فرهنگی در نشست خبری: هیچ ابهامی در نحوه رای گیری بودجه ۱۴۰۰ در مجلس وجود ندارد/ طرح اصلاح «قانون انتخابات» به انتخابات ۱۴۰۰ می‌رسد

 

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس درباره ابهامات پیش آمده در مورد نحوه رای گیری مجلس برای بودجه ۱۴۰۰توضیحاتی ارائه کرد.

محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی

جهادگران نیوز – محمد حسین فرهنگی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز در نشست خبری با اشاره به رد کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۰، گفت: اخیراً ابهاماتی در رابطه با بررسی لایحه بودجه در صحن علنی مجلس توسط رسانه‌ها مطرح شده است که لازم می دانم توضیحاتی در مورد آن ارائه کنم.

وی افزود: وقتی لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق بررسی شد، رئیس مجلس اعلام کرد که اگر کلیات آن در صحن تصویب شود وارد بررسی جزئیات آن خواهیم شد، بنابراین ابهامی درباره آن وجود ندارد؛ از ابتدای ورود لایحه بودجه به مجلس ابهاماتی برای نمایندگان وجود داشت اما دولت با کمیسیون تلفیق همکاری نکرد و نماینده دولت اعلام کرد تغییرات بودجه را قبول نداریم.

فرهنگی با اشاره به رای نیاوردن طرح شفافیت آراء بیان کرد: این طرح فقط به دلیل کسر سه رای تصویب نشد، در حالی که برخی رسانه نوشتند که طرح مذکور خلاف آیین نامه بوده که چنین مسئله ای صحت ندارد. ما به دو سوم آرای کل نمایندگان برای تصویب کلیات آن نیاز داشتیم. تصویب نشدن طرح شفافیت آراء در راستای کسر سه رای بود و تلاش خواهیم کرد که موضوع شفافیت آراء به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رد طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان تصریح کرد، این طرح به طور کامل رد نشده، اما نسبت به برخی مواد آن از سوی شورای نگهبان ایراداتی مطرح شده که قابل حل شدن است، این قانون به انتخابات ۱۴۰۰ خواهد رسید.

فرهنگی همچنین درباره سفر قالیباف به روسیه و پیامی که از طرف رهبر انقلاب برای رئیس جمهور فدراسیون روسیه خواهد داشت، اظهار کرد: از جزییات نامه اطلاعی ندارم و صحیح نیست که مطرح شود.

وی افزود: این سفر‌ها را در قالب دیپلماسی پارلمانی همواره داشته ایم و این سفر در این راستا و به دعوت رئیس دومای روسیه از ماه‌های قبل تنظیم شده بود و فردا انجام می‌شود.

فرهنگی گفت: روسیه از حامیان ما در عرصه بین الملل بوده است و این سفر حتما در راستای تقویت روابط خواهد بود. سفر‌های رئیس مجلس بر اساس دستور‌العمل‌هایی از جمله دعوت رسمی و برخی سفر‌ها نیز در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی انجام می‌شود.

سخنگوی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی درباره لایحه بودجه که در صحن علنی مجلس رد شد گفت: از اینکه قرار است دولت برای لایحه بودجه چه اقدامی انجام دهد اطلاعی ندارم، اما آیین نامه داخلی مجلس در مواردی که کمیسیون تلفیق کلیات را تایید و مجلس آن را رد کند، سکوت کرده است؛ حکمی وجود ندارد و اگر چنین اتفاقی بیفتد در تبصره یک ماده ۱۸۴ آیین نامه اشاره شده که به سایر مواد رجوع شود.

وی افزود: اگر دولت لایحه جدیدی برای بودجه به مجلس بیاورد آن را بررسی خواهیم کرد و اگر چنین نشود مجلس می تواند بودجه سه دوازدهم ارائه کند؛ اما اگر دولت بخواهد می‌تواند بودجه پنج دوازدهم یا بیشتر دهد.

فرهنگی اظهار کرد: اگر دولت اعلام می‌کرد که همه اصلاحات مجلس درباره لایحه بودجه را قبول دارد و احتمال تصویب آن بیشتر بود اما وقتی مصوبات کمیسیون تلفیق را زیر سوال برد نمایندگان دچار تردید شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

انتهای پیام/