را به‌سوی خود جذب کند.

مصطفی تاج‌زاده هم که تا مدت‌ها مدعی تقلب در انتخابات سال 88 بود، در دیداری با عبدالله رمضان‌زاده و صفایی فراهانی در زندان اوین که فیلم آن نیز موجود است، گفت: “من که تجربه انتخابات دارم می‌گویم تقلب نشده است. ما نتیجه انتخابات را باختیم”.

نظیر این‌گونه صحبت‌ها در جلسه دیدار نمایندگان کاندیداها با رهبر انقلاب گفته شده بود که اعتقادی به تقلب ندارند و صرفاً روی صحبتشان به‌خاطر برخی تخلفات دولت احمدی‌نژاد است!

نظیر این صحبت‌ها از زبان سایر اصلاح‌طلبان بیان شده که به تقلب در انتخابات 88 اعتقادی نداشته و ندارند اما سؤال اساسی اینجاست؛ اصلاح‌طلبان چرا به‌رغم مواضع متناقض‌شان حاضر نیستند یک بار برای همیشه بابت تمام جرایمی که به‌بهانه تقلب در سال 88 انجام دادند از نظام و مردم عذرخواهی کرده و سران فتنه را که مدعیان اصلی جابه‌جا شدن آرا بودند به دست قانون بسپارند؟