گاردین گزارش داد؛

موضع دلقک‌مآبانه ترامپ در قبال ایران ضعف و حماقت آمریکا را نشان داد

گاردین در مطلبی موضع‌گیری رئیس‌جمهور آمریکا در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی را نمایش حماقت این کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری جهادگران نیوز به نقل از گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، اندکی پس از حملات پهپادی نیرو‌های انصارالله یمن به تاسیسات نفتی عربستان، آمریکا و دنباله‌روی آن سعودی‌ها برای فرار از فضاحت نظامی و امنیتی که گریبان آن‌ها را گرفته بود، دست به فرافکنی زده و انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند. گاردین در مطلبی با تحلیل این حادثه نوشت مواضع رئیس جمهور آمریکا در قبال این حملات ضعف و حماقت واشنگتن را به نمایش گذاشت.

گاردین در ابتدای این مطلب نوشت: روز‌های پس از حملات به تاسیسات نفتی آرامکوی عربستان که واشنگتن در خصوص آن انگشت اتهام را به سوی تهران نشانه رفت، شاهد نمایش تقریبا مضحکی از تردید، سردرگمی و سرخوردگی مقامات آمریکایی در قبال ایران بودیم. نتیجه این نمایش مضحک این بود که ایران قدرتمندتر و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا همانند یک دلقک در انظار همگان دیده شد.

موضع دلقک‌مابانه ترامپ در قبال ایران ضعف و حماقت آمریکا را نشان داد

اگر سران ایران به دنبال آن بودند که بلوف‌زنی رئیس جمهور آمریکا را به اثبات برسانند، باید گفت که موفق شده‌اند. واکنش آنی رئیس جمهور آمریکا به حمله به تاسیسات نفتی آرامکو وعده حملات تلافی‌جویانه بود. اما به ناگاه ترامپ به یاد آورد که او مدعی مخالفت با جنگ‌های خاورمیانه است و چشم امید به انتخاب مجدد در نوامبر سال ۲۰۲۰ در آمریکا را دارد.

ترامپ ناگهان در تغییر موضعی آشکار در قبال حملات به تاسیسات نفتی عربستان، علی‌رغم افزایش قیمت‌ جهانی نفت، آن را ناچیز توصیف کرد و گفت آمریکا دیگر نیازی به تامین انرژی از طریق خاورمیانه ندارد. موضوعی که قطعا نمی‌تواند درست باشد. ارقام رسمی نشان می‌دهد آمریکا در سال ۲۰۱۸ ماهانه ۴۸ میلیون بشکه نفت و محصولات نفتی را از خلیج فارس وارد کرده است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه طفره‌روی و بهانه‌تراشی خود درباره این حادثه گفت: آنچه اتفاق افتاده است مربوط به سعودی است. رئیس جمهور آمریکا در حالی هفته پیش را به پایان رساند که همچنان تلاش می‌کرد تا هر دو موضع متضاد خود را در کنار هم پیش ببرد. او بار دیگر با توسل به سیاست تکراری خود تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کرد و دستور اعزام تعداد محدودی از نیرو‌های نظامی را به عربستان و امارات صادر کرد. از سوی دیگر ترامپ از احتمال مذاکره با رئیس جمهور ایران در نشست سالانه سازمان ملل سخن گفت.

موضع دلقک‌مابانه ترامپ در قبال ایران ضعف و حماقت آمریکا را نشان داد

گاردین در ادامه این مطلب نوشت: آنچه به طرز دردناکی واضح و آشکار است این است که ترامپ نمی‌دانست در قبال حمله به تاسیسات نفتی عربستان چه موضعی باید در پیش بگیرد. وقتی کمپین «فشار حداکثری» ترامپ در مقابل تهران نتیجه معکوس می‌دهد و تهدیدات جنگ طلبانه او پوچ و تو خالی می‌نمایاند، او را تبدیل به امپراطوری بی‌یال و کوپال می‌کند، رئیس جمهوری که قیل و قال کرده، اما از انجام اقدامی بزرگ واهمه دارد. ترامپ به روشنی فاقد استراتژی و یا طرحی پشتیبان در موقعیت پیش آمده نشان داد.

