نمایندگان دولت در استان‌ها چگونه انتخاب می‌شوند؟

 
 
پس از انتخاب وزرای دولت، نوبت به انتخاب استانداران کشور توسط کابینه می‌رسد.
انتصاب استانداران
به گزارش جهادگران نیوز و به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، پس از انتخاب وزرا و معاونان رئیس جمهور، آنچه پس از تشکیل هیئت دولت اهمیت دارد، انتخاب استانداران کشور توسط کابینه دولت است؛ البته سوابق مدیریتی و کارآمدی در انتخاب استانداران در دولت سیزدهم بسیار اهمیت دارد.
 
حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در جلسه هیئت وزیران که روز یکشنبه ۱۱ مهرماه برگزار شد، با بیان اینکه در انتخاب استاندارن سراسر کشور، به دانش، تخصص و روحیه انقلابی و هم به موضوع جوان‌گرایی توجه شده است، گفت: توصیه بنده به استانداران جدید این است که در انجام مسئولیت و ایفای نقش استانداری حتما به جوانان توجه کنند و به آن‌ها میدان دهند.
 
رئیس جمهور گفت: حتما با نگاه باز حتی به کسانی که سلایق مختلف دارند توجه کنید و سخن آن‌ها را بشنوید و اجازه دهید با شما ارتباط برقرار کنند.
 
وی خطاب به استانداران با بیان اینکه شما نماینده دولت در استان هستید، گفت: به همه ظرفیت‌های استان، همه نخبگان و همه نیرو‌های کارآمد استان توجه داشته باشید. نیرو‌های کارآمد باید احساس کنند در کشور و در دولت، مدیران و مسئولانی هستند که با آن‌ها ارتباط دارند.
 
مسئولان کشور باید بصورت سلسله مراتبی سمت بگیرند
دولت سیزدهم با نگاه به سوابق، افراد توانمند را برای استان‌های کشور استاندار انتخاب کرده و می‌توان در میان استانداران انتخاب شده دولت سیزدهم به افرادی اشاره کرد که در دولت‌های قبلی نیز مسئولیت داشته‌اند.
 
حسین مدرس خیابانی دبیر پیشین ستاد تنظیم بازار و استاندار منتخب سیستان و بلوچستان، سیدمحمدرضا هاشمی، فرماندار پییشن استانداری سمنان و استاندار جدید سمنان، مهران فاطمی مشاور پیشین استاندار و استاندار جدید یزد، فرهاد زیویار، معاون پیشین مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری استاندار لرستان و استاندار منتخب لرستان، سیدرضا مرتضوی مشاور استاندار و استاندار اصفهان و محمد صادق معتمدیان استاندار سابق و استاندار فعلی آذربایجان غربی همین استان از نمونه افرادی هستند که قبلا با سوابق مربوط به استانداری، اکنون به عنوان استاندار فعالیت می‌کنند.
 
اما در میان انتخاب افراد خبره با سوابق مدیریتی مرتبط با استانداری، هستند کسانی که به عنوان استاندار مانند استاندار فارس و زنجان انتخاب شده‌اند، اما سوابق مرتبط ندارند و این باعث شده تا برخی از کارشناسان و مسئولان بر این موضوع گلایه کنند؛ علیرضا خامسیان فعال رسانه‌ای اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان معتقد است که جوان نخبه‌ای که تجربه مدیریت در سطح کلان کشور را ندارد و در بدنه میانی دستگاه‌های اجرایی قرار نداشته، باعث می‌شود نتواند سکان اداره یک وزارتخانه و یا مشابه این موضوع را به درستی در دست بگیرد.
 
از سوی دیگر محمد علیپور نماینده ماکو و چالدران در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان بر این باور است که متاسفانه کادر سازی مناسب در انتخاب مسئولان صورت نگرفته است؛ در یکی از کشور‌های همسایه ما نحوه انتخاب استانداران و بخشداران این کشور به طوری است که افراد سلسله مراتبی سمت می‌گیرند؛ یعنی اگر کسی بخواهد استاندار شود باید ابتدا بخشدار شود، بعد در سمت فرماندار فعالیت کند و سپس استاندار شود؛ اما در کشور ما انتخاب مسئولان کادر سازی درستی ندارد و مسئولان فعلی باید سلسله مراتبی سمت می‌گرفتند.
 
قاعده انتخاب استانداران توسط وزارت کشور چه بود؟
محمدباقر خرمشاد معاون سیاسی وزیر کشور درباره فرآیند انتخاب استانداران کشور اینطور بیان می‌کند که فرآیند انتخاب استانداران مثل بسیاری دیگر از فرآیند‌های سیاسی یک معادله چند متغیری چند مجهولی است؛ به‌گونه‌ای که مثلاً از یک‌سو باید شاخصه‌های مورد نظر و تاکید دولت مردمی و انقلابی سیزدهم نظیر سلامت اقتصادی، عقلانیت انقلابی، کارآمدی، قانون‌مداری، پیگیری پیشرفت اقتصادی استان، ارتقاء مشارکت مردمی همه‌جانبه در استان و فعال‌سازی ظرفیت‌های آن، مردم‌داری، پرتحرکی و… مورد توجه قرار بگیرد و از سوی دیگر به جوان‌گرایی وعده داده شده در کنار بهره‌گیری از تجربه انباشته شده‌ی چهل‌ساله نیرو‌های مجرب توجه شود.
 
وی ادامه داد: قاعده دیگر این بود که به هدف جوان‌گرایی، از افراد بازنشسته ضمن احترام کامل به تجربه آن‌ها استفاده نشود؛ دیگر اینکه استانداران منتخب از نمایندگان موجود در مجلس مجلس شورای اسلامی، نباشند؛ همچنین تعداد کمی، کمتر از انگشتان یکدست از استانداران، نظامی باشند؛ به‌رغم این‌که تقریباً در همه فهرست ارسالی از سوی گروه‌های مرجع سیاسی حداقل یک نظامی، برای احراز این پست معرفی‌شده بود. شاید به این دلیل که وزیر کشور خود زمانی وزیر دفاع بوده‌است.
 
معاون سیاسی وزیر کشور اظهار کرد: بنا شده بود که حتما از استانداران موفق در دولت قبل که منشا خدمات بوده‌اند هم استفاده شود. البته این موضوع در شرایطی که انتظار برای تغییر و تحول در جامعه خصوصا در میان نیرو‌های ارزشی و انقلابی بالا بود، می‌توانست چالش آفرین باشد که در مواردی این‌گونه هم شد، ولی خب برغم این‌ها، نفس استفاده از افراد موفق و توانمند خود یک ارزش انقلابی، عقلانی و اسلامی بود که نمی‌شد، نادیده گرفته شود و نادیده هم گرفته نشد.
 
انتهای پیام/