گاردین در ادامه از انتصاب «رابرت او برایان» به عنوان جانشین «جان بولتون» جنگ‌طلب به عنوان نمایش مضحک کاخ سفید یاد کرد. ویژگی غیرقابل پیش‌بینی بودن ترامپ بخش دیگر از مشکلات موجود است. در ادامه این گزارش آمده است که مواضع رئیس جمهور آمریکا پس از حملات اخیر به آرامکو، ناکامی او را از اندیشیدن جامع به ادعای خود برای به زانو درآوردن ایران از لحاظ سیاسی و اقتصادی برملا می‌کند.

یکی از حقایق آشکار در این میان ماهیت بسیار محدود گزینه‌های نظامی آمریکاست. تحلیلگران نظامی بر این باورند حملات موشکی و یا محاصره دریایی بنادر ایران، واکنش تلافی جویانه ویران کننده‌ای را به همراه خواهد داشت. پس از تجربه ناکام جنگ عراق توسل به نیرو‌های نظامی زمینی غیرممکن است. همچنین حمله به متحدان ایران از جمله جنبش حزب‌الله می‌تواند عواقب خطرناکی برای اسرائیل داشته باشد. حتی پنتاگون هفته گذشته به ترامپ در خصوص در پیش گرفتن اقدامات شتاب زده و بدون بررسیِ کافی هشدار داد.

گاردین در ادامه با اشاره به جسارت و تخصص فنی چشمگیر ایران نوشت حقیقت تلخ دیگر این است که ایران همانطور که بولتون نیز تصور می‌کرد، ثابت کرده بسیار سخت‌تر از آن است که بتوان به آن خدشه‌ای وارد کرد. به نوشته این روزنامه انگلیسی چیزی که برای آمریکا در این حادثه موجب شرمساری است این است که ناکارآمدی سامانه دفاع موشکی پاتریوت و سامانه‌های هشداری که واشنگتن به قیمت گزاف در اختیار ریاض قرار داد، ثابت شد.

در ادامه این مطلب آمده است ایران با کنار گذاشتن سیاست «صبر راهبردی» پس از یک سال تحمل تحریم‌های نفتی و مالی آمریکا، با اتخاذ گام‌های تدریجی برخی از تعهدات خود تحت توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام، را به حالت تعلیق درآورد. علی‌رغم لفاظی‌های رئیس جمهور آمریکا تهران هر گونه دست داشتن در حمله اخیر به تاسیسات نفتی عربستان را رد کرد، جائیکه واشنگتن و ریاض تلاش کردند شکست مفتضحانه اخیر خود را با متهم کردن ایران تبدیل به فرصتی برای فشار مضاعف به این کشور کنند.

گاردین همچنین در این مطلب یادآور شد تهران به لحاظ دیپلماتیک نیز پیشرو است. کشور‌های اروپایی و متحدان نزدیک واشنگتن برخلاف آمریکا خواهان حفظ برجام هستند. پس از اتهام زنی علیه تهران، وزیر خارجه آمریکا نیز در تغییر موضع تناقض برانگیز مدعی شد کشورش به دنبال حل و فصل صلح آمیز است و بر ابزار‌های غیرنظامی به منظور کاهش تنش‌ها تاکید دارد.

موضوع جالب توجه اینکه سیاست تشکیل ائتلاف آمریکایی در خلیج فارس هم با اقبال اندکی مواجه شد و علت آن دنبال کردن سیاست «اصرار بر اشتباه» آشکار از سوی آمریکاست. گاردین پیش بینی کرد بسیاری از اروپایی‌ها اعتبار اتهاماتی که یک «دروغگوی سریالی» علیه ایران مطرح کرده را زیر سوال خواهند بود. این تردید‌ها در واقع از سوی مقامات سعودی نشأت گرفته، زیرا بنا به گزارش‌ها مقامات ریاض به ترامپ برای حمایت از آن‌ها در صورت وقوع جنگ اعتماد کامل ندارند.

گاردین در پایان نوشت: واقعیت دیگری که از پس رفتار‌های این هفته ترامپ بعد از حملات آرامکو بار دیگر باید یادآور شد، این است که تعداد معدودی از آمریکایی‌ها بر این باورند که حاکمان مستبد و قاتل سعودی ارزش فدا شدن و کشته شدن را دارند.

انتهای پیام/